bjorngb Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Skjønner - til slutt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Hei Slik jeg har forstått det er D5L og D5LA norske sertifikater som gjelder i stor kystfart som beskrevet over (20 nm og ned mot tyskland) A gir rettigheter i internasjonalt farvann. Disse er ikke internasjonale sertifikater og kan hjelpe på hvis en blir kontrollert i utlandet, men en har ikke noen garanti for at det blir godtatt. D5 derimot er et internasjonalt sertifikat som er godkjent av sjøfartsorganisasjonene og gjelder praktisk talt i hele verden. Dette er et "yrkessertifikat" og alle disse yrkessertifikatene krever jevnlig fartstid. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hansi Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Man kan nok ikke bare ta et modul til for å "bygge" opp fra D5L til D5. Bl.a er navigasjon og skipslære mer omfattende og krever egen eksamen. Jo det kan en med en tilleggsmodul på noen å 60 timer. Så kommer eventuell sikkerhetsopplæring, radiokurs, ARPA kurs og ikke minst godkjent helseerklæring i tillegg + dokumentert fartstid for å løse ut sertifikat. Se ellers krav her. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Jo det kan en med en tilleggsmodul på noen å 60 timer. Iht den godkjente skolen jeg går på nå, er det ingen som tilbyr dette. Hvilken skole har denne muligheten? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Cruise Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 D5LA er fritidsskipper sertifikat worldwide. Forskjellen på D5L og D5LA er at D5LA sertifikat har en ekstra modul med astronomi. Ellers er det likt. Videre kan du ved å ta en modul til bygge deg opp til D 5 som er " kystskipper " lappen. Krever da fartstid for å løse ut sertifikat i tillegg til at du må være mønstret en periode for å vedlikeholde sertifikatet. Begynner å demre nå. Men er det ikke også krav til fartstid for D5L/D5LA, og ikke bare for D5? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Se innlegg # 7. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Iht den godkjente skolen jeg går på nå, er det ingen som tilbyr dette. Hvilken skole har denne muligheten? Jeg kjenner ikke til at den muligheten finnes, men det er et spørsmål som jeg ofte møter og det hadde vært flott hvis noen kunne gi meg en oppdatering. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Cruise Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Så det nå, Hansi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.