VannTro Startet 23.Januar.2008 Del på Facebook Startet 23.Januar.2008 Jeg fikk lyst til å dele en erfaring vedrørende tyveri av utenbordsmotorer fra vår båtforening. Vi hadde i helgen ubudne gjester i båtforeningen(Holmen Motorbåtforening, Drammen). De klippet låsen på porten til Båtforreningen natt til søndag og forsynte seg grovt av til dels store utenbordsmotorer. Hele 6 stykker tok de med seg, inklusive motorinstrumenter der hvor disse var montert i ett panel. Det vi merket oss, var at de motorene som var stjålet, var de som var boltet med mutteren skrudd utvendig på båten. Motorene som var boltet med mutteren skrudd innvendig, hadde de ikke tatt seg tid til å ta. Sjekk derfor hvordan motoren din er festet og vær på vakt. Dette er av all sansynlighet en østeuropeisk bande som for tiden oppererer på østlandet. Det var blitt observert en kassebil med øseuropeiske skilter stående på utsiden av foreningen den natten motorene ble stjålet ! Jeg vil også få komme med en etterlysning. En av båtene som fikk motoren stjålet kjenner vi ikke eieren av(båten har kun vinteropplag). Dette er en Ibiza 24 som altså ligger på Holmen Motorbåtforening i Drammen. Om noen skulle vite hvem eieren er, send meg en PM. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Anders Panders Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 (redigert) Fadern kjøpte en ny Yamaha 30 utenbordsmotor for et par år siden, malte motorlokket knall gult, så nå er den stygg som juling. Regner med at de som er på utkikk etter lett omsetlig motor ikke velger denne og for vår del er det en bruksmotor, så fargen spiller egentlig ingen rolle. Selvfølgelig er motoren også Securmark registrert og skikkelig festet med hengelås. Redigert 23.Januar.2008 av Anders Panders (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Forsikring Jeg hadde tidligere en båt med en 200hk utenbords motor, denne stod på land om vinteren med motoren på. Skrudde av propell og deksel. La pressening over båten. Men da jeg sjekket med forsikringselskapet sa de at de bare dekket 25% av motorens verdi dersom den ble stålet fra en båt på land (utendørs). Båter tatt opp for midlertidig reparasjon ble dekket med 100%. Mulig dette har forandret seg nå, men kanskje en idé å sjekke før noen tar med seg din motor. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Fadern kjøpte en ny Yamaha 30 utenbordsmotor for et par år siden, malte motorlokket knall gult, så nå er den stygg som juling. Regner med at de som er på utkikk etter lett omsetlig motor ikke velger denne og for vår del er det en bruksmotor, så fargen spiller egentlig ingen rolle. Selvfølgelig er motoren også Securmark registrert og skikkelig festet med hengelås. Min råstygge Yamaha har hengt ulåst på båten i snart 30 år Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Pga skade på undervannshuset omtalt i tidligere tråd demonterte jeg dette for reparasjon rett etter at båten ble tatt opp. Som en følge av dette vinterlagres motor/båt uten undervannshus. Tanken streifet meg i ettertid at dette må jo samtidig være en form for tyverisikring, at motoren ikke er fullt så attraktiv uten undervannshus?! Hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Forsikring Jeg hadde tidligere en båt med en 200hk utenbords motor, denne stod på land om vinteren med motoren på. Skrudde av propell og deksel. La pressening over båten. Men da jeg sjekket med forsikringselskapet sa de at de bare dekket 25% av motorens verdi dersom den ble stålet fra en båt på land (utendørs). Båter tatt opp for midlertidig reparasjon ble dekket med 100%. Mulig dette har forandret seg nå, men kanskje en idé å sjekke før noen tar med seg din motor. Synes dette høres merkelig ut. Vi ble frastjålet en Yamaha 70hk for to år siden, båten stod på henger på land med pressening over. Forsikring dekket alt ink. skade på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 25% erstattnig på motor ved tyveri fra båt på land. Tror du ikke jeg også stusset på dette. Tanken med innlegget var å oppfordre folk til å skjekke forsikringvilkårene før skaden/tyveriet har skjedd. Husk på at det er forsikringstagerene som betaler inn penger som senere blir brukt til utbetalinger. Motorer som står lett tilgjengelig har lettere for å bli borte, noe som betyr høyere forsikringspremier. Dersom vi ønsker lave premier, er det sikker lurt at vi sikrer våre verdier. Mener ikke at vi skal låse inn båten, demontere all elektronikk og binde fast en sinna bikke til porten, men en 10 hk på 40 kg er det kanskje fristene for noen å ta med seg. Kanskje en platak med teksten: Tyver blir ikke politianmeldt, men straffet. hadde vært noe å sette opp på båthavnen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Forsikret i Gjensidige og har båt med utenbordsmotor som står på henger og under opplag må da: Låsing av tilhenger Når båten befinner seg på tilhenger som er parkert skal tilhengeren være: låst til bil eller låst til annet fast forankringspunkt eller låst med hjullås eller låsanordning som hindrer at tilhengeren kan festes på et tilhengerfeste. 3. Sikring av motor og tilbehør/løsøre Utenbordsmotor, hekkaggregat, annet tilbehør til båten og personlig løsøre skal være sikret mot tyveri. Dette må gjøres på en av følgende måter: Innelåst i båten Fastlåst eller boltet fast til båten Innelåst i bygning eller rom i bygning I tillegg så må båten være tildekket. Båten står på henger og denne er jekket opp og låst. Henger er også plassert slik at man ikke kommer inntil med bil og motoren m bæres manuelt. Føles forholdsvis trygt, men man skal aldri si aldri! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Maksud Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Hallo, folkens. Som du vet hvert år øke tyveri av påhengsmotorer. Den outboards er stjålet i ett land og selger i en annen som brukes. Det er internasjonal kriminalitet virksomhet. Vi bør gå sammen for å motstå det. For dette formålet, har vi opprettet "International database over stjålne påhengsmotorer". Før du kjøper brukt påhengsmotor vennligst sjekk serienummer ved hjelp av vår base. Hvis motoren har blitt stjålet vennligst legg motor-ID i vår database. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Ta av undervannshuset. Det er gjort på minutter. Eneste som kan være kronglete er å remontere kjølevannslangen. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Lars K Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Boltlås en en enkel måte å gjøre det vanskelig for tyvene. http://www.toppfritid.no/b%C3%A5tutstyr/L%C3%A5sing1/Motorl%C3%A5ser/Boltl%C3%A5s-316-Stazo-Motorl%C3%A5s-til-p%C3%A5hengsmotor104369-p0000005376 Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 (redigert) Boltlås en en enkel måte å gjøre det vanskelig for tyvene.... Vel, det dreiv en båt inn til hytta i Søgne engang, der var hele akterspeilet hugget/ sagt av.... Ikke mye verdi igjen der. men rett nok; det var sikkert litt vanskelig for tyvene. Mulig å benytte noe slikt?: http://www.spyworld.no/products-page/gps-sporing/gps-sporing-tracking-hoytech-i/ Jeg kjenner ikke til disse, men det hadde vært litt greit, men så er det antallet slike; bil, båt(er) m motor(er), mc, snøscooter og plutselig så har en svidd av en 10-15 000,-.. Bedre om folk hadde folkeskikk. Redigert 4.August.2016 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Popeye70 Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Kanskje en platak med teksten: Tyver blir ikke politianmeldt, men straffet. hadde vært noe å sette opp på båthavnen. Jeg mistenker at du kan få problemer med politiet i ettertid hvis du har annonsert på forhånd at du kommer til å bruke vold, og så skjer det faktisk noe så tyven blir skadet. Da er det plutselig overlagt, ikke et uhell. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
sandman1 Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 "Nei betjent, jeg skjønner ikke hvorfor han plutselig hoppet overbord og bare stjal dreggen, og ikke noe annet...". Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.