Jump to content

hifo30, propellberegning


KNERTEN.

Recommended Posts

Har en (hifo30/ 9,7 meter)halvplanet som vel er ca 7,5 m x 2,5 m i vannlinje. ca 4000kg, m Perkins T6.354.4M 217HK 2600 ohm.

Gir er et hurth HSW 630 v utv 1,55:1. har i dag en Skew-back 4 blad 18X22 høyre, og får 2750 ohm, ca 17 knop. Mye hekksjø, båten steiler mye.

Prøvde en Micigan 4 blad 20X22 venstre, og båten fikk mindre hekksjø, men turtallet ble bare 2250 ohm. Farta ble vel litt bedre.??

Er det noen som kan hjelpe meg med dette. Har tenkt på 20x20 høyre 4 blad, eller 20X21 høyre 4 blad....??? :confused::confused:

Redigert av ayk (see edit history)
Link to post

søk på propellberegning hifo , så får du se hva som er svart om min hifo . ca samme motor og gearutveksling vi . men ser at din kansje veier bare 4000 kg . min veier ca 4500-4600 kg. har på en 21 21 nå . men nemo og sydvetsen har beregnet at jeg må kansje helt ned på 18 16 propell. jeg får bare 2200 rpm på max gass . men motoren skal maxe på 2800 rpm.

var det den som sto avertert på finn for ett års tid siden med rød stripe oppe? oppgitt til 22 knop? og ikke minst HAR DU FLAPS ? hvis ikke monter det . hjelper min båt fra 14-15 knop og opp i 18 knop. + båten går mye rettere og finere i vannet når jeg kjører de helt ned . søk også på ombygging til tunell .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

hei . har du flaps på båten din?? hvor langt framme i motorrommet står motoren?du skulle ikke ha ett bilde som du kunne legge ut her av skroget ditt under\bak ved propell ? og gjerne utvendig :-) vet du om båten din er vegd? synes 4000 kg høres litt lite ut. hvordan oppfører båten seg i 12-17 knop . får du en markant fartsøking over 12 - 13 knop som meg , eller går den "tungt" hele veien?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

har du noengang veid båten din? jeg bare lurer for jeg fikk opplyst at min veide ca 5500 kg når jeg kjøpte den. etter å ha byttet motor som veger ca 600 kg mindre , har jeg TRODD at min veger ca 5000 kg. men ser at en vanlig scand baltic feks veger 4000 + kg. begynner da og mistenke at hifoen ikke er så tung som først antatt. det er ett viktig moment dette for du og for meg . så hvis du noen gang har vegd båten din , så værsåsnill og fortell meg :-) motoren er 1,5 meter fra hekken din skriver du . da er den som min , montert så langt bak som mulig ,såfremt du har akterkabin ,som alle hifo 970 har .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Gir er et hurth HSW 630 v utv 1,55:1. har i dag en Skew-back 4 blad 18X22 høyre, og får 2750 ohm, ca 17 knop. Mye hekksjø, båten steiler mye.

Prøvde en Micigan 4 blad 20X22 venstre, og båten fikk mindre hekksjø, men turtallet ble bare 2250 ohm. Farta ble vel litt bedre.??

Må si jeg ble litt forbauset over de målingen du har gjort på fart og turtall med disse to propellene som du har hatt på båten. Forskjellen på disse propeller skulle ikke gi så stor differanse på turtallet.

 

Etter søk på Hurst gear finner jeg flere gear som har som har en annen utveksling for revers. Dette kan være forklaringen på at dine målinger gir så stor differanse. Noen gear kan brukes som høyre og venstre, andre kan bare brukes høyre eller venstre. Da har ofte revers en annen utveksling og er ikke beregnet til drift forover. På de gearene jeg så hadde en annen utveksling på revers, ville på i ditt tilfelle gitt en utveksling på mellom 1,8:1 til 2,0:1. Dette er bare en indikasjon da forskjellen på forover og akterover var litt forskjellig.

 

Tok et overslag i tilfelle dette stemmer at din høyre propell har et turtall som er rundt en trolig utveksling for revers. Gjorde også et overslag for din venstre propell med utveksling du har oppgitt. Resultatene for begge overslag er ganske nærmt det du oppgir.

 

Nemo har et Borg Warner V gear og det kan bare brukes med høyre propell. Brukes det med en venstre propell, blir det ganske fort slitt og vil havarere. Borg Warner lager også gear for venstre propell.

 

Beste råd jeg kan gi deg er å undersøke hvilken type gear du har, både for å unngå havari og for å gjøre valget av propell lettere.

:seeya:

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post

ja , jeg vil ha en teoretisk toppfart på ca 26 knop :-) . neida , men winrace kan vel vri bladene noen tommer for ett par tre tusenlapper.. og da får jeg skewback :-) .. men ja , jeg drømmer også om større motor , men det får bli i ett annet kapittel av livet frykter jeg . har selvsagt lyst på en 300 + hk . for å mulig kunne marsje 20 knop ...

vil en 18 -22 være tyngre å dra rundt enn en 21 21 ? trodde diameteren også betydde endel .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Det hadde nok gjort vei i vellinga om du hadde satt inn en 300hk motor. En bekjent hadde en FM 35 og etter det jeg har fortstått er det bare en større utgave av din båt. Der stod en Volvo 270 eller 300 hk og toppfarten på den var over 20 knop.

 

Når det gjelder å endre stigning på propeller, anbefales det ikke større endring enn +/- 1". Dette vil du jo uansett få svar på hos Winrace.

Link to post

takk nemo. fryktet at de ikke kunne justeres veldig mye ja.. mener en fm 31 er identisk med hifo-.. slutten av 70 tallet mener jeg. er det mulig å bygge om diesel pumpen min slik at den gir mer diesel enn det den gjør på max i dag?? den er justert opp max. men ikke antydning til røyk . hadde jo vært gøy å "vridd" effekten opp i en 250 hk . men det er ikke førstepri for meg , da jeg først og fremst skal ha en korrekt propell-

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...