Jump to content

Hindre omsetning av tyvegods


2mas

Recommended Posts

Det hender at vi i ny og ne leser i avisene om tyveri fra båter. Dette er selvfølgelig ikke noe hygggelig.

Noen ganger dreier det seg om utstyr som er kostbart og kan være vanskelig å omsette.

Det kan dreie seg om f.eks sikkerhetsutstyr som er beregnet for båt. Dermed vil kanskje ofte tyvene prøve å omsette dette til båteiere, og det er oss.

Det er normalt ingen som ønsker å kjøpe tyvegods (håper jeg), men det kan jo hende at vi handler i god tro.

 

Derfor legger jeg ut en link til en artikkel i lokalavisa om et innbrudd som har skjedd.

Dukker disse gjenstandene opp, vær kritisisk til utstyrets opphav. Ved å lese artikkelen vet dere i hvert fall hvilke typer utstyr som er stjålet og forhåpentligvis prøvd omsatt. Ikke kjøp dette utstyret, men varsle politiet.

 

Her kan dere lese om tyveriet og utstyret det gjelder:

Charterbåter plyndret i Grenland

Link to post
Share on other sites

Slike småting som ikke har serienummer eller lignende er det nok litt vanskelig å forhindre basert på lister osv..

Men det burde vært _en_ liste som alt som blir stjålet blir ført opp med beskrivelse, serienummer, evt. bilde. Da kunne man gått inn på listen og søkt på serienummer om det var ført opp.

I dag må man vel først ringe politiet, deretter forsikringsselskapene, og kanskje til enda flere for å være sikker.

Eller finnes det noen slik felles liste som dekker alle?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

kvittering har lett for å forsvinne.. mye av det jeg har kjøpt i butikker har jeg ikke snøring på hvor kvitteringen er blitt av, dessverre.. har endel av de siste og dyreste kvitteringene, men er endel kvitteringer som er blitt borte med årene.. så kvittering er nok dessverre ikke så lett å basere seg på.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Måtte sende fruen innom Stauden II i dag og sjekke siden den ligger kun 150 fra Flesa og Åsenius, men intet var brutt opp eller rørt ombord...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Be om kvittering og være generelt skeptisk til utstyr som er for billig til og være sant, en ting er sikkert mange kjøper, for det hadde nok ikke vært like attraktivt hvis det hadde vært problemer og omsette alt som blir stjålet , og når vi ser på alt av motorer og utstyr som blir stjålet hvert år så tyder vel det på at det er et brukbart marked for tyvene?? En god del går vel ut av landet men er temmelig sikker på at mye blir omsatt her hjemme til folk som kanskje gjør seg litt mere blåøyde en det de egentlig er og ser muligheten for og skaffe seg utstyr billig. Helt forkastelig etter min mening

Link to post
Share on other sites

Det som blir stjålet,blir det omsatt i Norge eller havner det i utlandet???? Eller har vi mulighet for og spore noen produkter.

Så lenge vi har kjøpere så forsetter også tyveriene.Personlig ville jeg ha sjekket,hvis ikke dokumentasjon foreligger hadde jeg hold meg langt unna.

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...