Jump to content

Hvor stor hjelpemotor?


bindaling

Recommended Posts

Hvor stor hjelpemotor?

Hei!

Til ”nødmotor” på 19” båt og totalvekt ca 900 kg. Holder det med for eksempel yamaha 4 HK-4takt?

Noen betraktninger:

PLUSS: Bare 22 kilo, ”samme” bensin, ikke separat-tank, bærehandtak på motor = ENKELT.

MINUS: For svak?? Er det mulig å karre seg framover i litt grov sjø? Motoren kan ikke ligge i bil?

 

Her er et par andre utsagn:

”Min erfaring er at 5 Hk nødmotor på 20 kg gir en tilstrekkelig nød-fremdrift(drøyt 4 knop) for en båt som Skibsplast 655 (21”) på ca 1100 kg inkl. motor.”

 

”De testade en 4, 6 och 8 hk motor och i lite ofördelaktig vind och vågor och båten stod i princip still med 4 hästaren, kröp svårmanuvrerad framåt med 6 hästaren och klarade väl godkänt med 8 hästaren.” Skal være en test i svenske båtnytt mai 2004. Båtstørrelse ukjent, og sannsynlig 2-taktere.

 

Mitt utgangspunkt er en ny motor(det vil jo si 4-takter). Fint hvis noen hadde synspunkter her.

Link to post
Share on other sites

Ja, årer er jo også greit å ha, men jeg har litt dårlig erfaring der. Med 3 damer på fisking langt ut i Trondheimsfjorden og plutselig grov sjø hjalp det ikke med årer gitt! Det var bare å pakke sammen og vente på uønsket strandhugg. Men bra forslag uansett!

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det gir også en pekpinn på at en slik liten en burde holde, ja.

Kommer vel an på hva slags båt det er, en seilbåt er nok betraktelig lettere å drive i 4 knop enn en motorbåt....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har også rodd i Trondheimsfjorden mot strømmen i litt bølger... Ikke ¨å annbefale nei, Bra trim da.... hehe

Tror en 4-5 hk. vil være nok. Har du ikke noen venner med en slik motor? Da får du sikkert låne den for å teste. Lykke til

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...