880 Svart 3.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2004 Jeg rengjorde min optimus i dag. Fyllte på parafin og fyrte opp sakene. Begge brennerene fungerer utmerket, men forvarmerene fusket litt. Den ene av dem kom seg bra, men den andre fusker fremdeles litt. Den dusjer ikke jevnt nok til å holde på flammen. Jeg fikk begge to til å virke, men jeg kan ikke si den fungerer 100%. Jeg må nok demontere for å rense dysen vil jeg tro. Jeg skal bruke den i sommer for å se om den går seg til. Forrige eier av båten hadde aldrig brukt den før, så den har nok stått i årevis. Nå er den ivertfall ren og pen Etter å ha prøvd å friske opp i gammelet minne... lang bak i jernebarken..Hadde feil på forvarmerene. Disse består av to rør. Et indre som fører olje, et ytre som fører "lufttrykk" fra tanken. Det ytterste røret som fører trykket skal forstøve brennstoffet fra det indre røret i brenndysen og gi en "tåke/gass" som gir deg flammen til forvarming av brenneren. Dersom du har lekasje her vil ikke forvarmeren fungere. Er det lekasje i det ytre røret vil du kun få en tynn stråle med olje og mye flammer og ingen forvarming eller du klarer ikke å tenne forvarmeren... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Haba Svart 4.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2004 Hei ! Hadde selv en optimus i mange år før jeg våget meg over til gass. (kan anbefales) Ble skikkelig lei all pumpingen for å holde trykket ooppe under forvarming. Gikk over til å helle en kork rødsprit i beholderen under brenneren. Dette er en bedre løsning og kutt ut forvarmerne før du har pumpet deg blå og fått tennisalbue. mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 4.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2004 Har også problem med at forvarmer ("hurtigfyring "kalte vi dem før) , særlig den ene som blir oftest brukt, jukser/slukner. Har observert en svært tynn ståltråd som henger over pantry, og når jeg leser her på tråden kom jeg i tanker om at det kanskje er en for for rensenål for dysene i forvarmeren. Forrige eier har sikkert hengt den der av en god grunn. Dette skal sjekkes i kveld, for i helga blir det nok tur! God båthelg ønskes dere alle sammen! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.