Jump to content

Timeteller Volvo Penta KAD300


Bennen

Recommended Posts

Jeg har en VolvoPenta KAD300 i en Marex 330 Scandinavia som er gått i underkant av 500 timer.

Da jeg kom i båten i går virket ikke timetelleren lenger.

Displayet var svart. Når jeg skrur på bakgrunnslyset fungerer dette, men displayet viser ikke tall.

 

På min forrige båt måtte jeg bytte tur/timeteller etter 1200 timer av samme årsak...

 

Men dette var vel tidlig?

 

Noen som har hatt dette problemet og vet om den kan fikses??

 

Greit å kjøpe ny teller, men da starter den jo på 0 igjen, og det er jo ikke artig når man en gang skal selge båten igjen...

 

Ringte til et par forhandlere i dag, men det var lite hjelp å få. Virket som de fleste ville selge meg en ny,,,,

 

Tips mottas med STOR takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Stemmer. Temaet ha vært oppe i flere tråder om. To forhold har vært pekt på: det ene er, som Ingar peker på, at LCD-displayet kan trøble i kulde og tallene forsvinne for så å komme igjen når det blir varmt i lufta.

 

Det andre er at det er en generell svakhet i disse displayene og flere (meg inkl.) har opplevd at de må skiftes. Jeg fikk det på garantien etter fire år, noe som jeg oppfattet som en innrømmelse fra VP Norge om at disse displayene var for dårlige.

Link to post
Share on other sites

Jeg har det samme problemet på min TAMD41.

Forrige eier sa at han pleide å skru løs panelet, for så

dra ut, og sette på igjen kontakten på baksiden.

Har selv prøvd dette uten særlig hell.

Jeg kan imidlertid se at den teller når jeg får sollyset

rett på instrumentet. Min er forøvrig gått ca. 600 timer.

Link to post
Share on other sites

Greit å kjøpe ny teller, men da starter den jo på 0 igjen, og det er jo ikke artig når man en gang skal selge båten igjen...

 

Er du sikker på det? Kan hende at dette er data som ligger lagret i EDC systemet, og ikke i selve instrumentet.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Greit å kjøpe ny teller, men da starter den jo på 0 igjen, og det er jo ikke artig når man en gang skal selge båten igjen...

Ikke noe stort problem det! Kople den til et batteri eller eller en trafo hjemme, og la den stå og telle i ca 3 uker til den er oppe på korrekt timetall. Dermed er den klar til montering....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke noe stort problem det! Kople den til et batteri eller eller en trafo hjemme, og la den stå og telle i ca 3 uker til den er oppe på korrekt timetall. Dermed er den klar til montering....

 

 

...nå det er sådan man gør når man skal sælge en båd med lidt for højt timetal... ;-)

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Bennen: Det var bestemt ikke meningen at antyde noget som helst om dit problem!! Som køber af flere både har jeg blot selv været i tvivl om jeg kunne stole på timetælleren. Det er jo bestemt ikke irelevant for prisen om en båd har gået 150 eller 350 timer....

 

Så det beroliger mig meget at høre, at det er lidt mere kompliceret at snyde med Volvo Penta (og måske andre) end det umiddelbart kunne fremgå.

 

Jeg håber, at du får løst dit problem! :-)

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en scand baltic hvor volvo timetelleren ikke viste hva som stod der når det ble fuktig i været. men den viste tallene når sola skinnte på den, og den tellte timene selv om diplayet ikke viste noe. på tørre fine sommerdager virket alt helt fint, det var på høsten og våren den ikke ville vise tallene :crazy:

 

motoren var en KAD 42 F 97 mod, kjøt rett over 500 timer. (vi hadde ingen problemer med vår KAD så lenge vi hadde den.)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...