Jump to content

Er kontaktene på baksiden av plotteren min standardplugger?


Belgarath

Recommended Posts

Jeg har en Simradplotter som jeg kjøpte brukt. De runde pluggene på baksiden synes jeg å ha sett på andre merker også. Er det en type standardplugg som de fleste bruker, eller er det en Simrad-standard? Jeg tenkte jeg skulle koste på meg nye plugger på ledningene, siden de som fulgte med var klippet 20cm korte..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Frykter at originale kabler med plugger er svinedyre.. men, det er ikke til å stikke under en stol at det ofte er bedre enn hjemmemekk..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Du har rett i at orginalkabler er svinedyre. Bruk de du har og skjøt på lenger kabler.

 

Sørg for å mekanisk forbinde ledningene før du lodder, jeg pleier å tvinne de litt. Bruk krympestrømpe rundt hver av spleisene og en større litt stivere strømpe rundt alt sammen. Ikke lag alle skjøtene på en plass, forskyv de litt så blir det ikke så klumpete og stivt.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for gode tips, men er det noen som vet om disse kontaktene er en Simrad standard, eller fra en annen leverandør? I så fall, hvor kan jeg få tak i disse?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Jag tror att det rör sig om specialkontakter, dessutom ofta väldigt kompakta och troligen svåra att bygga själv om man mot förmodan skulle hitta något som passar.

 

Och förresten även denna typ av mångpoliga kontakter är ofta DYRA att köpa, så några hundralappar för en originalkabel kanske ändå är rimligt använda pengar?

 

Alternativet är som skrivs ovan att ta god tid och göra en noggrann iskarvning av en ny kabelbit. Då kan man ju dessutom passa på att trä igenom eventuella små hål i skott osv.

Link to post
Share on other sites

:eek: Jeg koblet ikke det alternativet før jeg leste det..

Jeg fikk med bruksanvisning og kartbrikka lå i original plasteske, så jeg velger å tro den ikke er stjålet..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...