KNERTEN. Startet 21.Januar.2008 Del på Facebook Startet 21.Januar.2008 (redigert) Har en (hifo30/ 9,7 meter)halvplanet som vel er ca 7,5 m x 2,5 m i vannlinje. ca 4000kg, m Perkins T6.354.4M 217HK 2600 ohm. Gir er et hurth HSW 630 v utv 1,55:1. har i dag en Skew-back 4 blad 18X22 høyre, og får 2750 ohm, ca 17 knop. Mye hekksjø, båten steiler mye. Prøvde en Micigan 4 blad 20X22 venstre, og båten fikk mindre hekksjø, men turtallet ble bare 2250 ohm. Farta ble vel litt bedre.?? Er det noen som kan hjelpe meg med dette. Har tenkt på 20x20 høyre 4 blad, eller 20X21 høyre 4 blad....??? Redigert 21.Januar.2008 av ayk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 søk på propellberegning hifo , så får du se hva som er svart om min hifo . ca samme motor og gearutveksling vi . men ser at din kansje veier bare 4000 kg . min veier ca 4500-4600 kg. har på en 21 21 nå . men nemo og sydvetsen har beregnet at jeg må kansje helt ned på 18 16 propell. jeg får bare 2200 rpm på max gass . men motoren skal maxe på 2800 rpm. var det den som sto avertert på finn for ett års tid siden med rød stripe oppe? oppgitt til 22 knop? og ikke minst HAR DU FLAPS ? hvis ikke monter det . hjelper min båt fra 14-15 knop og opp i 18 knop. + båten går mye rettere og finere i vannet når jeg kjører de helt ned . søk også på ombygging til tunell . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
KNERTEN. Svart 22.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Takk for svar. Det er ikke den båten med rød stripe. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 ok , prata med han sedu , og han hadde skewback på sin . bare lurte :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 hei . har du flaps på båten din?? hvor langt framme i motorrommet står motoren?du skulle ikke ha ett bilde som du kunne legge ut her av skroget ditt under\bak ved propell ? og gjerne utvendig :-) vet du om båten din er vegd? synes 4000 kg høres litt lite ut. hvordan oppfører båten seg i 12-17 knop . får du en markant fartsøking over 12 - 13 knop som meg , eller går den "tungt" hele veien? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
KNERTEN. Svart 24.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 Fant ikke cd med bildene på, men motoren står ca 1,5m fra hekken. Har et v-gir. Propellen er ca 1 m fra hekken Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 har du noengang veid båten din? jeg bare lurer for jeg fikk opplyst at min veide ca 5500 kg når jeg kjøpte den. etter å ha byttet motor som veger ca 600 kg mindre , har jeg TRODD at min veger ca 5000 kg. men ser at en vanlig scand baltic feks veger 4000 + kg. begynner da og mistenke at hifoen ikke er så tung som først antatt. det er ett viktig moment dette for du og for meg . så hvis du noen gang har vegd båten din , så værsåsnill og fortell meg :-) motoren er 1,5 meter fra hekken din skriver du . da er den som min , montert så langt bak som mulig ,såfremt du har akterkabin ,som alle hifo 970 har . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
KNERTEN. Svart 2.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2008 Det er ikke aktercabin på min, men da jeg kjøpte den så var den veid i kran. Fant nå en lekasje v/gløding, så kansje jeg kan bruke da 20x22...?? Det sies at man mister jo trykket fra turboen da det ike er tett dær. Har ikke skjønt helt hvor søl kom ifra og la seg i motorlokk..... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 lekasje ut av glødeplugg hullet? kan vel ikke være stor luft\kompresjon lekasje ut av det i såfall. ikke atercabin nei ??. jøss. skulle gjerne sett ett par bilder av den, de 5 eller 6 hifoene jeg har sett har alle hatt aktercabin.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 (redigert) Gir er et hurth HSW 630 v utv 1,55:1. har i dag en Skew-back 4 blad 18X22 høyre, og får 2750 ohm, ca 17 knop. Mye hekksjø, båten steiler mye.Prøvde en Micigan 4 blad 20X22 venstre, og båten fikk mindre hekksjø, men turtallet ble bare 2250 ohm. Farta ble vel litt bedre.?? Må si jeg ble litt forbauset over de målingen du har gjort på fart og turtall med disse to propellene som du har hatt på båten. Forskjellen på disse propeller skulle ikke gi så stor differanse på turtallet. Etter søk på Hurst gear finner jeg flere gear som har som har en annen utveksling for revers. Dette kan være forklaringen på at dine målinger gir så stor differanse. Noen gear kan brukes som høyre og venstre, andre kan bare brukes høyre eller venstre. Da har ofte revers en annen utveksling og er ikke beregnet til drift forover. På de gearene jeg så hadde en annen utveksling på revers, ville på i ditt tilfelle gitt en utveksling på mellom 1,8:1 til 2,0:1. Dette er bare en indikasjon da forskjellen på forover og akterover var litt forskjellig. Tok et overslag i tilfelle dette stemmer at din høyre propell har et turtall som er rundt en trolig utveksling for revers. Gjorde også et overslag for din venstre propell med utveksling du har oppgitt. Resultatene for begge overslag er ganske nærmt det du oppgir. Nemo har et Borg Warner V gear og det kan bare brukes med høyre propell. Brukes det med en venstre propell, blir det ganske fort slitt og vil havarere. Borg Warner lager også gear for venstre propell. Beste råd jeg kan gi deg er å undersøke hvilken type gear du har, både for å unngå havari og for å gjøre valget av propell lettere. Redigert 5.Februar.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 forstår jeg deg rett nemo , ?? hans 18-22 propell høyre går med en sansynlig utv ca 1,9 og hans 20-22 går med en utv 1,55 . isåfall stemmer de beregningene dere har gjort for meg bedre.. jeg har jo en 21-21 som jeg får 2200 rpm med 1,5 utveksling.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Ja, det er det mest sannsynlige. Når det gjelder hva utvekslingen er for høyre propellen, har jeg ikke funnet data for dette gearet så det er bare forholdstall fra noen andre HURT gear. Mitt poeng er jo at dette må avklares kanskje noen har data for disse gearene, eller vet hvor man kan finne de på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
KNERTEN. Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 (redigert) http://www.marinegears.com/catalog/cat-hm-26.html http://www.marinegears.com/catalog/cat-hm-27.html Tegning av mitt gir. Det står på utv 1.55:1 Det sies at det er samme som ZF 63 IV...????? Redigert 5.Februar.2008 av ayk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Fann også disse sidene, men der står ikke utveksling for revers. Det står vanligvis ikke på gearet heller, men fann data andre steder der det var oppgitt et annet utvekslingsforhold for revers. Dette kan også ha med alder på gearet å gjøre, slik at nyere gear har samme utveksling forover som akterover. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 (redigert) er det deg som annonserer på ønskes kjøpt på finn.. no ? 20 21 el 20 20 rh propell.. jeg har en 21 21 som jeg kan bytte med deg i den 18 22 propellen din :-) alksel 40 mm . vi må vel isåfall begge sende de til vridning hos en propellfikser. Redigert 7.Februar.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Skal du sette inn enda større motor nå da Hifo? Propell med 22" stigning er jo enda tyngre enn den du har nå. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 ja , jeg vil ha en teoretisk toppfart på ca 26 knop :-) . neida , men winrace kan vel vri bladene noen tommer for ett par tre tusenlapper.. og da får jeg skewback :-) .. men ja , jeg drømmer også om større motor , men det får bli i ett annet kapittel av livet frykter jeg . har selvsagt lyst på en 300 + hk . for å mulig kunne marsje 20 knop ... vil en 18 -22 være tyngre å dra rundt enn en 21 21 ? trodde diameteren også betydde endel . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Det hadde nok gjort vei i vellinga om du hadde satt inn en 300hk motor. En bekjent hadde en FM 35 og etter det jeg har fortstått er det bare en større utgave av din båt. Der stod en Volvo 270 eller 300 hk og toppfarten på den var over 20 knop. Når det gjelder å endre stigning på propeller, anbefales det ikke større endring enn +/- 1". Dette vil du jo uansett få svar på hos Winrace. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 takk nemo. fryktet at de ikke kunne justeres veldig mye ja.. mener en fm 31 er identisk med hifo-.. slutten av 70 tallet mener jeg. er det mulig å bygge om diesel pumpen min slik at den gir mer diesel enn det den gjør på max i dag?? den er justert opp max. men ikke antydning til røyk . hadde jo vært gøy å "vridd" effekten opp i en 250 hk . men det er ikke førstepri for meg , da jeg først og fremst skal ha en korrekt propell- Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
KNERTEN. Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 (redigert) Tror jeg satser på og finne en propell som er riktig,om jeg måtte bite i det sure eplet å kjøpe ny..... Det jeg ønsker er vanskelig finne brukt. Veit flere som er på jakt. Redigert 21.Mars.2008 av ayk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.