Jump to content

billig gummibåt hos Maritim

sol

Recommended Posts

Pris og kvailtet går ofte hånd i hånd, men ikke alltid.

Største utfordringen med de billige båtene er vel at de blir ganske tunge i forhold til størrelsen. "Å se og ta på " virker de jo ok.

- Jeg tror ikke "maritim båtene" er hverken bedre eller dårligere enn de andre i "billig segmentet".

- men det er min helt subjektive oppfatning.

Jeg har lagt merke til den jeg også.

Jeg kjøpte meg en liten RIB i sommer. Like stor som denne.

Du får fire slike for det jeg betalte for min.......

Jeg tror det er et godt kjøp :smiley:

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Største utfordringen med de billige båtene er vel at de blir ganske tunge i forhold til størrelsen.

33,5 kg på en båt på 277cm er vel ikke spesielt tungt? Min Achilles veier nå rundt 10 kg mer....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
33,5 kg på en båt på 277cm er vel ikke spesielt tungt? Min Achilles veier nå rundt 10 kg mer....

He he, nei jeg så det etterpå. Du har helt rett; den var ikke spes. tung. Der var jeg litt for kjapp gitt. :yesnod:

Dette er vel så billig at det må være en bra kjøp så lenge den holder på luften... under 3000 kroner for en gummubåt med finerdørk og oppblåsbar kjøl er det jo ikke noe å si på... Vekten er jo meget bra...

Tror jeg kjøper meg en bare for å ha i reserve... "kjekt å ha" heter det vel da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det står et den er godkjent for 9,9 HK og greier

Jeg har en Yamaha 9,9hk stående som ikke blir brukt, kanskje en ide å kjøpe en gummibåt til neste sessong.

Kjenner ikke denne båten, men hadde en Bombard Tropic305 med oppblåsbar bunn og finerdørk og denne var også godkjent for 9,9hk. Hadde en 4hk på og barna brukte båten, fungerte helt topp. Prøvde å sette på en 9,9hk og det var ingen success! Toppfarten var ikke impnerende og båten galloperte som en full sjømann så det ble med det ene forsøket.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

båten galloperte som en full sjømann så det ble med det ene forsøket.

Hei!

Bare for å være ekkel, er selv gammel sjømann, har også vært full i den egenskap, men galloperte ikke! :nono: Vinglet nok en del, og det var kanskje det båten din gjorde også? :smiley:

Er bare litt lei av at det legges så mange negative egenskaper til fulle sjømenn, edrue politikere er da mye verre! :smash:

Med ønske om en fortsatt hyggelig kveld :cheers:

Med hilsen

Sindre

Det er bare et uttrykk SiA og må ikke tas for bokstavelig! Om politikere er best, eller verst, når de edrue eller fulle har jeg ingen sterke meninger om, men det sies at lykkerusen er 0,2 promille og for de fleste er det noe man er "innom" på vei opp eller ned! Litt som den berømmelige gjennomsnittsberegningen? :wink:

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei!

Bare for å være ekkel, er selv gammel sjømann, har også vært full i den egenskap, men galloperte ikke! :nono: Vinglet nok en del, og det var kanskje det båten din gjorde også? :smiley:

Er bare litt lei av at det legges så mange negative egenskaper til fulle sjømenn, edrue politikere er da mye verre! :smash:

Med ønske om en fortsatt hyggelig kveld :cheers:

Med hilsen

Sindre

Har selv vært full sjømann endel ganger. Ikke noe vakkert syn kansje, men galloperingen er i beste fall uforskylt. Hesterelaterte emner er tvert i mot tabu blant sjøulker.
Det er bare et uttrykk SiA og må ikke tas for bokstavelig! Om politikere er best, eller verst, når de edrue eller fulle har jeg ingen sterke meninger om, men det sies at lykkerusen er 0,2 promille og for de fleste er det noe man er "innom" på vei opp eller ned! Litt som den berømmelige gjennomsnittsberegningen? :wink:

:cheers:

Er ikke mye lykkerus med 0,2 promille på vei ned :cool: .

• 2 weeks later...

Flytter mitt innlegg over i denne tråden, dat den ikke er relatert til Suzumar!

Fikk nettop MIN nye gummibåt fra Maritim. (Navigator III 400)

Meningen var å ha den som en sikkerhet ombord nå i vinter, da jeg ikke har flåte ombord.

Dette var en billig gummibåt som har kostet ca. 2500,-, men var nedsatt og kostet meg 1800 levert hjemsted.

Hadde egentlig ikke de store forventninger, men regnet med at den nok ville kunne gjøre jobben i vinter, henge i mastra og være til nytte om uhell skulle oppstå i den grad en måtte forlate "moderfartøyet".

Ble derfor positivt overrasket da jeg pakket den ut, denne SÅ jo veldig bra ut, fine sømmer og forsterkninger under pontongene. Til og med lim og lappesakker fulgte med.

En praktisk pumpe som også fungerte fint og bærebag i nylon!

Pumpet opp båten, monterte årene og tok den ombord for å finne den optimale løsningen for å feste den til moderskipet. Vi betraktet den jeg og skipperen på nabobåten og nikket anerkjennende til hverandre!!!

Røyste den på høykant og lot den hvile litt mot mesanmastra bak mens jeg betraktet de alternative løsninger for festing av tau og stropper..

Under denne seansen kom det et vindpust og gummibåten begynte å falle forover, fra 90 til 60 grader,hvor den stanset mot kanten på dørene inn til salongen med det resultat at en kraftig vissling tydelig kunne høres.........mumlet noen salige gloser og kunne raskt konstatere at stoltheten var punktert på to steder (et hull for hvert dørblad på Viksunden)og fasongen ble svært uspenstig om en kan si det slik. Min stolte mine endret seg snart til et noe fårete og annspent annsiktsutrykk i samme tempo som lufta forsvant ut av gummibåten.....

Ja,ja tenkte jeg.. bra dette ikke skjedde under en nødsituasjon...at det ble oppdaget nå....!

Man kan saktens trekke på smilebåndet i ettertid å si at dette måtte man da kunne forvente, prisen tatt i betraktning, men ved nærmere ettertanke vil jeg faktisk med dette rette en advarsel mot bruk/kjøp av "slike billigprodukter" de være seg fra Maritim eller andre.

Faktum er at dette støtet som oppsto under "fallet", ville gått bra på hvilket som helst annet merke av noenlunde kjente gummibåter. Man vet at jolla ofte benyttes av barn og da er det direkte uforsvarlig å selge varer som ikke er i nærheten av å holde mål til det bruket de er produsert for!!

Må si jeg er litt skuffet over Maritim som pusher ut slik dritt på markedet da det etter mitt skjønn er farlige produkter når en ikke er klar over de begrensninger disse har!

Det hører også med til historien at Maritim overhodet ikke ville refundere den feilsåtte investeringen !

Dere er herved advart!!!

Redigert:

Legger også over svar fra Øyvind Jørgensen på Maritim:

Rogeri: Din sak er fortsatt under behandling hos oss. Salgsavdelingen var såpass i tvil da de avviste ditt krav at de oversendte kopi til meg for vurdering. Jeg har dessverre ikke hatt tid til å sende noen kommentarer internt pga hektisk jobb med å åpne butikk i Stavanger og forberede tilsvarende i Fredrikstad. Jeg regner med at du hører fra Thomas eller Geir hos oss igjen i nær fremtid.

Avslag på reklamasjonen er basert på at all PVC duk, dyr eller billig, skades av skarpe gjenstander - og du oppgav på redelig vis at båten hadde falt mot en kant. Dersom det er duken i seg selv som er dårlig, og punktbelastningen ikke har vært mer enn man forventer at duken skal tåle, så må vi vurdere saken på nytt.

Ditt forhåndsvarsel til salgsavdelingen om at saken skulle publiseres på Baatplassen setter vi pris på. Vi ønsker at vi blir vurdert og debattert, og at vi kan argumentere på fornuftig vis i forhold til de beslutninger vi tar - både de positive og de negative. Husk at det også er mulig å legge kommentarer inn på www.maritim.no direkte på de produktene man er fornøyd eller misfornøyd med.

Til dere andre:

Vår nye billigbåt: Den produseres av en av de største produsentene av gummibåter. Vi har valgt koreansk duk i stedet for tysk for å komme ned i pris. Duken har samme tykkelse og tetthet i vevet som deres vanlige modeller, og vi har fått lab.tester på at UV beskyttelsen tilsvarer den dyrere duken. Vi har av og til vært litt sene i avtrekkeren når det gjelder å få varer fra Kina ned på et nytt prisnivå, fordi vi har vært litt redde for å bytte trygge leverandører ut med langt rimeligere alternativer. Vi har tenkt å bli litt mer offensive på dette området, og skal sørge for å være prisledende også på såkalte kinavarer, forutsatt at kvaliteten holder mål. Kvaliteten sikrer vi med vareprøver og tester i forkant, og med åpen debatt på våre nettsider ( eller Baatplassen.no) i etterkant.

Vennlig hilsen Øyvind@maritim

p.t. hotellrom i Fredrikstad

..snart åpner vi

Edited by rogeri (see edit history)

Takker for respons fra Øyvind Jørgensen!

Synes også denne redegjørelsen var grei og langt på vei viderefører de positive erfaringer jeg har hatt med Maritim som en seriøs forretning av gode båtprodukter!

Som det vel også her fremgår av mitt innlegg ,var min agenda å bekjentgjøre for dem og andre om min opplevelse og kanskje med dette forhindre uheldige følger hvis man ikke vet om svakheten på denne typen gummibåt. I min mail til Thomas på Maritim la jeg ved foto av båten og en rimelig detaljert forklaring på hva som hadde skjedd, samt advarte dem om produktets mangler. Sogar av nevnte årsaker anbefalte jeg dem også å trekke disse fra markedet.

Nå er det vel også slik at PVC generelt blir noe hardere og mindre fleksibel i lave temperaturer og følgelig mer sårbar for støt og slag. Denne dagen var det ca. 0 grader. Denne farkosten var graverende dårlig og etter mitt skjønn en potensiell fare for liv og helse!

Håper med dette at Maritim selv tester ut denne og andre gummibåter fra eksotiske land som Kina også med tanke på våre klimatiske forhold.

Edited by rogeri (see edit history)

Men hva ble egentlig konklusjonen ? Hva slags båt er solid nok til sende barna til sjøss med ?

Vurderer selv å sende barna ut i skjærgården med ny gummibåt framfor en gammel jolle som ligger på hytta, men halve poenget må være at den tåler landkjennig like bra som glassfiberbåten fra Askeladden..og at barna kommer seg trygt i land med litt bølger selv om et kammer mot formodning mister luft.

Ingen vil vel bevist redusere barnas sikkerhet for å spare penger, men man ønsker jo heller ikke å betale for mye for at feks. navnet Zodiac skal stå på båten.

Bauhaus har tidligere også hatt gode tilbud...er det noen garanti for at gummikvaliteten er bedre på kina-båter fra Maritim enn fra et byggevarehus ?

Digresjon: Finnes det små gummibåter som passer til 4hk med lang stamme ??

Edited by salt (see edit history)
  • 2 weeks later...