Jump to content

Optimus

Jensen_fra_Vest

Recommended Posts

Hei gode båtvenner!

Jeg har kjøpt en brukt Optimus (en sånn med 2 blus og trykktank, bruker parafin), og må sikkert skifte den ene brenner, ikke noen stor sak, har gjort det flere gange før. Jeg husker at jeg fikk kjøpt uorginale brennere til ca. 100 kr. i Danmark for noen år siden, men det er jo litt enklere å handle i nærmiljøet, så spørsmålet er om der er noen der veit hvor jeg får kjøpt en ny brenner, helst i Bergens området, men alle tips er hjertelig velkomne.

På forhånd takk.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Kjøpte nye brenner til mitt apparat hos gutta på HSD kaien. (Marine & Industrisalg)

Dette var et komplett sett med brennere og rør. Kostet ikke skjorta heller.

bmo

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

• 1 måned senere...

Tar opp denne linken igjen:

Har en Optimus 55/155 som fusker litt. Jeg får fyr i dem, men tror ikke de brenner optimalt. Den ene er ok, men den ande fikk jeg ikke fres på i dag. Hjulet man stiller vamen på er litt kronklete å få til. Den gir liksom ikke jevnt større flamme. Ser at pakningsett koster ca 200, gjør dette nytten? Eller burde jeg bytte ut brennerene?

Hva er best å vaske rent med?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 1 måned senere...

Har problemer med en Optimus 55 (gammel med to brennere). Har byttet den ene brenneren og må bytte den andre også. Problemet er med forvarmerene. Jeg får ikke tent disse selv om jeg pumper hele tiden!

Kan noen hjelpe meg  med hva dette kan være?  :seeya:

Scand 25 classic eiger

Får du opp trykket når du pumper, det blir mer og mere motstand ettervert som du pumper.  :seeya:

Jeg har en brenner av lignende type. Optimus 155 med forvarner. Jeg var i kontakt med en som har peiling på slike kokeapparater. Han sa at det var en del problemer med disse forvarmerene. Det som var løsningen for å forvarme brenneren istedenfor å fikse den orginale forvalmeren var å helle en kork med rødsprit ned i bunnen av apparatet. Når dette var brendt bort skulle apparatet være tilstrekkelig varmt. Jeg har enda ikke testet ut dette, men betviler ikke at det skal virke fint!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Jeg har en brenner av lignende type. Optimus 155 med forvarner. Jeg var i kontakt med en som har peiling på slike kokeapparater. Han sa at det var en del problemer med disse forvarmerene. Det som var løsningen for å forvarme brenneren istedenfor å fikse den orginale forvalmeren var å helle en kork med rødsprit ned i bunnen av apparatet. Når dette var brendt bort skulle apparatet være tilstrekkelig varmt. Jeg har enda ikke testet ut dette, men betviler ikke at det skal virke fint!

De siste/nyeste Optimus apparatene hadde en skål under brenneren som du helte rødsprit i for å forvarme brenneren, dersom du har den gamle typen vil spriten samle seg lengre nede og jeg tviler på at du får brenner varm nok med samme dose.......

bmo

Det som var løsningen for å forvarme brenneren istedenfor å fikse den orginale forvalmeren var å helle en kork med rødsprit ned i bunnen av apparatet.

Det synes jeg høres merkelig ut.

Hele cluet med Optimus'en er jo den enkle og raske oppvarmingen man får med hurtigbrennerne.

At det skal ha vært så mye problemer med brennerne høres også rart ut.

De består jo bare av et rør og en kran, ikke mye som kan gå feil.

Mine har fungert problemfritt i 24 år...  :cryin:

Snakk med han som driver båtforretning i Smalvollvn. i Oslo. han reparerer slike gamle Optimus'er. Han overhalte min og den ble "som ny" og han tok kr.350,- for jobben for ett år siden.  :cryin:

Min stod i den forrige båten vår, Draco 21 SC -87 modell, så nå er det den "nye" eieren som har glede av den. Han befinner seg forøvrig i Sandefjord.

Heisan jeg har også problemer med forvarmeren. dvs det er bare den ene... så trykket er bra på den ene men ikke den andre...

Har tenkt å ta det hjem og åpne de forskjellige koblingene. Kan en få tak på nye pakninger til forvarmeren..??

:blush:

Samme problemet med min. Ene forvarmeren sviktet i år. Ene forvarmeren og ene blussen virker ikke og de er på forkjellig side  :seeya:

Gi tilbakemelding om hva som måtte til hvis du fikser den!

Jeg har aldri hatt problemer med forvarmerene mine men mener problemet ligger i at der er en svært liten dyse der luft/parafinblandingen kommer ut. Denne tåler ikke mye smuss før den tettes til.

Hva skjer i forvarmeren, kommer der ren parafin ut, bare luft, tåke, ingenting?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Samme problemet med min. Ene forvarmeren sviktet i år. Ene forvarmeren og ene blussen virker ikke og de er på forkjellig side  :blush:

Gi tilbakemelding om hva som måtte til hvis du fikser den!

Pakningene er ordinære O-ringer, jeg fikk et par av en kompis som hadde handla en eske med div ringer på Biltema.  Relativt knotete å få byttet de, jeg var ikke i stand til å få ut hele forvarmeren, kun dysen.

Stian

Jeg har aldri hatt problemer med forvarmerene mine men mener problemet ligger i at der er en svært liten dyse der luft/parafinblandingen kommer ut. Denne tåler ikke mye smuss før den tettes til.

Hva skjer i forvarmeren, kommer der ren parafin ut, bare luft, tåke, ingenting?

Det kommer en "blås" , så da er det kanskje " bare rengjøring som skal til...

Ser litt lysere på det nå. Så jeg må få den hjem og få gjort den ren.

Jeg rengjorde min optimus i dag. Fyllte på parafin og fyrte opp sakene. Begge brennerene fungerer utmerket, men forvarmerene fusket litt. Den ene av dem kom seg bra, men den andre fusker fremdeles litt. Den dusjer ikke jevnt nok til å holde på flammen.

Jeg fikk begge to til å virke, men jeg kan ikke si den fungerer 100%. Jeg må nok demontere for å rense dysen vil jeg tro. Jeg skal bruke den i sommer for å se om den går seg til. Forrige eier av båten hadde aldrig brukt den før, så den har nok stått i årevis.

Nå er den ivertfall ren og pen :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...