first367 Startet 22.Januar.2008 Del på Facebook Startet 22.Januar.2008 Jeg skal i helgen se på en båt som har rodrig , har ikke hatt dette før og er usikker på hva jeg skal se etter når jeg er oppe i masten , kan man se tegn til svekkelser på en slik eller ser det nytt ut til det går rett av ? Er en first 36.7som er 3år gammel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 har den været seilet hardt i regatta, så er de nok slitt, se etter påbegynnende brudd(men det er nesten umuligt) de må vel tas ned og sjekkes med spesial utstyr for sprekker. ----------- er den turseilt så er den helt sikkert ok. så sant du ikke finner stygge merker i stagene. ------------ Du kan jo forlange å få alle stag sjekket ved evt kjøp. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Kjenner etterhvert flere som har rodrigg. En liten ting å tenke på - som har lite med slitasje å gjøre, men som man kanskje ikke tenker på sånn umiddelbart: Har du et sted å ha den om vinteren? Hos oss må riggen av når båten skal på land, og mastehuset har kun plass til 'ribbete' master, dvs man må demontere salingshorn og stående rigg. Kveilen du får av rod'en til en 36.7 er 3m i diameter. En utfordring både å frakte og oppbevare. Ikke verdens viktigste sak, men jeg kjenner noen som har fått en aldri så liten overraskelse av dette Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 I følge Don Caseys bok, er det svakeste punktet der roden bender over salingene, hvis det er hel rod. Hvis den er delt, er det mindre sannsynlighet for brudd her. Og som mange er inne på, er det vanskelig å oppdage svekkelser i rod, men jeg ville sett etter alle tegn til slitasje. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Da legger jeg hodet på blokka stiller jeg det ultimate spørsmålet: Hva er en rodrig? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Det er stag (massivt stål) og ikke wire, derav ordet "rod" på "nynorsk" Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Takk skal du ha Sydvesten. Da kan dere andre som ikke visste det puste ut. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Da kan dere andre som ikke visste det puste ut. Takk Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 På rigger med wire får man gjerne et forvarsel om at noe er alvorlig galt. Det får du ikke med rod. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Penetrant, magnetpulver, røntgen er noen metoder for å sjekke disse. Hvis du kjenner noen som jobber i et NDT firma så hør med de om et kveldsskift med privatarbeid kan taes uten kvittering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Jeg skal i helgen se på en båt som har rodrig , har ikke hatt dette før og er usikker på hva jeg skal se etter når jeg er oppe i masten , kan man se tegn til svekkelser på en slik eller ser det nytt ut til det går rett av ?Er en first 36.7som er 3år gammel Hei, Det er umulig å se svekkelse på rod rigg. Hvis den er 3 år gammel er den 99% sikkert ok. På grunn av at man ikke kan se svekkelser er anbefalt skifteintervall 10 år på rodrigg. Det er vesentlig sterkere og lettere enn wire, men forskjellen kommer best fram når det blåser hatter og høy. Det er mange 36,7 her i bergen og en av de raskeste har dyform-wire i stedet. Men de har en markert svakhet i mye vind. Lykke til, og hvis du ikke syns den er stor nok nedi har jo jeg en romslig båt med samme lys-tallet til salgs. (ja, med rod-rigg). mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
first367 Svart 22.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Har du et sted å ha den om vinteren? Båten ligger på vannet eller i vinteropplag med masten på om vinteren. Penetrant, magnetpulver, røntgen er noen metoder for å sjekke disse. Hvis du kjenner noen som jobber i et NDT firma så hør med de om et kveldsskift med privatarbeid kan taes uten kvittering. Svigers driver NDT firma men jeg tror egentlig ikke jeg tar meg bryet med å betale flybillett , det er jo fortsatt reklamasjonsrett og jeg tror jeg gambler på at det er bra om resten av båten ikke ser ut til å ha vært seilt i filler. og hvis du ikke syns den er stor nok nedi har jo jeg en romslig båt med samme lys-tallet til salgs. (ja, med rod-rigg). Tar du innbytte , nei tuller bare , jeg vil ha en mindre båt denne gangen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Hva er fordelen med en slik rigg? Er ikke litt av poenget at det skal være litt elastisk? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Fordelen med en slik rigg i forhold til wire er: 1. At siden den ikke strekker seg blir belastningen på båten mindre når man ikke seiler. Når man trimmer en wire-rigg må man ta høyde for at den strekker seg og stramme mer enn med rod. 2. Rodd er mye sterkere i samme dimensjon i forhold til wire. Dermed kan man gå ned i dimensjon og få en lettere og sterkere rigg. 3. Mindre pumping 4. Det er kult 5. Siden det er dyrere enn wire fører det til større inntekter til næringslivet (seilmakerne) og staten. Dermed får politikerne mer penger å bygge veier for. (det siste var en spøk) Sikkert flere også. Forskjellene merkes best når det blåser hatter og høy. Det skal være minst mulig elastisk i en slik rigg, men noe blir det jo siden skroget selvfølgelig svikter litt. Selv på båter med stålramme for riggen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Sikkert flere også. Det er vel også muligens en teoretisk aerodynamisk gevinst ift wire, ettersom rod er glatt og skaper mindre turbulens? Jeg bare undrer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Hum.... Ikke noe for meg med andre ord.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 (redigert) Det er vel også muligens en teoretisk aerodynamisk gevinst ift wire, ettersom rod er glatt og skaper mindre turbulens? Jeg bare undrer. Dette med aerodynamikken er opplagt et poeng, fra 250 km/t og oppover. Ellers så vil vel RodRig ha fragmentarisk lettere stående rigg, som er en greie for regatta. Når det gjelder tøying, er jeg mer skeptisk. Det ikke alle har fått med seg er at resultanten av strekket i stående rigg fører til kompresjon i masten. Det er vel også en av grunnene til at rigger skal settes stående riggs elastiske område. Nå er også de fleste båter elastiske. Ikke bare sideveis, men også i lengderetningen. På min forhenværende Sylfiden var det uråd å stramme forstaget tilstrekkelig. På Hulda er ikke dette problem i det hele tatt. Etter hvert blir Rod eller ikke nokså hypotetisk, med unntak av vekten. Nå gikk jo trådstarters spørsmål egentlig ut på hvordan sjekke en RodRigg. Hvis man ikke er spesialist innen dette fagområdet, vil jeg påstå at det er umulig. Det eneste man vil kunne se er mikrosprekker. Disse vil naturlig oppstå som følge av overstrekking, vibrasjoner, etc. Når en sprekk har blitt så stor at den synes uten videre, regner jeg nesten med at staget allerede har røket. Dette er sikkert også grunnen til at det anbefales hyppig utskifting av stående rigg. Redigert 23.Januar.2008 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Når en sprekk har blitt så stor at den synes uten videre, regner jeg nesten med at staget allerede har røket. Dette er sikkert også grunnen til at det anbefales hyppig utskifting av stående rigg. Ja, jeg leste en gang på siden til de harde regatta folket at der skulle rod rigg skiftes etter 3 sesonger, og på båter som ble brukt til normal seiling anbefalte de skifte etter 10 sesonger. -------- Men jeg kjenner en X-512 som er en 91 mod, den har enda sine orginale rods. men de er sjekket med gjevne mellomrom. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Men hvor pålitelig er inspeksjonen av en Rod rig? Har sett det uttalt fra virkelige eksperter og ikke bare "eksperter" at med en rod rig så får man ikke noe forvarsel (før det går til h...te!) i motsetning til en wire rig? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Takk skal du ha Sydvesten. Da kan dere andre som ikke visste det puste ut. Phuuuu Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Men hvor pålitelig er inspeksjonen av en Rod rig? Den er upålitelig. Sannsynligvis vil en grundig inspeksjon koste mer enn en ny rigg. Man kan ikke bruke DyePen. Riggen må plukkes fra hverandre og røntges. Det blir i praksis umulig. Det er også en mulighet å kjøre destructive testing på enkeltdeler man mener er særlig utsatt. Destructive testing vil i denne sammenheng medføre å skjære opp en bit av en rod, plane og sjekke for kornvekst. Det kan gjøres i et vanlig mikroskop med 400 ganger forstørring. Når man har tatt den biten, er det bare å håpe at det er der en feil vil komme først. Innen de meget få kvadratmillimeterene som man har sjekket. De feil man er ute etter dannes i mikrokosmos. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.