Jump to content


Isolering av varmluftslanger


Solo

Recommended Posts

:crazy:Har bladd igjennom emner som har med varmeapparat i båt her men finner ikke noen gode tips om isolering av luftslangene som snor seg gjennom  :eek:kalde skott o.l.Her er det for min del mye å hente for å oppnå optimal varme inne i båten.Har en Ardic dieselvarmer som fungerer bra men har lange  :eek:kalde strekk før varmen kommer dit den skal.

Finner ikke ferdigvare i kataloger.  :cheers:

Link to post


Ta kontakt med et lokalt blikkenslagerfirma/ventilasjonsfirma. Be om å få kjøpe noen lengder med spirorørisoloasjon. Dette finnes i forskjellige tykkelser og minner om Glava. Utsiden er alubelagt. De skjæres til med kniv i rette lengder, bredden tilsvarende røret/slangens omkrets. Skjøtes vha. kraftig tape.

Link to post

:cheers:

 

Jeg kjøpte av Malifix i Oslo slanger av sort skum med lukkede celler. Disse trekkes utenpå. De var ganske dyre men veldig godt egnet i båt. Mitt Wallas 1800 blåste vesentlig varmere etterpå!

 

Kanskje kan dette skaffes hos en rørlegger også..

 

 

Lykke til.

Trude III

Link to post

Har samme problemet i min baat. Jeg har en 4kW Wallas diesel-varmer og det lengste strekket med flex-slange er ca 5-6m.

Jeg gjorde forsök med aa bruke "skumgummi -tape" beregnet paa isolasjon av vannrör. Denne surret jeg rundt flex slangen for aa isolere mot varmetap. Dette var en dyr og daarlig loesning som ikke anbefales.

Neste forsök blir aa benytte PVC rör paa de lengste rette strekkene (75mm avlöpsrör f.eks.).

Plast leder varme daarlig. Rörene er glatte innvendig og har dermed mye mindre luftmotstand enn flex-slangene. Jeg oppnaar dermed "isolasjon" samtidig som större mengde med luft inn til kabinen. Eneste man maa passe paa er at plast rör ikke brukes der luft temperaturen kommer over 65 grader (hvis ikke de er spesifisert for höyere temperaturer da).

Link to post

Min løsnig som følger: Klippet opp sorte plastremser, (bossekk) bredde noe lengre enn omkrinsen på rørene. Tok så vanlig glava i remser som passet plasten, men litt smalere slik at jeg fikk en bit av plasten som kunne overlappe. La så dette rundt rørene og festet med tape. Topp resultat og billigt.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

En litt stor fagrørhandel har flere typer isolasjon til rør, i en rekke med dimensjoner og lengder. Kjøpte selv ca. 5 meter med "foamisolasjon" til en Wallasvarmer for et par år siden. Til min store forbauselse så jeg noen uker etterpå eksakt samme typen "isolasjonsrør" hos en lokal båtutstyrsleverandør. Her kostet de 105,- pr meter. Rørhandelen hadde de "egentlig ikke for detaljsalg", men jeg fikk 5 meter for 20,-........................

Og samme rørhandel har f.eks. syrefaste skroggjennomføringer i en rekke dimensjoner. Og de aller kraftigste (og dyreste) av disse kostet for 1.mnd siden 23,- komplett pr stk....................

Link to post

Isolering av varmeslanger har jeg gjort i min båt, og det gjorde vi med ferdige strøper som kom fra Wallas. Disse strømpene har en plastikytterside og Glava inni. Det fungerte godt hos oss, da vi har et strekk på ca 6 m. Har forresten endel liggende fremdeles.......

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...