Christina 3 Startet 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2008 Noen som enkelt kan forklare hvilke sertifikater man kan ta til sjøs ? Båtførerbevis er vel trinn 1, neste er kystskippersertifikat , som er det samme som D5L ? Hvor mye koster det og hvor omfattende er det ? Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Båtførerkurset er det enkleste. D5L er det neste, kalles også fritidsbåtskipper. Kystskipper er D5, deretter går det oppover til D1. I hovedsak utdannes det til D5L for fritidsbåtbrukere, D4 og D1 for profesjonelle. I tillegg kommer diverse radiosertifikater som kan være greit å ha. Båtførerprøven har nylig fått eksamensgebyret skrudd opp til 525 kr (fra tidligere 200), i tillegg kommer som regel utgifter til kurs og kursmateriell, slik jeg holder kurs må man regne drøyt 2000 kr for full pakke inkludert eksamensgebyret. D5L tilbys som nettkurs på baatplassen.no, prisen tror jeg er 8000 kr pluss et eksamensgebyr. Kjenner ikke til at noen tilbyr billigere kurs enn dette, tar svært gjerne tilbakemelding hvis jeg har feil her. Vanlig kurs med oppmøte koster noen tusenlapper ekstra. Det er også fullt mulig å betale langt mer for D5L hos enkelte leverandører, hvis man har interesse av det Direktoratet sier D5L bør være 120 timer undervisning, men man kan tilpasse undervisningen til å bestå delvis av praksis i båt. Slik jeg tok kurset var det én kveld i uken fra oktober til april, men mer intensive versjoner finnes også. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Skal du ha et skikkelig sertifikat, må du på styrmann/skipperskole. Sertifikatene kommer da etter endt eksamen, og fartstid. Starter med 2 styrmanns sertifikat, klasse 4, så overstyrmann, klasse 2, og til slutt skipper, klasse 1. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 21.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 (redigert) Fant ut litt mer ved å lese tidligere innlegg Forstår jeg da rett at D5 er omtrent det samme som D5L bare at det er for proffer ? Og D5LA er en grad høyere enn D5L ? D5L er over 50 fot og opp til 50 tonn ? Hva er da D5LA ? Redigert 21.Januar.2008 av marolita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 D5LA er fritidsskipper sertifikat worldwide. Forskjellen på D5L og D5LA er at D5LA sertifikat har en ekstra modul med astronomi. Ellers er det likt. Videre kan du ved å ta en modul til bygge deg opp til D 5 som er " kystskipper " lappen. Krever da fartstid for å løse ut sertifikat i tillegg til at du må være mønstret en periode for å vedlikeholde sertifikatet. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 21.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Da har jeg lært noe idag å Hvor lang fartstid i båt må man ha hatt for å ta D5L ? Og er det krav til å føre båt over 15 meter ved javne mellomrom for å beholde det ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 (redigert) Ingen krav til vedlikehold. Du må kunne dokumentere at du har vært fører / eier av fritidsbåt over 8 meter minst 3 år eller mere for å løse ut sertifikat. Det er minimumskrav. Annen fartstid fra nyttefartøyer teller også med. Redigert 21.Januar.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Hvor mye brutto-tonn har man lov til å gå med visst man har D5? Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Du må kunne dokumentere at du har vært fører / eier av fritidsbåt over 8 meter minst 3 år eller mere for å løse ut sertifikat. Det er minimumskrav. Annen fartstid fra nyttefartøyer teller også med. Eller gjennomføre praktisk utsjekk, en slags "oppkjøring" hvor en representant for en autorisert skole kontrollerer at man behersker det man skal kunne av praktiske ferdigheter. Når det gjelder fartstid fra nyttefartøy tror jeg de er litt vanskelige på det om man har vært maskinist, kokk eller andre stillinger hvor man ikke har drevet med noe veldig relevant for et navigatørsertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 (redigert) D5LA er fritidsskipper sertifikat worldwide. Forskjellen på D5L og D5LA er at D5LA sertifikat har en ekstra modul med astronomi. Ellers er det likt. Videre kan du ved å ta en modul til bygge deg opp til D 5 som er " kystskipper " lappen. Krever da fartstid for å løse ut sertifikat i tillegg til at du må være mønstret en periode for å vedlikeholde sertifikatet. Man kan nok ikke bare ta et modul til for å "bygge" opp fra D5L til D5. Bl.a er navigasjon og skipslære mer omfattende og krever egen eksamen. Utdannelsen skal være iht. retningslinjer fra sjøf.dir. som krever bla. godkjente skoler og undervisning med spesifiserte timetall. Samme gjelder sikkerhetskurs/førstehjelpsbiten og en mye mer omfattende helseundersøkelse. Når det gjelder fartstiden kreves det 36 mndr. reell fartstid med en godkjent assesor eller opplæringsansvarlig ombord. Så forskjellen er vel et kurs kontra en skoleutdannelse. Redigert 21.Januar.2008 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sleipner93 Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Fant ut litt mer ved å lese tidligere innlegg Forstår jeg da rett at D5 er omtrent det samme som D5L bare at det er for proffer ? Og D5LA er en grad høyere enn D5L ? D5L er over 50 fot og opp til 50 tonn ? Hva er da D5LA ? Hei! Var litt intressert i dette med D5 jeg også. Fant ut at med D5 er Dekksoffisersertifikat. Med dette sertifikatet kan man gå med båt som er mindre enn 500 BT. Står litt mer om det her Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Man trenger faktisk sertifikater for å være sotengel også, ikke bare for å være schtyrmand. er båten stor nok og motoren stor nok så må man ha maskinkyndig personell ombord. Maskinsertifikatene deles også opp i klasser slik som styrmansertifikatene, mest vanlig i dag er 2. maskinist, 1. maskinst og Maskinsjef. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 D5LA er fritidsskipper sertifikat worldwide. Forskjellen på D5L og D5LA er at D5LA sertifikat har en ekstra modul med astronomi. Ellers er det likt. Videre kan du ved å ta en modul til bygge deg opp til D 5 som er " kystskipper " lappen. Krever da fartstid for å løse ut sertifikat i tillegg til at du må være mønstret en periode for å vedlikeholde sertifikatet. Jeg forstår ikke helt at D5LA er worldwide. Er det slik at en kan føre fartøy opptil 50BT over hele kloden med et slikt? RYA har sine (seil)kurs som skal dekke det en tregner å vite for å krysse hav, inn/utsjekk, astronavigasjonv+++ (Yachtmaster Ocean) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Det er en liten forskjell. Det RYA utsteder er et kompetansebevis utstedt av en privat organisasjon, ikke et sertifikat. D5X er et offisiellt sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Det er greit, men vil det føre til noen problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Tja, RYA utsteder vel ikkeno som gir rett til å føre sertifikatpliktige fartøy. I Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 (redigert) D5L gir rett til å føre fartøy over 15 meter, begrenset oppad til 50 bt i stor kystfart som er inntil 25 nautiske mil utenfor det norske fastlandet, pluss området mellom Lindesnes - Limfjordens vestmunning og Karlskrona - Svinemünde. Skal man utenfor dette området kreves D5LA, som gir de samme rettighetene for uinnskrenket fartsområde. Mvh, Kjell Redigert 23.Januar.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
bjorngb Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 OK, så poenget er at en kan føre over 15m/50bt (som er sertifikatpliktig) worldwide. Det er ikke noe problem å føre mindre fartøy worldwide uten D5L/A Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Forskjellen mellom D5L (A) eller fritidsbåtskipper (som mange kaller kystskipper) og D5 Kystskipper (som heter Kystskipper) er/var ikke så liten som man fort kan få inntrykk av. Jeg tok D5L for 8 år siden, og tok D5-kurs noen år senere. Jeg synes det var et betydelig mere omfattende kurs, med 5-timers eksamner i de fleste fagene. Vet ikke hvordan eksamene gjennomføres nå, men tror jeg hadde 5 3/5-timers eksamner totalt i tillegg til muntlig eksamen på båt. Kravene til fartstid er også ganske håpløse hvis man ikke jobber på stor nok båt, men til gjengjeld kan man føre båter opptil 500 brt i kommersiell trafikk. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Så bør man vel ha ett VHF sertifikat også... Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 VHF sertifikat er vel et must om shipet et GMDSS pliktig Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 (redigert) Enig i "bør", måsinj - men det er merkelig nok ikke et krav for å løse sertifikatet. Hvis båten har radiostasjon holder det fint at en av de andre ombord har sertifikat for den, behøver ikke være El Capitan. Mvh, Kjeln Redigert 23.Januar.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 VHF sertifikat er vel et must om shipet et GMDSS pliktig Mnja. Da må fartøyet være over 300 tonn. Også må du ha GMDSS påtegning på sertifikatet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Men det er vel ikke et krav før det da? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 (redigert) Sertifikatkravene utløses av hva slags utstyr du stapper inn i radiostasjonen din så lenge vi snakker om ikke radiopliktige fartøy. For radiopliktige fartøy følger sertifikatkravet som et minimum av det utstyret fartøyet er pliktig til å ha, om du skjønner? Mvh, Kjell Redigert 23.Januar.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.