Jump to content

Solnedgang / Soloppgang


Harald-

Recommended Posts

Har ikke funnet noe på nettet, men vil slå et slag for den gode gamle almanakken som selges for kr. 49 rundt omkring... liten og nett er den også, så den ligger alltid i innerlommen på jakken... i tillegg til sol opp/ned så er det det utrolig mye annet kjekt der... tidevann, stjernebilde, månen osv.... det er den 50 lappen jeg har fått mest igjen får så langt i allefall..

 

Almanakken_2008bm.jpg

 

Fåes også i Nynorsk for de med den målfomen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Studer denne med soloppgang mm. over lang tid. Må stilles inn på ditt sted (lenger ned på siden).

 

Whistler sin henvisning var kjempebra. Akkurat det en trenger når en søker etter solen.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Fåes også i Nynorsk for de med den målfomen

Jepp, men ikkje heilt vanlig å finne i butikkane likavel......

 

Oversatt fra Civil twilight.

 

I motsetning til nautisk tusmørke som vert nytta i navigasjon. (Halv soldiameter under horisonten eller noe slikt???, uff - dårlig hukommelse!)

Oso

Link to post
Share on other sites

Fra Wiki....

 

Tusmørke er betegnelsen for det tidsrum hvor solen er gået ned, men stadig er mindre end et vist antal grader under horisonten. Der er defineret 3 former for tusmørke: borgerligt, nautisk og astronomisk tusmørke.

 

Borgerligt tusmørke defineres ved, at solens centrum er mindre end 6 grader under horisonten. Borgerligt tusmørke er hvad vi almindeligvis betegner som tusmørke. Som hovedregel kan udendørs aktiviteter foregå uden kunstigt lys, og både horisonten og genstande på jorden kan tydeligt ses.

 

Nautisk tusmørke defineres ved, at solens centrum er mindre end 12 grader under horisonten. Man kan som regel se omridset af genstande på jorden, mens horisonten er mere vanskelig at skelne.

 

Astronomisk tusmørke defineres ved, at solens centrum er mindre end 18 grader under horisonten. Ved atronomisk tusmørke ses et mere eller mindre kraftigt genskær af solens lys på nattehimlen. Når der er atronomisk tusmørke hele natten kalder vi det i danmark for lyse nætter.

 

Og på norsk..

 

Tusmørke

 

Ordet tusmørke er fellesnever for skumring (skyming, skuming) og for demring (dagning, dagrenning, dagsprett, daggry, grålysning).

 

Etter gammel regning er tusmørketiden knyttet til soldybde 0–18 grader under horisont og kan deles i tre.

 

A. Det borgerlige tusmørke (borgerlig skumring og borgerlig demring):

 

Solsentret 0–6 grader under horisonten.

 

B. Det nautiske tusmørke (nautisk skumring og nautisk demring):

 

Solsentret 6–12 grader under horisonten.

 

C. Det astronomiske tusmørke (atronomisk skumring og astronomisk demring):

 

Solsentret 12–18 grader under horisonten.

 

 

 

Forutsetningen for de gitte grensemål er skyfri himmel.

 

Under borgerlig tusmørke skal man i klarvær kunne lese vanlig bokskrift ved vinduet i et frittliggende hus.

 

Ordlaget Nautisk tusmørke (engelsk: Nautical Twilight) skyldes at det er bare da at horisonten er tilstrekkelig

 

markert for stjerneobservasjoner.

 

Under Borgerlig tusmørke (Civil Twilight) er horisonten tydelig nok, men de fleste stjerner er ennå ikke synlige.

 

Under Astronomisk tusmørke (Astronomical Twilight) er det ikke råd å skjelne horisonten.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Finnes der en internettside hvor man kan sjekke dette, gjerne frem i tid for å se hvordan dette forandre seg ettersom sommeren nærmer seg?

 

Jeg sjekker alltid her: http://www.aftenposten.no/vaer/?type=solmane

 

En liten avsporing Ringdal jr.: Svigerfaren min var skipper på båten din når den gikk i aktiv tjeneste i Vardø.

Morsomt!

 

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Til jawik:

Dette var iteressant lesing og godt presentert.......regner vel ikke med at du har tatt dette fra eget hode, men likevel.

 

Selvfølgelig... :boxing: Ser jeg ut som en papegøye i avarteren min.... :smiley:

 

 

 

 

 

 

Fra Wiki.... og fiskaren :lol: Innlegg # 13 i toppen :smiley:.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Fra Wiki....

 

Tusmørke er betegnelsen for det tidsrum hvor solen er gået ned, men stadig er mindre end et vist antal grader under horisonten. Der er defineret 3 former for tusmørke: borgerligt, nautisk og astronomisk tusmørke.

 

Borgerligt tusmørke defineres ved, at solens centrum er mindre end 6 grader under horisonten. Borgerligt tusmørke er hvad vi almindeligvis betegner som tusmørke. Som hovedregel kan udendørs aktiviteter foregå uden kunstigt lys, og både horisonten og genstande på jorden kan tydeligt ses.

Tak til jawik for en god og forståelig forklaring. Nu glæder vi os til, at der snart kun er fire måneder til, "de lyse nætter" begynder.

 

 

Solnedgang over Odense Fjord midtdecember:

img_0443.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...