Jump to content

Hvilken lakk bruker dere på dørken inne ?


Tine IV

Recommended Posts

Har endelig starta å pusse litt på dørken nu , har vært noe vannlekarsje en gang før min tid rett innafor inngangsdøre som er mindree pent . Tenkte å slipe forsiktig uver og jukse litt med teakbeis , så få få noen strøk me lakk . Men hva skal jeg bruke , går i surr i alle merker så hadde vært fint med noen forslag fra dere om hva dere har brukt . Gjerne hva dere brukte og hvordan dere gikk fram for å gjøre jobben . Har tar jeg imot forslag med åpene armer , da dette er en jobb jeg ikke har gjort før . Har en nata dørk som hadde håpa å få blank å fin og ikke minst slitesterk , men ikke bare bare kansje å få dett fint .Er takknemlig for alle forslag .

 

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tror de heter TAG CLOTH eller noe slik.

 

Tack rag, selges av malerbutikker som forsyner billakkeringsverksteder. Kluter med et lett klebrig belegg som plukker med seg de siste støvkornene rett før lakkering. Brukes etter at du har gjort rent på vanlig måte og tror at "alt" er borte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Om du skal "jukse" med teakbeis, så er det viktig at du har fått slipt bort all gammel lakk på hele flaten, slik at det blir et jevnt strøk med beis. Altså ikke slipe/pusse der skaden er, men hele platen/dørken. Ved å gå over etterpå med 50/50 lakk og tynner i første strøk, og så 70 lakk/30 tynner, før du til slutt legger et par strøk med ren lakk - da vil nok dørken bli fin og blank.

Kos deg! :smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Colean båtlakk

 

Mer info her: http://galeas.no/Galeas.html

 

Resultatet ble fantastisk, men det er mye plunder å legge. Stoffet er ekstremt tyktflytende, og du trenger en 5-6 strøk før det er ferdig. Men når du først er ferdig - og har tatt deg god tid med leggingen - så har du et "evigvarende" resultat. Mener å huske at det er 15 års (!) garanti eller noe slikt.

Lakken vil aldri krakkelere eller sprekke.

Nemo saltat sobrius

Link to post
Share on other sites

Takker for raske svar , kan godt komme flere forslag . Har ikke lakke stort i mitt liv , kun olja og juksa litt innimellom med teak beis .Men som det sies her , da må all gammel lakk/olje bort . Da jeg starta med å pusse opp båten så skrapa jeg ned alt til beine , gjør som regel det hvis jeg skal gjøre jobben fra bunn av så veit jeg hva det er der . Men detta med dørken er ikke noe jeg gleder meg til , lakka trinna opp til FB og det var ikke bare bare når du er vant til olje syntes jeg da . Men med tips og den rette lakken , så skal det vel bli bra håper jeg .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Brukte en avart av Vikersmetoden.

Slipte ned hele dørken med eksentersliper.

Gjorde grundig rent.

Første strøk 30% Clipper II, 70% white spirit.

Lett pussing for å få vekk fiber som hadde reist seg.

 

Andre og tredje 50/50. Med lett pussing for hånd.

 

Avsluttet med tre strøk ren Clipper II.

 

Akseptabelt.

Link to post
Share on other sites

Glemte jo å skrive inn at det skal pusses fint og vaskes mellom hvert strøk, men dette tok jeg som en selvfølge. :wink:

 

Prosentsats på tynner i de første strøk er egentlig ikke så vesentlig, men mye tynner gjør at feste for lakken blir bedre. Om 50% er bedre enn 30% vet jeg dog ikke. Har i allefall blitt bra det jeg har lakket.....og det nærmer seg nok kvadratkilometer. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

For at man skal få en hard og robust overflate, så er det noen grep som er viktige:

- Ikke klin på masse lakk for å slippe mange strøk.

- Bruk tynne strøk, som får "herde". Se på bruksanvisning for tørketiden mellom hvert strøk.

Dersom lakken ikke får tilstrekkelig herding mellom strøkene, så blir den myk og dårlig.

- Jo flere strøk jo bedre 5 til 7 strøk på dørken. (for å få det slitesterkt).

- Puss lett før siste strøk for å fjerne spor etter ujevnheter. Vask med rødsprit. (Tørk gjerne med denne superkluten)

Redigert av Sverre Olav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...