Jump to content

Behandling av trimflaps


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har trimflaps hvor det ene stadig mister to-komponent primer og bunnstoff. Det andre er helt flott når det gjelder grunnstoffbehandling. Jeg er ute etter råd om hvordan flapsene bør behandles før båtutsetting for å unngå groe. Hulda har anbefalt meg å sandblåse trimflapsene før jeg påfører grunning og bunnstoff. Jeg er ute etter tre typer råd:

1. Hvordan bør jeg behandle selve flapsene - som er av syrefast stål (kjenner ikke typen - men er produsert av Lenco) før påføring av grunning. Er det noe jeg bør være observant på dersom jeg benytter sandblåsing?

2. Hva bør jeg bruke som grunning?

3. Hva bør jeg bruke som bunnstoff?

Bildet av flapset under:

 

trimflaps.jpg

Link to post
Share on other sites

Lurer også litt på dette, skal montere på helt nye trimplan på min, og skal det legges på noe på dem eller kan dem være helt blanke?

Båten min ligger jo i ferskvann når den ikke er i bruk.. :confused:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Når båten vår var ny, avfettet jeg trimplanen før jeg mattet de ned med vannslipepapir. Påførte 3-4 strøk med Jotun sin AntiPest. Så la jeg på Penguin Alu selvpolerende bunnstoff. Skulle jo være nøye og fulgte Jotuns anbefalinger :smiley: Siden har jeg brukt samme bunnstoff som på resten av båten. Har ikke hatt problemer med at det flasser.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Pulverlakk!

 

sandblås og pulverlakker.

 

hvis du sender dem til meg, så skal jeg gjøre det for deg. driver en pulverlakk bedrift skjønner du.

 

da sandblåser du først, og her blir delene vasket i jernfosfat(grunning som forhindrer korrosjon) deretter legges det på polyester pulverlakk, som er beregnet for hard bruk.

 

da har du et meget bra produkt!

Link to post
Share on other sites

Pulverlakk! Sandblås og pulverlakker. Hvis du sender dem til meg, så skal jeg gjøre det for deg. driver en pulverlakk bedrift skjønner du. Da sandblåser du først, og her blir delene vasket i jernfosfat(grunning som forhindrer korrosjon) deretter legges det på polyester pulverlakk, som er beregnet for hard bruk. Da har du et meget bra produkt!

Tusen takk for tilbudet. Jeg sender deg en IM. Jeg regner med at jeg etterpå bruker to-komponent primer og deretter vanlig bunnstoff. Jeg ønsker å gjøre dette nå for å hindre senere kollosal rurdannelse på flapsene.

Link to post
Share on other sites

har lest begge trådene, men kunne ikke se noen annen grunn enn for å redusere groing at dere smører bunnstoff på disse..

Tror jeg forsøker å kjøre med dem blanke en sessong, så ser vi hvordan de blir. :-)

Ligger som sagt i ei elv hvor ferskvann renner ut i havet. Så før og etter hver tur blir det 15-20 minutter med ferskvannskjøring.

:-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lurt på hvorfor du ikke bare polerer og lar dem være blanke.

 

Jeg har ikke trimflaps (foreløpig), men får syrfast hæljern (? det som går fra kjølen til nedre lager på roret) på den nye båten min. Hadde ikke tenkt å gjøre annet enn å polere til å begynne med.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Eg hadde min lenco trimplan blanke første sesongene. Etter 2 år i sjøen, var disse totalt dekket med rur og slim på undersiden. I fjor mattet eg dei ned med pussepapir, avfettet med aceton og grunnet med antipest. Ser nå at somme plasser er flasset av, men stort sett bra. Null groe iallefall....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...