Jump to content

5 år gammel Mercruiser 4,2L D-tronic


Trinn II

Recommended Posts

Leser her på forum om folk som opplever havarier av motorer som bare er gått 240 - 260 timer ref. Gullfisk. Har selv en Mercruiser 4,2L D-tronic som kun er gått 260 timer siden den ble satt i min Viking 31. Det nærmer seg 5 år nå. Jeg skal ha båten opp for service etc. på motor i slutten av Februar. Er det noe spesielt jeg bør be min servicemann om å sjekke siden min motor snart bikker 5 års "grensa". Har ikke oplevd noen form for nykker eller unoter på motor det året jeg har eiet den. Eneste er at den er noe treig å starte nå i det kalde været. Dette tilskriver jeg et ikke helt sprekt startbatteri. Er helt ny som eier av en slik avansert motor, min forrige var en skuddsikker BMC, så alle tips og råd blir tatt imot med takk. Trinn II :smiley:

Edited by Trinn II (see edit history)
Link to post

Jeg har også en slik motor D-Tronic 250 . Har hørt at på noen av disse motorene har remmhjulet til dynamo og servo løssnet. Dette hjulet er stort og tungt ettersom det også inneholder avbalanserings vekter. Resultatet av et løst hjul er at kilespor i veiven blir ødelagt. I verste tillfelle ryker veiven i enden. Be mekanikeren om og etter trekke mutteren. Ellers sa mekanikeren til meg at dette var steike fine motorer.

 

Se her hvis du tør he he >> https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23820

Edited by Wandalen (see edit history)
Link to post
  • 2 months later...

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=12939402

 

Er visst ikke helt uvanlig med veiv og svingningsdempertrøbbel da..

 

1 STK MERCRUISER DIESEL 1998 4,2 MS KNEKT VEIV VED SVINGNINGSDEMPER SELGES KOMPLETT

 

1 STK MERCRUISER DIESEL 4,2 220 MS GÅTT 514 T,LØSNET SVINGNINGSDEMPER VEIV OK.

 

1 STK 2005 MERCRUISER DIESEL 4.2 ES 300 NESTEN KOMPLETT, LØSNET SVINGNINGSDEMPER

 

Jeg trodde problemene med løsnet svingningsdemper var løst for mange år siden :sad::confused:

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Firmaet som det her vises til skal visstnok være notoriske til å ikke reparere, men bytte til nye motorer. derav har han sikker mange Innbytte/vrak motorer. En mekaniker som vet hva han gjør ville sikkert reparert mange av de der.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...