Lingefan Startet 20.Januar.2008 Del på Facebook Startet 20.Januar.2008 Noen med erfaringer rundt disse båtene? Er 500 CL en mye bedre båt (vil helst ikke ha så stor båt hvis jeg ikke må)? Har bare kjørt 500 CL med 90hk Suzuki (41 knop) og den gikk veldig bra og artig i sjøen. Det er sikkert litt billigere å gå for en 450VS (om det finnes), med 60-70hk? Hvor fort går de med 70hk? Er de selvlensende eller er det rent kalesjeopplegg? Sjøegenskaper? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Daffy Svart 20.Januar.2008 Del på Facebook Svart 20.Januar.2008 Den har rent kalesjeopplegg ja Hva har fått deg til å tenke på denne? (Siden du tydeligvis ikke vet sikkert hva slags båt det er) Hvis jeg var i markedet for en slik type båt, er jeg ganske sikker på at jeg ville gått for 490 VS/HT med 90 Yamaha f eks 500 er en simplere type båt etter hva jeg har sett ihvertfall Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Lingefan Svart 20.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2008 (redigert) Vet ikke, bare likte utseendet og størrelsen på båten. Den skal ligge i en vik hvor 15 fot maks går greit. Tviler på om jeg får inn større enn det, i så fall må den ligge på en av to gjesteplasser eller i bøye, evt. dregg på hytta så det vil jeg helst unngå. Dessuten kan det være greit å ha maks 70hk (bensinforbruk osv) på båten også slik at jeg kan kjøre så mye jeg vil uten å tenke på forbruk overhodet. Så du mener 490 har bedre sjøegenskaper etc? Hvorfor 490 fremfor 500CL? Man bør ha 90hk på 490? Hvor fort går den da? Rundt 40? Er vel rent kalesjeopplegg på den også.... :-) Da kan jeg vel kanskje like greit gå for en Wesling 490 da... :-) Redigert 20.Januar.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Mouche Svart 20.Januar.2008 Del på Facebook Svart 20.Januar.2008 Skjønner godt at det ikke er lett å bestemme seg og mye av moroa er jo å se, vurdere og drømme, men jeg blir litt forvirret; Du vil ikke ha en Hydrolift x-17 med "kun" 120hk, men på en Skibsplast 450 vil du ikke ha mere enn 70hk pga bensinforbruk? Kanskje på tide å "narrow it down" litt mht hva du egentlig ønsker? Hvis du har mulighet til maks 15 fot så er jo mange av båtene du spør om ekskludert? Og har du noe budsjett/priside? SKal du ha en båt som går 50 knop og man kan sitte to stykker på en sadel eller en familiebåt for fem med kalesje og seter som i en bil? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lingefan Svart 20.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2008 (redigert) Hehe ja, jeg skjønner at dere andre begynner å lure. Utfordringen ligger vel i at jeg er åpen for veldig mye, men egentlig vil jeg ikke bruke mer enn høyest nødvendig. Kan jo egentlig kjøpe til 150 000kr maks, men ser ikke helt poenget med å gjøre det om det ikke er en superperfekt båt. Helst vil jeg slippe unna med maks 50 000kr på en så liten båt, likevel har jeg skjønt at det kanskje vil være veldig begrenset med gode sjødyktige båter til den prisen, som gjerne går 35-40 knop eller mer, som samtidig ikke bruker altfor mye bensin (når det gjelder X-17 er den perfekt på alt unntatt bensinforbruk og størrelse). Det er veldig grunt i viken man kjører inn hvor båten skal ligge og slik sett er jo vannjet veldig greit. Jeg _kan_ jo også la den ligge ved en større brygge eller i en skikkelig bøye og inn til land, men det vil kanskje bli mer tungvint mtp at jeg kun er der 3 uker om sommeren, samt så mange helger som mulig. Så er det jo også moro å forvirre seg selv, samt sette seg selv veldig på "prøve" i båtjakten på hva man egentlig ønsker. Kunne egentlig hatt veldig mye av det som finnes, men ingenting er liksom helt perfekt. Et eksempel på perfekt båt: Musling 430 med 60hk Yamaha 3 sylindre (nokså ny med bra historie på båt og motor), helst selvlensende (men det er den jo ikke) og maks 30-50 000kr. Et annet eksempel på perfekt hvis jeg skal opp i pris må være enten en X-17 med lavt drivstofforbruk (skal bruke båten så mye jeg vil, når jeg vil uten å tenke på forbruk). X-17 med diesel altså, hahaha. Eller en Gozzi 17 med diesel, men den er for dyr igjen... og stikker for dypt ned bak vil jeg anta. Så det er ikke så kjempelett. Egentlig ønsker jeg meg vel følgende: -En enkel og grei billig båt som går bra i sjøen -en man kan forlate og være sikker på at den ikke synker -minst mulig påkrevet vedlikehold -bra driftsikkerhet -lettsolgt nok dersom jeg plutselig vil bytte den ut -helst ikke så mye over 15 fot og helst ikke mer dyptgående i sjøen enn en snekke (75-80 cm) -35-40 knop minst -lavest mulig forbruk -Helst under 50 000kr, men må jeg strekke meg så kan jeg det Hjalp det deg noe i å hjelpe meg så er jeg lykkelig ;-b Redigert 20.Januar.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Daffy Svart 20.Januar.2008 Del på Facebook Svart 20.Januar.2008 Ja hvis du vil ha åpen båt, har ikke skibsplast noe alternativ. Tør vedde på at du ikke merker stor forskjell på bensinforbruk på en 70 og 90 hk. (Med mindre båten veier 30 tonn da) En 490 med 90hk tipper jeg gjør rundt 40 knop ja. Muligens litt til. Noen som har erfaring her? Ta en titt innvendig på de to båtene så skjønner du hva jeg mener 500 har plastseter med løse puter 490 har ordentlige stoler trukket slik båtseter skal være. I 490 har du overnattingsmuligheter. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mouche Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Hjalp det deg noe i å hjelpe meg så er jeg lykkelig ;-b Vei ikke, men kanskje det hjalp deg litt i å klarere definere hva du ser etter, vil og ønsker? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lingefan Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Nå er det en 450 VS til salgs... og med 90hk!! Det er vel for mye motor skulle jeg tro... http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...8ebdDViwj724844 Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Daffy Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Det er ifølge annonsen en 80 hk Den tåler det sikkert Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Lingefan Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Synes dere den er verdt 80 000kr da? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.