Jump to content

Furu-emne til trebåt i Bergensområdet...noen tips?


Njoger

Recommended Posts

Jeg har en eldre tresnekke som trenger nytt dollbord bakerst på ene siden. Jeg har hørt litt rundt på trevarehandlere, men ingen kan gi meg gode tips for å finne et godt emne til dette... Finnes det noen der ute som vet om et bra sagbruk/høvleri i bergensområdet som kan hjelpe meg? Eventuelt noen som kjenner en trebygger som kan hjelpe/tipse? Svært takknemlig for alle tips, da våren nærmer seg med stormskritt!

Redigert av Njoger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

I årene 2000-2004 kjøpte jeg masse førsteklasses furu til bruk i min båt hos Steinar Gravdal, Gravdalsveien 376, 5632 Omastrand

Telefon 56 55 47 82, Telefaks 56 55 27 82. Som deg, så måtte jeg lete lenge før jeg fant noen som solgte den kvaliteten jeg var på jakt

etter. Nå er det noen år siden jeg har vært der, men jeg regner med at de er "still going strong"; det er en far/sønner familiebedrift.

Som en tilleggsopplysning kan nevnes at dekket til D/S Oster kommer derfra, i følge mine kilder.

Selv trengte jeg også Oregon Pine og sendte en mail til Hardanger Fartøyvernsenter. Tipset ble da Tre & Finer i Blomsterdalen, ikke så langt

unna Bergen Lufthavn Flesland.

Lykke til!! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene, M/B Dreggen! Jeg skal høre med begge alternativene, men det nærmeste er Tre&Finer i Blomsterdalen:-)

 

Jeg må også lage ny fenderlist til skuta, har du tips om type material til det? Tenkte på furu der også, men kanskje oregon pine passer bedre?

Link to post
Share on other sites

På min båt erstattet vi den gamle fenderlisten av eik med en NY fenderlist av eik. Eik er mye hardere enn furu, og tåler mekanisk slitasje bedre.

Jeg vet ærlig talt ikke hva som er vanlig på en snekke, men det blir vel det samme der?

De første årene med båten min, da jeg var usikker på "alt", så brukte jeg Jeff Lane, besiktigelsesmann som holder til i Glesvær på Sotra, til

å rådføre meg med. Han har også gjort noen mindre jobber for meg. Jeg tror det kan være lurt å betale ham litt for å få en vurdering, eventuelt hjelp til arbeidet, dersom du har lite erfaring selv. Jeff er en kjempe-engasjert, dyktig og hyggelig fyr. Han kan nok gi råd, men husk at DU må bestemme hva du synes er hensiktsmessig. Som alle vet, så handler det til syvende og sist om penger.....

 

Jeff Lane (Richard Edward Lane)

Tlf 56 33 83 46

926 21 613

 

Det er noen år siden jeg har snakket med ham nå, men du må gjerne hilse fra Pelle, M/B Dreggen

 

(Redigert; noen av skrivefeilene.....)

Redigert av M/B Dreggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min snekke var det furulist med plastlist utenpå, så det er godt mulig det er eik som er tingen for min del, siden jeg ikke skal ha plast i tillegg. Kanskje du vet om det holder med å legge eikelisten i sjøen etpar dager for å kunne bøye til formen rundt båten, eller om den må dampes? Sjølegging funker for furu, men vet ikke hvordan det er med eik... finnes sikkert andre emner her som omtaler dette også...

Link to post
Share on other sites

Som sagt, Njoger!

Jeff Lane er mannen. Han gjør slike jobber og kan nok svare deg på strak arm.

Du kan nok trygt ringe ham og få info. Taksameteret begynner nok ikke å gå med en gang.... :eek:

For øvrig ble min fenderlist bøyd på plass uten noe form for steaming, men det var veldig vanskelig i baug-området. (Det var to karer

som gjorde det her for meg, det ble for vanskelig på egen hånd)

For øvrig er det mange bra bøker "der ute" som omtaler båtbygging og teknikker....

Link to post
Share on other sites

Jepp, M/B Dreggen, jeg kommer nok til å spørre Jeff om råd. Takk for tipsene, og jeg tror du har rett i det du skrev i forrige svar: "Som alle vet, så handler det til syvende og sist om penger.....".

Derfor blir det nok til å prøve å få det til sjøl, slik det også har vært i mange tilfeller tidligere med båten, og det har jo også gått fint:-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...