Jump to content

propellberegning ramin785


båtliv

Recommended Posts

Ett forslag basert på de verdier du har oppgitt kan være... med "raskt halvplaner skrog" som modell..

Du opplyser ikke om du oppnår maks turtall som etter hva jeg kan se er 3800 o/min... gjør du det med den 18x18 propellen, så har jeg brukt feil verdi på skrogformen.. oppnår du det ikke så vi på rett spor i alelfall..... om du skriver ved hvliket turtall du oppnår 15 knop så er det lettere å justere inn skrogformen i beregningen...

 

RESULTS

SEMI-DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 12.2 kts.

Power Required: 68.1 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 93.1 SAE hp ( 69.4 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 13.6 kts

Fuel: 6 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 46 SAE hp ( 34.2 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 10.7 kts

Fuel: 3 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.6 in. Pitch: 15.8 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 16.5

Blades: 4

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis du oppnår maks turtall på motoren så tror jeg ikke det er noe mere fart å hente med annen propell.... Da har du utnyttet alle de 96 hk i motoren...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei sann :smiley: Raminen har et veldig raskt skrog. Min kompis har en slik båt og den er målt med fulle tanker 66 hk yanmar til 14,9 knop gps. Han har fast montert flaps. Han setter inn ny motor i disse dager 165 yanmar. Forventet og beregnet fart er 26 knop :eek: Du burde oppnå bedre fart enn du har idag, det kan jo hende at propellen din er litt lett. Du vil oppnå bedre fart med en 4 blad radice skewback. Husk og beregne faktisk vekt ferielastet slik at du ikke kommer for tungt ut. Få winrace propellers til og beregne for deg. Han har lang erfaring og justerer propellen du kjøper av ham gratis hvis det ikke stemmer. :flag: Husk også at det ikke er plass til mer enn 18" på båten din så du må gå opp på stigning. Min kompis har fått beregnet: 165ahk 3300 rpm 2.03:1 = Radice skewback S8 18X21. Lykke til :smiley:

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endret litt på skroget i beregningen basert på den input som THORLYN kom med, simulertrt først opp den hastigheten som de har fått estimert.... og da ser det slik ut med låst 18" propell.... Dette er en vanlig 4 blader som ikke er kuppet og ikke "skew back".

Da har vi tilnæremt de 26 knopene i fart.

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 160.1 SAE hp ( 119.4 kW) @ 3300 RPM

Max Speed: 25.7 kts

Fuel: 10 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 124 SAE hp ( 92.3 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 22.6 kts

Fuel: 7 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 19.4 in. Pitch: 24.4 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 26.0

Blades: 4

 

 

Bruker så de samme input data på din båt båtliv men med din motor... da blir det slik... men da er ikke om båten den samme som du har oppgitt siden jeg har redusert vekten.. og jeg mener fremdeles at om du lett oppnår maks turtall på motoren med den propellen du har nå, så er det ikke noe særlig å hente på å skifte propell.... du har ikke mere krefter i motoren og alle de 96 gampene løper det de kan når du er ved maks.... klarer du lett å passere 3800 o/min så har du nok for lett propell....

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 93.1 SAE hp ( 69.4 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 19.6 kts

Fuel: 6 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 49 SAE hp ( 36.7 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 14.3 kts

Fuel: 3 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.6 in. Pitch: 21.5 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 22.2

Blades: 4

 

 

Det som er endret i filen nå er at vekten er reduseret til 2000kg og skorgofrormen er endret til et mere lettdrevet skrog.... noe som nok er riktig.. Her er resultatat med 2400 kg og ny mere lettdrevet skrogform... samme beregning som i innlegg 2 men med mere lettdrevet skrog

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 93.1 SAE hp ( 69.4 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 17.9 kts

Fuel: 6 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 49 SAE hp ( 36.7 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 13.0 kts

Fuel: 3 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.6 in. Pitch: 19.8 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 20.6

Blades: 4

 

 

Som en kan se av denne beregningen så kunne du nok ha gått opp litt på stigningen(har låst diametere på 18" som jeg formoder har med plass hensyn å gjøre) men igjen så betinger det at du lett oppnår 3800 o/min og gjerne mere slik at har krefter nok til drive en tyngere propell... sliter du med å oppnår 3800 så har det ikke noe for seg etter mitt syn...

 

 

Som en kan se så er vekten en viktig parameter her og en endring ev vekten på 400 kg medfører en en dring av farten med 2 knop, slik at 200 kg vil for kunne utgjøre 1 knop på farten... Dermed er tilbake med at input er meget viktig, den må være så rett som mulig om man må selv avgjøre for hva en skal dimensjonere for.... full vann og dieseltank eller neste tom... ferie lastet med folk og fe eller ikke.... Dette er noe som en selv må ta stilling til siden dette vil avgjøre valg av propell så lenge en snakker om halvplanere... rene deplasements båter er ikke så fin spist her, de takler mere slingring.... gjere fordi en normalt ikke utnytter all effekt i motoren

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Siden du har 18 x 18 så kan du sende den til Winrace og få den kuppet, det utgjør ca. 1 tomme på stigingen... i tillegg så kan de være behjelpelig med beregninger også... jeg fikk gjort dette på mine Mikado propellere på gammelbåten for et par år siden... betalte litt under kant av 1000 lappen pr. propell

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...