Jump to content

Parkett/laminat/merbau/skipsgulv-råd om hva og hvor man kjøper det


Verrie

Recommended Posts

I salongen på båten vår skal teppene ut for å erstatte de med nytt.

 

Tanken var i utgangspunktet at vi skulle legge nye tepper, i maritim stil over det hele.

 

Men jeg heller nå mest mot å legge parkett-Merbau-annet og heller ha noen større tepper å legge under sittegruppene. Dette for enklere å lage inspeksjonsluker mot elektrisk anlegg i skiktet mellom salong og lugarer nedenunder.

 

Noen vil sikkert råde til å ikke bruke parkett i båt, mht til fuktighet. Dette er i og for seg ikke noe problem da båten er tørr nok som den er.

 

Jeg har vært avgårde for å titte på hva som finnes hos fargehandleren. Vanlig parkett blir "liksom litt feil" i båt, og ser heller en type merbau som et alternativ. Merbautypen de forhandler har samme oppbyggelse som vanlig parkett, men er vesentlig hardere i overflate. (fordel mht at vi har 2 hunder).

 

Det som imidlertid er saken, er at de skulle ha "morsomme" Kr 500 (+) per kvm for dette.

 

Er dette normal pris ?

 

Noen som har forslag til :

 

- hvor jeg ellers kan handle dette til "mer normal pris"

- eventuelt komme med forslag til hvilke andre produkter jeg bør vurdere på dørkene ?

 

Jeg kommer ikke til å lage kompassroser eller annet pynt. Skal bare være "rett frem og enkel dørk men pen". Det forutsettes maritimt preg på dørk.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville tatt meg arbeidet med å gått over alle kanter med lakk eller ufortynnet epoksy før legging (la herde)og avsluttet med lakk/epoksy over hele flaten når den er ferdig lagt. Tror du vil forlenge levetiden og motstand mot fukt extremt mye ved å gjøre det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

De kablene gir kun komfor varme og knapt det og er et helvete å legge

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hva med Boen Parkett? Har et utall typer og eget fabrikkutsalg på Tveit v/Kristiansand der restepartier og feilvare (feilvare gir noe mer kapp) selges ut med betydelig rabatt. Mener utsalget er åpent hver torsdag etter kl. 1600. Møt opp med egen henger og last opp. Sortiment og priser sjekker du på forhånd med Svein Rune tlf 38066649. Vel har du stor båt men dørkarealene er vel allikevel noe begrensede så tror du har store muligheter til å kunne gjøre et kupp.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...