Jump to content

Flere med samme frekvens på anker/baugvinsj

Kotnes

Recommended Posts

En tanke slo meg at det er jo solgt en masse vinsjer med fjernkontroll. Hvor stor er sjansen for at du en dag blir liggende i nærheten av en med samme frekvens og hva vil skje da ?

Kjedelig om du skulle kjøre ut vinsjen til en som passerer deg når du kjører ut din egen.

Er det noen form for sperrer på disse som det er på lastebilens løftelem. Står vi ved siden av hverandre med lastebil får bare en brukt lemmen om gangen. De blokkerer hverandre på en eller annen måte. Noen som har peiling på dette ?

Redigert av Kotnes (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Og "Kotnes" var hans navn!

Dette har jeg også lurt på og venter stadig på at noen morsomme episoder skal oppstå på leden. En kan jo befinne seg drivende uten å vite (sover tungt) at noen har heist ankeret for en. Frekvensen på hver enkel sender / mottaker (fabrikat) er begrenset og snart må jo noe begynne å skje. Jeg venter i spenning ......

Kodene begynner vell også å bli brukt opp.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Og "Kotnes" var hans navn!

.... En kan jo befinne seg drivende uten å vite (sover tungt) at noen har heist ankeret for en. ......

Det må man kalle dyyyyp søvn :smiley:

Min gamle kjettingvinsj bråkte som et lite h.......

Opplevde at vår og et vennepars vinsj sperret for hverandre, selv om det gjaldt engbo og ILAS. Når jeg kjørte vinsjen stoppet den når han begynte å kjøre sin. Litt utrivelig når begge forlater stedet samtidig. Vi er mye på tur sammen, så kanskje det kan kodes om?? Ellers er det "en av gangen" som gjelder :smash:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Hadde en episode sist sommer, men ikke med vinsj. Har en motorstyrt 1000-meter av type Golight. Denne var dekket med et plastlokk når den ikke var i bruk. Hadde vært ute i fjorden noen dager, men måtte inn for å kjøre vår datter til Kristiansand. Lot kjøleskapet gå dette ene døgnet jeg var borte. På vei tilbake til Tønsberg får jeg en telefon om at 1000-meter var tent. Når jeg kom til båten hadde plastlokket på lampen smeltet av varmen, men det var god spenning på batteriene så det kunne ikke vært mange timene lyset var tent. Her må det ha vært noen på samme frekvens i havna. Nå slås hovedbryter av når jeg forlater båten.

Zakarine

Mange gode argumenter for å ha en manuell bryter her....Toppen av moro blir det når trusterene begynner å kjøre :lol:

Tja, det er ikke usannsynlig. Jeg har planer om innkopling av thrusteren på min fjernkontroll for vinsjen, da det fra tid til annen faktisk kan være kjekt å kunne kjøre thrusteren når man er vekk fra førerplass. Men, min Ilas fjernkontroll har vist seg ganske umulig, det er heller sjelden at den virker. Siste nytt, som kan være av interesse for flere; Ilas innrømmer mye problemer med sine fjernstyringer og bytter ut den nye jeg "fikk" i fjor våres. De har hatt problemer såvel med selve senderen som mottaker.

(jeg slår alltid av hovedbryter for vinsj, så sånt sett er jeg ikke bekymret for dette med forstyrrelser fra naboen).

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Jeg har ikke hørt om denne problematikken tidligere. Dette innebærer at jeg sannsynligvis kommer til å montere en av/på bryter ombord som stenger for fjernkontroll av ankervinsjene. Jeg tør nesten ikke å tenke på hva som kan skje om en båt i nærheten finner ut at han/hun kan styre ankervinsjene mine. Til vanlig fester jeg ankrene forran og akter, men en vinsj som går kan klart skape noe vansker ombord.

Er det noen som kjenner til om det samme gjelder for Quick fjernkontroller? Disse må kodes i hver enkelt tilfelle ombord før de virker.

Jeg har Quick ankervinsj med fjernkontroll som jeg ikke har hatt noen problemer med, men jeg slår alltid av hovedbryter til vinsjen når den ikkes kal brukes. At hovedbryter må slåes av ble påpekt av de som monterte vinsjen (Normar), og jeg tror også at instruksjonsheftet maner til det samme.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

• 1 måned senere...
Jeg slår vinsjen av på panelet når anker er ute og det ikke er behov for fjernkontrollen, da skal det vel være sikkert??

Ja det skulle være sikkert nok, vinsjen må ha strøm for å gå. Jeg har vinsj forut med en hovedstrømsbryter til vinsjen rett under luka i forpiken. Der henger også en kontrollboks m/ledning så jeg kan velge å bruke denne eller fjernkontrollen. Å ha strøm stående på vinsjen når den ikke er i bruk synes jeg ikke er bra, noen (f.eks. barn) kan komme borti fjernkontrollen eller kontrollboksen og i en ankervinsj er det store krefter i sving. Godt råd edo - vi slår av strømmen.

En tanke slo meg at det er jo solgt en masse vinsjer med fjernkontroll. Hvor stor er sjansen for at du en dag blir liggende i nærheten av en med samme frekvens og hva vil skje da ?

For det første gjelder det å kjøpe en vinsj som gir deg valgmuligheter.

Med valgmuligheter menes en vinsj som lar deg koble til den trådløse enheten du vil og ikke den produsenten vil du skal kjøpe.

Engbo gjør det slik at de putter en del av styringselektronikken inn i selve vinsjen. I tillegg bygger de inn den trådløse mottakeren inn i vinsjen. Vel, da er dine valgmuligheter begrenset til Engbos trådløse fjernkontroll eller ingen fjernkontroll. 10 mot en på at den ikke har kryptering av signalet eller en dullion forskjellige kombinasjoner av styrekoder.

Min ILAS leveres med styringselektronikk og rele separat fra motorenheten. Det betyr at elektronikken kan monteres tørt og godt inne i båten. Videre betyr det at jeg kan bruke en hvilken som helst generisk fjernkontroll på markedet.

Jeg bruker fjernkontrollen for båtalarmen. I tillegg til alarm av/på har den 3 ekstra knotter. Hos meg betyr de nå ankervinsj ut, ankervinsj opp og ankervinsj fort opp. Den virker etter samme prinsippet som fjernkontrollen til en bilalarm. Overføringen av kommunikasjonen fra fjernkontrollen til enheten som styrer ankervinsjen/alarmen bygger på teknologi der koden endres for hver gang den brukes. Avlytter man frekvensen, oppnår man bare å få tak i engangsnøkkelen som er utgått. Antallet mulige koder er mange hundre tusen milliarder. Mistes en fjernkontroll, kan id'en til den bortkomne fjernkontrollen slettes fra minnet til alarmen. Kjøpes en ny kan den på tilsvarende vis aktiveres i styringsenheten. Tester man en kode i sekundet, kan man holde på i 3 millioner år før man har kommet gjennom halve lista.

Jeg sover derfor godt om natta i trygg forvissning om at det er en sjanse på noen hundre tusen milliarder på at båten i nærheten har samme kode som meg i akkurat det samme øyeblikket.

Og prisen? 4000 kroner for alarm med fjernkontroll og startsperre. Ikke stort mer enn hva Ilas og Engbo tar for steinalderfjernkontrollene sine.

Tenk om Ilas og Engbo hadde levert teknologien til bilalarm fjernkontrollen? Stå i parkeringshuset og trykk på knappen for å ha det litt gøy :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...