Rastløs Startet 21.Januar.2008 Del på Facebook Startet 21.Januar.2008 (redigert) På min ny innkjøpte Dufour 30 er det ikke byttet noe løpende rigg siden den var ny (2001). Fallene ser helt ok ut, men hvor ofte er det egentlig vanlig å bytte disse ?. Båten har og skal ikke være noen regattabåt!. - Og neste spørsmål er ; Hvordan bytter man fall lettest når riggen står på båten ? Redigert 21.Januar.2008 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) Hei, Om båten skal brukes i regatta eller ei har ingenting å si for hvor ofte løpende rigg må byttes. Fallene kan stå til det går hull på strømpen. Så hvis det ser fint ut er det fint. Min båt er fra 2000 og er mye seilt både i tur og regatta. Fallene er orginale men begynner å se slitt ut. Men det er ingen fare enda. Man kan gjøre litt for at tauene skal vare lenger. F.eks kutte de øverste 20 cm en gang i året. Da flytter man slitasjepunktene litt for hvert år. Redigert 21.Januar.2008 av jeanneau (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Holdbarhet kommer jo litt ann på hva slags tauverk som er der, og fall byttet jeg enkelt sist sesong ved at jeg spleiset inn det nye fallet, og trakk det enkelt opp og ned igjen. :) Her har det jo litt og si hvordan størrelsen på blokkene er i forhold til tykkelsen på fallet, og det bestemmer hvor nøyaktig spleisen må være. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Jeg pleier å sy fast det nye i det gamle og trekke igjennom. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Som Jeanneau sier kan det være lurt å kutte fallene noen cm i den enden hvor seilet er en gang hvert annet år f.eks. Da kommer slitasjepunktene på et annet sted, og fallet varer lenger. Hvis du skal skjære inn nytt fall, og det gamle fremdeles ligger i masta er du heldig. De fleste venter til fallet ryker før de bytter. Du kan sy det nye fallet fast til det gamle butt-i-butt. Når du da trekker ut det gamle vil det nye følge etter. Det nye fallet kommer da automatisk i riktige spor i topp og bunn av masta. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Hei Gjer som Herman skriv, men det kan vera lurt å teipa skøyten i tillegg. Eventuelt så trekk du strømpa litt innover taua, kappar kjerneneog trekk strømpene attende. Då kan du sy stømpene saman overlappande. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.