Jump to content

Askeladden C6 ankervinsj

oddu

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Dette er vel en såpass "liten" båt at en frifall vinsj for tau fra en av de annerkjente produsentene burde være fullt brukbar.. Mener Oslo Maritime har montert dette på tilsvaredne båter og kan sikkert bistå her.... forøvrig så har de annonse ute her på salgs forumet også med kontakt informasjon

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva med å sjekke med en av de større forhandlerne? De har sikkert/kanskje? levert noe. Jeg lånte en Askeladden Z8 noen dager i sommer, i den stod en Engbo Midi som fungerte helt supert. Det finnes jo også en mindre utgave - mini, tror jeg. Midi skal dekke opp til ca. 25 fot. Z8 er jo en større båt en din, men kanskje sammenlignbart allikevel?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Dette er vel en såpass "liten" båt at en frifall vinsj for tau fra en av de annerkjente produsentene burde være fullt brukbar.. Mener Oslo Maritime har montert dette på tilsvaredne båter og kan sikkert bistå her.... forøvrig så har de annonse ute her på salgs forumet også med kontakt informasjon

Det stemmer at vi har montert mange slike vinsjer. Spesielt et par-tre år siden var det mye montering på Askeladden. Jeg kjenner ikke den nye C6 da dette er en modell som kom etter at jeg sluttet å jobbe med de båtene. Jeg tror montasje av vinsj er litt mer komplisert i denne båten enn forgjengeren 605. Hvis du holder til i østlandsområdet og er interessert i å få montert en vinsj kan vi ordne det. Da får du sende en IM eller mail@oslo-maritime.no.

Her er et bilde fra en Askeladden Beetle 645 (ikke siste modell), men jeg tviler på om en slik løsning kan brukes i din båt. Understreker at dette ikke er en montasje vi har gjort :nono: , men det gir kanskje en inspirasjon til en mulig løsning?

Beetle

askeladden_beatle3.jpg

Kan jo ramse opp noen fallgroper som ikke så rent få vinsjmontører har ramlet oppi

* For kort avstand fra kabularet og ned dit hvor tau/kjetting blir liggende --> tau/kjenning "hoper seg opp" og stopper til systemet

* For lite fall fra skroghull og ned til ankeret --> med svigermor på dekket sklir ikke ankeret ut

* For dårlig eller manglende feste av tau/kjettingende inne i båten

* Tau/kjetting drar med seg både vann og leire inn i båten. Sørg for at du i det minste har et stort "kar" som tau/kjetting kan ramle oppi.

* Om du har mulighet - monter det hele så høyt at du får fall fra bunnen av oppbevaringskaret og ut av båten - skiten som kommer inn i båten med tauet/kjettingen kan på varme sommerdager lage mye guffen "sjølukt"

* Om du har et ankerrom allerede - det finnes vinsjer som er egnet til montering i lokket på slike rom - og da er ofte både plass og drenering allerede på plass

(se f.eks) rommet som er på styrbordside av mange Yamarinmodeller

* Og så kommer selvfølgelig viktigheten av riktig og grovdimensjonert el.tilkopling - med det står beskrevet mange andre steder på forumet

• 9 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...