Jump to content

sertifikater til sjøs


Christina 3

Recommended Posts

Hei

Slik jeg har forstått det er D5L og D5LA norske sertifikater som gjelder i stor kystfart som beskrevet over (20 nm og ned mot tyskland) A gir rettigheter i internasjonalt farvann.

Disse er ikke internasjonale sertifikater og kan hjelpe på hvis en blir kontrollert i utlandet, men en har ikke noen garanti for at det blir godtatt.

 

D5 derimot er et internasjonalt sertifikat som er godkjent av sjøfartsorganisasjonene og gjelder praktisk talt i hele verden. Dette er et "yrkessertifikat" og alle disse yrkessertifikatene krever jevnlig fartstid.

 

Mons

Mons

Link to post
Man kan nok ikke bare ta et modul til for å "bygge" opp fra D5L til D5.

 

Bl.a er navigasjon og skipslære mer omfattende og krever egen eksamen.

 

Jo det kan en med en tilleggsmodul på noen å 60 timer. Så kommer eventuell sikkerhetsopplæring, radiokurs, ARPA kurs og ikke minst godkjent helseerklæring i tillegg + dokumentert fartstid for å løse ut sertifikat. Se ellers krav her.

Link to post
  • 1 år senere...
D5LA er fritidsskipper sertifikat worldwide. Forskjellen på D5L og D5LA er at D5LA sertifikat har en ekstra modul med astronomi. Ellers er det likt. Videre kan du ved å ta en modul til bygge deg opp til D 5 som er " kystskipper " lappen. Krever da fartstid for å løse ut sertifikat i tillegg til at du må være mønstret en periode for å vedlikeholde sertifikatet.

 

Begynner å demre nå. Men er det ikke også krav til fartstid for D5L/D5LA, og ikke bare for D5?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...