Jump to content

Windy, hva med en ny 22 foter?


Lingefan

Recommended Posts

Jeg tror ikke de kommer med mindre båter - tvert i mot ser vi jo overalt at båtene blir større og større. Det er også bedre lønnsomhet på de større båtene - og det er nok ikke helt uvesentlig med det kostnadsbildet Windy har. Jeg tror en Windy på 22 fot rett og slett kan bli for dyr for markedet.

 

En 22 foter var jo en normalstor båt da den ble lansert i forrige århundre. I dag er det en relativt liten båt

 

Jeg tror Nidelv kommer til å være alene i segmentet mindre sportscruisere med god kvalitet. Der er også nidelv veldig gode - så lenge man holder seg under 25 fot. Over den størrelsen er min erfaring at Nidelv ikke helt klarer å levere det de sier de gjør. Se feks på Nidelv 780 som er en stæsja gammel 750 med en litt rar innredning under dekk. Den koster nesten 1,5 millioner. Det er rett under det en 28 Ghibli koster fra Windy.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i at Nidelv er fine båter, men de minste (610 og 690) blir litt for høye og ikke så lave som typisk Windy 22 og 7500-look. Dessuten går de ikke like bra i sjøen, selv om de går mer enn godt nok for de fleste.

 

Nei, jeg tror Windy kunne ha nytte av å relansere en 22 foter. Det ville fått litt fart på salget i Norge også.

 

Nordkapp har også kommet med en del slike daycruisere og Ibiza med sine 20T, 22T og 24T, hvor 24T er en elegant sak, men 2-3 fot for stor. 22T ser litt stumpete ut.

 

Windy klarer å få til en smekker 22 foter med inboard diesel. Det er jeg sikker på. Dersom de har en slik modell innen ti år skal jeg kanskje gå inn for å kjøpe en av de.

 

25 Mirage er rålekker, men den blir for stor som hyttebåt dessverre. I kragerø er det maks 23 fot ved handlebryggen innerst og større båter enn dette er i det hele tatt uhendige som hyttebåter.

 

Så en Windy 22 daycruiser med slanke, vakre, elegante linjer, dyp V-bunn/fantastiske sjøegenskaper kombinert med en dieselmotor (helst sekser på 272hk), 45-46 knop og høy finish... ja det hadde virkelig vært båten!

 

Har sendt mail til Windy i dag så får vi se hva de svarer.

 

Så får jeg vente på napp.... :fishing:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Over den størrelsen er min erfaring at Nidelv ikke helt klarer å levere det de sier de gjør. Se feks på Nidelv 780 som er en stæsja gammel 750 med en litt rar innredning under dekk. Den koster nesten 1,5 millioner. Det er rett under det en 28 Ghibli koster fra Windy.

Vel! å kalle en 780 sport for en opp stæsja 750 er vel litt vel drøyt synes jeg. Jeg har vært ute og kjørt begge to og 780 går nydelig i vannet i forhold til 750 som gikk som en flytende dypfryser. Linjer og design messig så er 780 også meget vellykket synes jeg men løsningen under dekk er heller snodig synes jeg også. Vi har heldigvis hver vår smak :yesnod:

 

En ny Windy på 22 fot tror jeg vi neppe kommer til å se, nå satser Windy for fullt på storbåter så jeg tror heller ikke 25 Mirage kommer til å få noen oppfølger eller lillesøster med det første. Prisen på en ny 22 foter ville også blitt noe helt hinsides høy så jeg tror svært få ville kjøpt en. 25 Mirage er allerede dyr nok i hauger og lass, jeg hadde aldri lagt 1,3 mill på bordet for en snau 25 foter, uansett hvor lekker den er.

 

Her synes jeg også Nidelv er svært drøye, de tar opp i mot 1,5 mill for en 26 foter. Men en 25 Mirage eller 780 Sport er jo noen ypperlige kjøremaskiner da :flag:

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg tror Windy kunne ha nytte av å relansere en 22 foter. Det ville fått litt fart på salget i Norge også.

Så en Windy 22 daycruiser med slanke, vakre, elegante linjer, dyp V-bunn/fantastiske sjøegenskaper kombinert med en dieselmotor (helst sekser på 272hk), 45-46 knop og høy finish... ja det hadde virkelig vært båten!

Fart i salget i Norge har Windy allerede. De selger alt de kan produsere - og de har gitt det norske markedet prioritet det siste året på bekostning av eksportmarkeder.

 

som hyttebåt ville jeg vurdert 761 Oceancraft eller aller helst 845 Ocean Craft. Den sist er for stor vet jeg - men lekker.

 

Vel! å kalle en 780 sport for en opp stæsja 750 er vel litt vel drøyt synes jeg. Jeg har vært ute og kjørt begge to og 780 går nydelig i vannet i forhold til 750 som gikk som en flytende dypfryser.

I følge Kaare på Nidelv er 780 basert på 750 skroget - men forlenget i hekken og nytt dekk.

Under dekk er den mer preget av "la oss se hva snekkern kan lage" enn design av et bra interiør. Hadde kanskje vært bedre å blåse i under dekk og lage en walk around :smiley:

Link to post
Share on other sites

som hyttebåt ville jeg vurdert 761 Oceancraft eller aller helst 845 Ocean Craft. Den sist er for stor vet jeg - men lekker.

 

 

761 er også altfor stor. 22 fot er mer enn nok Er jo nesten 7 meter det også. 845, nei da ville jeg hatt noe helt annet tror jeg.

 

Jeg er ute etter daycruiser på 22 fot til langsiktig fremtidig kjøp og det hadde vært staselig om det kunne være en Windy 22 sport i helt ny moderne utgave.

Skjærgårdsjeep på 25 fot er bortkastet da. Da hadde jeg heller kjøpt en Nimbus 230R, det er knallbåt med perfekt walk-around løsning og nydelig skrog.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...