Jump to content

sertifikater til sjøs

Christina 3

Recommended Posts

Noen som enkelt kan forklare hvilke sertifikater man kan ta til sjøs ? Båtførerbevis er vel trinn 1, neste er kystskippersertifikat , som er det samme som D5L ?

Hvor mye koster det og hvor omfattende er det ?

Båtførerkurset er det enkleste. D5L er det neste, kalles også fritidsbåtskipper. Kystskipper er D5, deretter går det oppover til D1. I hovedsak utdannes det til D5L for fritidsbåtbrukere, D4 og D1 for profesjonelle. I tillegg kommer diverse radiosertifikater som kan være greit å ha.

Båtførerprøven har nylig fått eksamensgebyret skrudd opp til 525 kr (fra tidligere 200), i tillegg kommer som regel utgifter til kurs og kursmateriell, slik jeg holder kurs må man regne drøyt 2000 kr for full pakke inkludert eksamensgebyret.

D5L tilbys som nettkurs på baatplassen.no, prisen tror jeg er 8000 kr pluss et eksamensgebyr. Kjenner ikke til at noen tilbyr billigere kurs enn dette, tar svært gjerne tilbakemelding hvis jeg har feil her. Vanlig kurs med oppmøte koster noen tusenlapper ekstra. Det er også fullt mulig å betale langt mer for D5L hos enkelte leverandører, hvis man har interesse av det :lol:

Direktoratet sier D5L bør være 120 timer undervisning, men man kan tilpasse undervisningen til å bestå delvis av praksis i båt. Slik jeg tok kurset var det én kveld i uken fra oktober til april, men mer intensive versjoner finnes også.

Skal du ha et skikkelig sertifikat, må du på styrmann/skipperskole. Sertifikatene kommer da etter endt eksamen, og fartstid. Starter med 2 styrmanns sertifikat, klasse 4, så overstyrmann, klasse 2, og til slutt skipper, klasse 1.

Fant ut litt mer ved å lese tidligere innlegg :blush:

Forstår jeg da rett at D5 er omtrent det samme som D5L bare at det er for proffer ? Og D5LA er en grad høyere enn D5L ?

D5L er over 50 fot og opp til 50 tonn ? Hva er da D5LA ?

Edited by marolita (see edit history)

D5LA er fritidsskipper sertifikat worldwide. Forskjellen på D5L og D5LA er at D5LA sertifikat har en ekstra modul med astronomi. Ellers er det likt. Videre kan du ved å ta en modul til bygge deg opp til D 5 som er " kystskipper " lappen. Krever da fartstid for å løse ut sertifikat i tillegg til at du må være mønstret en periode for å vedlikeholde sertifikatet.

Ingen krav til vedlikehold. Du må kunne dokumentere at du har vært fører / eier av fritidsbåt over 8 meter minst 3 år eller mere for å løse ut sertifikat. Det er minimumskrav. Annen fartstid fra nyttefartøyer teller også med.

Edited by Hansi (see edit history)
Du må kunne dokumentere at du har vært fører / eier av fritidsbåt over 8 meter minst 3 år eller mere for å løse ut sertifikat. Det er minimumskrav. Annen fartstid fra nyttefartøyer teller også med.

Eller gjennomføre praktisk utsjekk, en slags "oppkjøring" hvor en representant for en autorisert skole kontrollerer at man behersker det man skal kunne av praktiske ferdigheter. Når det gjelder fartstid fra nyttefartøy tror jeg de er litt vanskelige på det om man har vært maskinist, kokk eller andre stillinger hvor man ikke har drevet med noe veldig relevant for et navigatørsertifikat.

D5LA er fritidsskipper sertifikat worldwide. Forskjellen på D5L og D5LA er at D5LA sertifikat har en ekstra modul med astronomi. Ellers er det likt. Videre kan du ved å ta en modul til bygge deg opp til D 5 som er " kystskipper " lappen. Krever da fartstid for å løse ut sertifikat i tillegg til at du må være mønstret en periode for å vedlikeholde sertifikatet.

Man kan nok ikke bare ta et modul til for å "bygge" opp fra D5L til D5.

Bl.a er navigasjon og skipslære mer omfattende og krever egen eksamen. Utdannelsen skal være iht. retningslinjer fra sjøf.dir. som krever bla. godkjente skoler og undervisning med spesifiserte timetall. Samme gjelder sikkerhetskurs/førstehjelpsbiten og en mye mer omfattende helseundersøkelse. Når det gjelder fartstiden kreves det 36 mndr. reell fartstid med en godkjent assesor eller opplæringsansvarlig ombord.

Så forskjellen er vel et kurs kontra en skoleutdannelse.

Edited by Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Fant ut litt mer ved å lese tidligere innlegg :blush:

Forstår jeg da rett at D5 er omtrent det samme som D5L bare at det er for proffer ? Og D5LA er en grad høyere enn D5L ?

D5L er over 50 fot og opp til 50 tonn ? Hva er da D5LA ?

Hei!

Var litt intressert i dette med D5 jeg også. Fant ut at med D5 er Dekksoffisersertifikat. Med dette sertifikatet kan man gå med båt som er mindre enn 500 BT. Står litt mer om det her

Man trenger faktisk sertifikater for å være sotengel også, ikke bare for å være schtyrmand. er båten stor nok og motoren stor nok så må man ha maskinkyndig personell ombord. Maskinsertifikatene deles også opp i klasser slik som styrmansertifikatene, mest vanlig i dag er 2. maskinist, 1. maskinst og Maskinsjef.

Jeg forstår ikke helt at D5LA er worldwide. Er det slik at en kan føre fartøy opptil 50BT over hele kloden med et slikt? RYA har sine (seil)kurs som skal dekke det en tregner å vite for å krysse hav, inn/utsjekk, astronavigasjonv+++ (Yachtmaster Ocean)

D5L gir rett til å føre fartøy over 15 meter, begrenset oppad til 50 bt i stor kystfart som er inntil 25 nautiske mil utenfor det norske fastlandet, pluss området mellom Lindesnes - Limfjordens vestmunning og Karlskrona - Svinemünde. Skal man utenfor dette området kreves D5LA, som gir de samme rettighetene for uinnskrenket fartsområde.

Mvh,

Kjell

Edited by LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Forskjellen mellom D5L (A) eller fritidsbåtskipper (som mange kaller kystskipper) og D5 Kystskipper (som heter Kystskipper) er/var ikke så liten som man fort kan få inntrykk av.

Jeg tok D5L for 8 år siden, og tok D5-kurs noen år senere. Jeg synes det var et betydelig mere omfattende kurs, med 5-timers eksamner i de fleste fagene. Vet ikke hvordan eksamene gjennomføres nå, men tror jeg hadde 5 3/5-timers eksamner totalt i tillegg til muntlig eksamen på båt. Kravene til fartstid er også ganske håpløse hvis man ikke jobber på stor nok båt, men til gjengjeld kan man føre båter opptil 500 brt i kommersiell trafikk.

Enig i "bør", måsinj - men det er merkelig nok ikke et krav for å løse sertifikatet. Hvis båten har radiostasjon holder det fint at en av de andre ombord har sertifikat for den, behøver ikke være El Capitan.

Mvh,

Kjeln

Sertifikatkravene utløses av hva slags utstyr du stapper inn i radiostasjonen din så lenge vi snakker om ikke radiopliktige fartøy. For radiopliktige fartøy følger sertifikatkravet som et minimum av det utstyret fartøyet er pliktig til å ha, om du skjønner?

Mvh,

Kjell