Jump to content

Praktiske råd for tørt og rent kjølsvin?


Hekksjø

Recommended Posts

Il moderatores, vil dere vennligst legge denne nye tråden over i åpent forum, der den jo hører hjemme? Jeg finner ikke ut her og nå hvordan jeg selv hadde kunnet gjøre det.

 

Så til saken:

 

Var ikke en idè å sørge for å få kjølen tørr da? :lol: .

Men litt seriøst så synes jeg faktisk at det å ha det helt rent i motorrom inkl. kjølsvinet er et viktig moment for å kunne følge med på ev. lekkasjer som skulle oppstå. Ser at også på nye båter kjører mange rundt med olje og vann i kjølsvinet etter oljeskift og impellerskift osv.

Flyter det vann og olje i kjølsvinet er det ikke godt å oppdage en begynnende vann- eller olje-lekkasjer. Men jeg er selvsagt fullstendig klar over at det på en del eldre båter er vanskelig å klare å holde det helt tett.

 

Ja, flott! Men dette skulle jeg gjerne hatt noen gode, praktiske råd fra erfarne folk om.

 

Gompebåten er uren i sine indre, nedre regioner. Det ligger mange bidrag der fra forrige eier, og vi i vårt eget familierederi har nok kommet i (uerfaren) skade for å sleppe ned noe, vi også. Men det vil jeg meget gjerne få gjort noe med.

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Hei Gompe.

 

Ser ut til at du må til med en skikkelig rengjøring i kjelleren. Deretter gjelder det å holde det någenlunde tørt der nede. Det finnes produkter i handelen som enkelt samler opp vann og oljesøl. Legg en slik "pølse" nede i kjølsvinet så slipper du senere større skippertak. Event. kan du jo ha med deg en bleiepakke i båten. Koster lite, veier lite og tar ikke så stor plass. Men du verden hvor bleiene suger vann :wflag:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En av fordelene med å holde motorrommet rent og fritt for væske, er at det er lettere å oppdage små lekkasjer. Jeg hadde tidligere en båt hvor det stadig kom litt væske ned i "kjølsvinet". Jeg sugde stadig vannet opp med 12 volts Marco pumpe som vist på bildet. Fordi jeg utførte denne "prosedyren" klarte jeg etter hvert å finne årsaken til vanndannelsen i "kjølsvinet". Det viste seg at det var en liten sprekk i bunnen av et boltehull i blandebennet for eksaos og kjølevann som utvidet seg når turboen startet. En bolt i dette hullet stoppet lekkasjen. OBS: vær klar over at denne pumpen leveres i flere versjoner med forskjellig størrelse på elektromotor og med hhv. gummiimpeller og messinghjul for å skape undertrykk i pumpa.

 

 

 

259756_h.jpg

Link to post
Share on other sites

En billig løsning for å samle opp det som kommer av vesker nedi dypet er:

 

Kjøp en pakke av de største barne bleien du finner + noen damestrømper. Vreng bleiene og putt disse nedi strøpen. Du får en meget billig oppsamler til kjølsvinet..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har gjort denne jobben på flere båter.

Det er en stor jobb, men blir mye enklere om du bruker kraftig såpe, børste og skyller godt.

Før brukte jeg lensepumpe/ svamp og bøtte for å få bort vann og skitt.

Siste gangen brukte jeg en stor industristøvsuger som tåler vann, ble en helt annen jobb

Ikke minst sparer det lensepume/ og sil for mye rart....

Redigert av borre16610 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott, flott, flott med så mange gode råd!

 

Bleier, ja selvsagt.

Barnebarnet på ni måneder kan kanskje spørres til råds. Han har god greie på bleier. Liker seg i båten gjør han også. (Egentlig liker'n seg over alt, bare hans vakre og matevillige mor er i nærheten.)

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...