Jump to content

Inspisere Rod rig


first367

Recommended Posts

har den været seilet hardt i regatta, så er de nok slitt,

se etter påbegynnende brudd(men det er nesten umuligt)

de må vel tas ned og sjekkes med spesial utstyr for sprekker.

-----------

er den turseilt så er den helt sikkert ok. så sant du ikke finner stygge merker i stagene.

------------

Du kan jo forlange å få alle stag sjekket ved evt kjøp.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kjenner etterhvert flere som har rodrigg. En liten ting å tenke på - som har lite med slitasje å gjøre, men som man kanskje ikke tenker på sånn umiddelbart: Har du et sted å ha den om vinteren?

Hos oss må riggen av når båten skal på land, og mastehuset har kun plass til 'ribbete' master, dvs man må demontere salingshorn og stående rigg.

Kveilen du får av rod'en til en 36.7 er 3m i diameter. En utfordring både å frakte og oppbevare.

 

Ikke verdens viktigste sak, men jeg kjenner noen som har fått en aldri så liten overraskelse av dette :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

I følge Don Caseys bok, er det svakeste punktet der roden bender over salingene, hvis det er hel rod. Hvis den er delt, er det mindre sannsynlighet for brudd her. Og som mange er inne på, er det vanskelig å oppdage svekkelser i rod, men jeg ville sett etter alle tegn til slitasje. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Det er stag (massivt stål) og ikke wire, derav ordet "rod" på "nynorsk"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg skal i helgen se på en båt som har rodrig , har ikke hatt dette før og er usikker på hva jeg skal se etter når jeg er oppe i masten , kan man se tegn til svekkelser på en slik eller ser det nytt ut til det går rett av ?

Er en first 36.7som er 3år gammel

Hei,

 

Det er umulig å se svekkelse på rod rigg. Hvis den er 3 år gammel er den 99% sikkert ok. På grunn av at man ikke kan se svekkelser er anbefalt skifteintervall 10 år på rodrigg. Det er vesentlig sterkere og lettere enn wire, men forskjellen kommer best fram når det blåser hatter og høy. Det er mange 36,7 her i bergen og en av de raskeste har dyform-wire i stedet. Men de har en markert svakhet i mye vind. Lykke til, og hvis du ikke syns den er stor nok nedi har jo jeg en romslig båt med samme lys-tallet til salgs. (ja, med rod-rigg).

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har du et sted å ha den om vinteren?

Båten ligger på vannet eller i vinteropplag med masten på om vinteren.

 

 

Penetrant, magnetpulver, røntgen er noen metoder for å sjekke disse. Hvis du kjenner noen som jobber i et NDT firma så hør med de om et kveldsskift med privatarbeid kan taes uten kvittering.

Svigers driver NDT firma men jeg tror egentlig ikke jeg tar meg bryet med å betale flybillett , det er jo fortsatt reklamasjonsrett og jeg tror jeg gambler på at det er bra om resten av båten ikke ser ut til å ha vært seilt i filler.

 

 

og hvis du ikke syns den er stor nok nedi har jo jeg en romslig båt med samme lys-tallet til salgs. (ja, med rod-rigg).

Tar du innbytte , nei tuller bare , jeg vil ha en mindre båt denne gangen

Link to post
Share on other sites

Fordelen med en slik rigg i forhold til wire er:

1. At siden den ikke strekker seg blir belastningen på båten mindre når man ikke seiler. Når man trimmer en wire-rigg må man ta høyde for at den strekker seg og stramme mer enn med rod.

2. Rodd er mye sterkere i samme dimensjon i forhold til wire. Dermed kan man gå ned i dimensjon og få en lettere og sterkere rigg.

3. Mindre pumping

4. Det er kult

5. Siden det er dyrere enn wire fører det til større inntekter til næringslivet (seilmakerne) og staten. Dermed får politikerne mer penger å bygge veier for. (det siste var en spøk)

 

Sikkert flere også.

 

Forskjellene merkes best når det blåser hatter og høy.

 

Det skal være minst mulig elastisk i en slik rigg, men noe blir det jo siden skroget selvfølgelig svikter litt. Selv på båter med stålramme for riggen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er vel også muligens en teoretisk aerodynamisk gevinst ift wire, ettersom rod er glatt og skaper mindre turbulens? Jeg bare undrer.

 

Dette med aerodynamikken er opplagt et poeng, fra 250 km/t og oppover.

 

Ellers så vil vel RodRig ha fragmentarisk lettere stående rigg, som er en greie for regatta. Når det gjelder tøying, er jeg mer skeptisk. Det ikke alle har fått med seg er at resultanten av strekket i stående rigg fører til kompresjon i masten. Det er vel også en av grunnene til at rigger skal settes stående riggs elastiske område. Nå er også de fleste båter elastiske. Ikke bare sideveis, men også i lengderetningen. På min forhenværende Sylfiden var det uråd å stramme forstaget tilstrekkelig. På Hulda er ikke dette problem i det hele tatt. Etter hvert blir Rod eller ikke nokså hypotetisk, med unntak av vekten.

 

Nå gikk jo trådstarters spørsmål egentlig ut på hvordan sjekke en RodRigg. Hvis man ikke er spesialist innen dette fagområdet, vil jeg påstå at det er umulig. Det eneste man vil kunne se er mikrosprekker. Disse vil naturlig oppstå som følge av overstrekking, vibrasjoner, etc. Når en sprekk har blitt så stor at den synes uten videre, regner jeg nesten med at staget allerede har røket. Dette er sikkert også grunnen til at det anbefales hyppig utskifting av stående rigg.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når en sprekk har blitt så stor at den synes uten videre, regner jeg nesten med at staget allerede har røket. Dette er sikkert også grunnen til at det anbefales hyppig utskifting av stående rigg.

 

Ja, jeg leste en gang på siden til de harde regatta folket at der skulle rod rigg skiftes etter 3 sesonger,

og på båter som ble brukt til normal seiling anbefalte de skifte etter 10 sesonger.

--------

Men jeg kjenner en X-512 som er en 91 mod, den har enda sine orginale rods.

men de er sjekket med gjevne mellomrom.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Men hvor pålitelig er inspeksjonen av en Rod rig? Har sett det uttalt fra virkelige eksperter og ikke bare "eksperter" :wink: at med en rod rig så får man ikke noe forvarsel (før det går til h...te!) i motsetning til en wire rig?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men hvor pålitelig er inspeksjonen av en Rod rig?

 

Den er upålitelig. Sannsynligvis vil en grundig inspeksjon koste mer enn en ny rigg. Man kan ikke bruke DyePen. Riggen må plukkes fra hverandre og røntges. Det blir i praksis umulig. Det er også en mulighet å kjøre destructive testing på enkeltdeler man mener er særlig utsatt. Destructive testing vil i denne sammenheng medføre å skjære opp en bit av en rod, plane og sjekke for kornvekst. Det kan gjøres i et vanlig mikroskop med 400 ganger forstørring. Når man har tatt den biten, er det bare å håpe at det er der en feil vil komme først. Innen de meget få kvadratmillimeterene som man har sjekket. De feil man er ute etter dannes i mikrokosmos.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...