Jump to content

Instrumenter på FB ?


Tine IV

Recommended Posts

Sitter å funderer på om jeg skal gjøre en jobb med dærsjen oppe på FB , har kun alarm der .Føler at jeg ikke for fulgt med på noen ting , ikke oljetrykk temp eller lading .Så føles litt usikkerhet av å sitte der å føre båten , men på en anna side bør det jo holde men . Dere da , har dere fult instrumt bord og full kontroll ? Eller er det noe som kun er på nyere og litt dyrere båter ? Hva har dere oppe på FB , å hva mener dere i så fall jeg burde hatt der oppe ? Greit jeg har alarm og kan gå ned å se hva som er galt , men kan jo være for seint da .Nede har jeg temp på gear/motor trykk på gear/motor amp meter volt meter turteller dobble tankmålere og alarm . Flytte alt dette opp er kansje noe drøyt , men oljetrykk på gear/motor og tempratur på gear/motor hadde kansje vært lurt ? Hva mener dere og hva har dere der oppe ?

 

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har alarm og turteller. Skal før ferien montere inn temp. måler og separat dybdemåler. I tillegg skal jeg montere eksostemp. måler nede/oppe.

 

På den annen side....det du "trenger" av instrumenter nede, det trenger du oppe også. Men, det er oftest slik at nede skal en ha alle instrumenter som det er mulig å putte inn, fordi der er det "kjekt å ha" det...

 

Mitt råd er: Monter oppe det du trenger for å føle deg trygg, eller for å få oversikt over tilstanden....en går litt tryggere da.

Link to post
Share on other sites

På FB har jeg kun alarm og et instrument som viser hva som evt. har sluttet å fungere korrekt (VP klokke med diverse symboler for lading, temp etc). I tillegg turteller. Dette er en forholdsvis ny båt. Jeg har slått meg til ro med at dette er en standard løsning. Riktignok ser jeg ikke en evt. utvikling av motortemperatur på vei opp, men ofte er det vel slik at en feil oppstår plutselig uansett.

 

Det jeg mangler, og som skal monteres nå i vinter, er en kartplotter og ekkolodd.

 

Det kan bli mye jobb med å legge opp ekstra instrumenter. Ikke alt slikt kan paralell-koples uten videre heller. Har du fungerende alarmer, som du kan teste, vel så hadde jeg slått meg til ro med det. (Turteller ville jeg nok ha vurdert)

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...