kristian Startet 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2008 Jeg har tatt båtførerbevis i 1973 på skolen, men det er kommet bort? Så jeg undres om jeg må ta dette på nytt, har søkt litt her på forumet, men finner ikke noe konkret enda. Noen som vet hva reglene blir? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Det er det ingen som vet ennå. Forslaget til arbeidsgruppen som ble nedsatt ligger i departementet til behandling. "Time will show" Det blir neppe innført i år. Til det er de for sent ute vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Jeg har uansett fått bøkene og begynt å lese.. om det ikke blir tvang i år, så kommer det nok.. Uansett greit å lese igjennom det, så kan jeg ta prøven når jeg føler at det begynner å sitte litt.. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Lett match Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 (redigert) Båtførerbevis Slik jeg har opfattet det, så er det vedtatt at båtførerbevis skal innføres, og det skal innføres i etapper. Første etappe gjelder for båter over 10m eller med mer enn 200 hk. Men det er ikke avklart er når dette skal begynne å gjelde. Det snakkes om at det er en "kompenanse bevis" noe som betyr (etter det jeg forstår) at man ikke kan miste det selv om man bryter en lov. Selv om man er "oppvokst" på sjøen så er det mange ting å lære, med så mange båter på sjøen samtidig det greit at alle følger de samme reglene. De som mener at bare man er forsiktig, kjører sakte og holder seg unna andre så går det greit havner fort i problemer. Det kan være vel så feil å styre unna andre når man har rett av veien, som å tro man har rett av veien når man ikke har det. Straff Dessuten har jeg ikke funnet ut hva straffer er for ikke å ha det. Dersom dette blir en "fy fy" så vil vel mange vente med å ta det. Dersom det betyr 5000kr i bot og null i ertstatning (sitter igjen med egen ødelagt båt til en verdi av 0 kr gjennskaffelsespris 500.000kr, samt et erstatningsansvar overfor en annen på 750.000 kr.) Kan det jo være en god investering å ta dette. Noen som vet hva straffen vil bli dersom man fører en båtførerbevis pliktig båt uten båtførerbevis. Redigert 23.Januar.2008 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Noen som vet hva straffen vil bli dersom man fører en båtførerbevis pliktig båt uten båtførerbevis. Siden dette ennå ikke er vedtatt innført, så tviler jeg vel på at det finnes noen straffeutmåling ved å føre båt uten. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 23.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 OK, takk for informasjon, men kommer nok til å ta det på nytt. Det var en gang snakk om amnesti for de som var over en viss alder? Og de som hadde kjørt båt i flere år, er dette falt bort? Vel, det vet vel ingen den dag i dag........ Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Forslaget går ut på at båtførere født før 1.1.1950, var det vel, skal få slippe å ta dette. Fritak for lang fartstid (med småbåt)er ikke med i det forslaget som foreligger. Hva det eventuelt blir til vet vel, som du påpeker, ingen ennå. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Forslaget er fritak for de over 55 år, om jeg ikke husker feil. Noe av det vriene med det obligatorsiek båtførerbeviset er hvilken juridisk status det skal ha. Kan det f.eks inndras? Tror heller ikke at dette blir innført i år. Tiden blir for knapp. Etter at departementet har utarbeidet et konkret forslag, skal det så legges fram for Stortinget. Ting tar tid. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Lurt å oppfriske kunnskaper. Er det lenge siden man tok båtførerbeviset og man føler seg litt usikker på lover og regler synes jeg det er en god ide å oppfriske kunnskapene. Enten ved å ta det på nytt eller at man skaffer seg siste utgave av boke og lese denne. Som svenskenen sa til kompisen sin da de skulle gjennom en tunnel med maks høyde 2,5m (de hadde en lastebil med last som stakk 3m over bakken). "Ser du noen purk" svaret fra kompisen var "Nei" "Flott da kjører vi" Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Reglene for båtførersertifikatet er vel forsåvidt ferdig utredet, men som flere andre påpeker , så ligger fremdeles forslaget til høring. Det skal jo innføres i tre faser med første fase ifra sommer 08, neste 09 og siste ifra 2010. De som er født før 1/1 1950 slipper dette ,men må ha gyldig legitimasjon medbrakt. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Jepp - båt over 10m OG/ELLER 200 hk må ha båtførerprøven til sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Reglene for båtførersertifikatet er vel forsåvidt ferdig utredet, men som flere andre påpeker , så ligger fremdeles forslaget til høring. Det skal jo innføres i tre faser med første fase ifra sommer 08, neste 09 og siste ifra 2010. De som er født før 1/1 1950 slipper dette ,men må ha gyldig legitimasjon medbrakt. Ikke for å kverullere (mer enn nødvendig ), men siden forslaget ligger ute på høring, er det vel ikke vedtatt at det skal innføres i tre etapper slik du setter opp. Dersom dette ligger i forslaget som er sendt ut på høring, så skal vel alle høringsuttalelsene gjennomgås før resultatet fremlegges for stortinget for vedtak. Man kan derfor ende opp med en helt annen struktur enn det som ligger i høringsutkastet hvis det er sterke føringer for en annen/bedre løsning. Eller er det jeg som går i surr nå.. ? Jeg har fått inntrykk av at Mouche er på innsiden av byråkratiet på ett eller annet nivå, og kan sikkert rettlede en stakkar ved behov Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 http://www.sjofartsdir.no/no/Vis_Sjovett/O..._batforerbevis/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Pjolter Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Konklusjon: Ingenting er vedtatt enda, Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Mix Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Du har helt rett Honduras Vi vet hva forslaget går ut på, fra arbeidsgruppen som Mouche referer til. Ingen vet hva det endelige resultatet blir. Det kan bli noe helt annet. Nå er det opp til politikerne. Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 (redigert) Fra Sjøfartsdirektoratet "...For å gjøre overgangen smidig for alle parter foreslås det en gradvis innføring. Forslaget her er en obligatorisk ordning for båter over 10 meter eller med 200 HK eller mer fra 1.6.2008 (forskriften skal da være klar 01.01.2008 slik at folk får forberedt seg), større enn 8 meter og motor større enn 75 HK fra 1.6.2009 og full innføring fra 1.6.2010." Hva menes med full innføring? Er det alle båter med motor eller noe sånt Lagt til: Fant det : "Forslaget fra arbeidsgruppen er at førere av båter med lengde over 7 meter eller som har motorytelse over 25 HK, skal ha båtførerbevis. Det foreslåes også at en må være 16 år for å få utstedt båtførerbevis." Redigert 23.Januar.2008 av seilærn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 23.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Fra Sjøfartsdirektoratet "...For å gjøre overgangen smidig for alle parter foreslås det en gradvis innføring. Forslaget her er en obligatorisk ordning for båter over 10 meter eller med 200 HK eller mer fra 1.6.2008 (forskriften skal da være klar 01.01.2008 slik at folk får forberedt seg), større enn 8 meter og motor større enn 75 HK fra 1.6.2009 og full innføring fra 1.6.2010." Siden foreskriften ikke er gjeldene enda pr.1.1.2008, blir det vel neppe nødvendig fra 1.6.2008, men gikk til anskaffelse av "Veien til båtførerprøven" i dag. Ikke mye nytt på de 80 første sidene jeg har lest, til og med noe som er galt. Det står at registreringsnummeret skal begynne med f.eks I=aust agder og K= vest agder. Min båt er registrert med securmark og begynner med N...... Denne boka er ny utgave og trykket i 2007, uff da, her må man lese på noe som er gått ut på dato allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Panders Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 (redigert) Jeg har tatt båtførerbevis i 1973 på skolen, men det er kommet bort? Så jeg undres om jeg må ta dette på nytt, har søkt litt her på forumet, men finner ikke noe konkret enda. Noen som vet hva reglene blir? Jeg tok båtførerprøven for ti-tolv år siden og har mistet selve beviset i flytting for et par år siden. Fant denne siden for å få utstedt nyttt http://www.norsktest.no/index.php?l=produk...art/index2.html Redigert 24.Januar.2008 av Anders Panders (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 la oss håpe de bruker lang tid på høringen så slipper vi kanskje dette tullet alikevel etter at de blå vinner valget i 2009 Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Anders Panders Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Er litt som påbudet med redningsvest, alle burde ha det ombord, men det måtte altså et lovpålegg til for at folk skulle gjøre det. Se på alle b-kjendisene som vraka båten sin i fjor sommer så ser en at folk trenger å sette seg litt inn i det å ferdes på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Enig i det men desverre så forteller ulykkes statistikken noe annet, og siden praktisk kjøreopplering ikke er med er det hele en vits og skam kun egnet til å robbe mere penger ut av våre lommer til sovjetstatens beste Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Kjappen Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 (redigert) Mistet båtførerbeviset? Ta en titt her Hovedside Norsk Test Det er disse som utsteder Båtførerbeviset for Sjøfartsdirektoratet. Min svoger fikk seg nytt etter å ha mistet det. Han tok det også en gang på 70-tallet. ---- sorry så nå at en allerede hadde tipset om dette ------ Redigert 24.Januar.2008 av Kjappen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders Panders Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Enig i det men desverre så forteller ulykkes statistikken noe annet, og siden praktisk kjøreopplering ikke er med er det hele en vits og skam kun egnet til å robbe mere penger ut av våre lommer til sovjetstatens beste Der har vi en annen debatt. Enig at det ikke bør bli som vekterkurs eller truckførerbevis, bare en måte for bransjen å tjene penger. Litt synd om f.eks. Falken eller kjøreskolene eller andre aktører kommer inn og ser sitt snitt til å tjene penger på dette, så ender en med at det koster mangfoldige tusen å ta det pluss hard lobbyvirksomhet for å stramme inn krava. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Er litt som påbudet med redningsvest, alle burde ha det ombord, men det måtte altså et lovpålegg til for at folk skulle gjøre det. Se på alle b-kjendisene som vraka båten sin i fjor sommer så ser en at folk trenger å sette seg litt inn i det å ferdes på sjøen. Også i dag så plikter man å "sette seg litt inn i det å ferdes på sjøen"! Så sånn sett så blir det vel ikke den helt store forskjellen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jå9 Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Hvor mange kan med hånden på hjertet si at de visste om regelen "Alle har vikeplikt for fartøy over 20 meter i trange farvann - også seilbåter". Lærte ihverfall noe nytt jeg (kveld 3 båtførerkurs). Har egentlig bare positivt å si om båtførerkurset (nesten), men tror ikke at holdningen vil endre seg noe særlig hos "verstingene". Det dumme er prisen - synes 2200,- er litt drøyt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.