Zach Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 (redigert) Nå blir det vel første gangen på 30 år at tanken blir rengjort da, så jeg er ikke helt sikker på hvor nødvendig det egentlig er. Selv uten noen form for rengjøring har det kun vært minimale mengder dritt i filtrene ved årlig bytte. Men jeg må uansett ut med tanken for å skifte en ventil i bunnen samt montere tankmåler. Så da er det vel like greit å gjøre den ren med det samme. Men det kan nok bli lenge til neste rengjøring.... I dårlig vær kan driten vaskes ut og blir sugd inn i heverøret. Det har jeg opplevd (og vet om andre også). Det ble nesten full forstoppelse, og nesten motorstopp. Kom meg i land på lite turtall. Skummelt. Redigert 26.Januar.2008 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Jeg har ikke heverør, men uttak i bunn (dvs litt over bunn, da tappekranen står helt i bunn). Men det er klart, dritt kan jo løsne om man har lite diesel på tanken og kommer ut i litt kraftig sjø. Så jeg skal rengjøre den nå når jeg tar den ut. Skal bli artig å se hvordan det ser ut! Tanken lar seg ikke ta ut uten at motoren er ute, og den har som sagt ikke mannhull fra før. Så sannsynligheten for at den har blitt rengjort noen gang siden den var ny i 1978 er vel minimal... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 27.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2008 ........Problemet var heller tanken i aluminium, den begynte å lekke pga. tæring i bunnen etter en stund.Aluminiumstanker burde vært forbudt å bruke i båt. Faktisk er det mange båtprodusenter som bruker aluminium i tanker ennå for å spare penger. Og så bygges de i tillegg inn slik at båten må rives i stykker for å få dem ut, pluss at de ikke har inspeksjonslokk. Alt for å spare penger! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mons Svart 28.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2008 Hei For noen dager siden så jeg en inspeksjonsluke som var laget i en eller annen type helt klart "plexsiglass". Aner ikke hvilken kvalitet som tåler diesel, men denne var ca 15 mm tykk og med en diameter på ca 35 cm. Boltet rundt hele veien med gjennomgangsskruer og tykk pakning på glassfibertank. Artig å kunne se om det er dritt bare med et øyekast. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Lars Hansen Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Tenkte jeg skulle teste Wema sin inspeksjonsluke på plast-dieseltanken i Bavaria'n. Det skal bores med 115mm bor, noen som vet hvor man får tak i rimelig bor i den størrelsen? Claser'n er det nærmeste jeg har funnet med 105mm til kr 109,- http://www.clasohlson.com/no/Cotech-hullsag/Pr408897000 Byggmakker har 114mm Bosch, men har ikke lyst til å bruke 700 kroner på ett hull... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Biltema har hullbor i kurante størrelser. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Tools har godt utvalg i hullsager. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gew77 Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Har nettopp satt på disse lokkene. Gikk fint med 110mm bor Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Lars Hansen Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Biltema har hullbor i kurante størrelser.Biltema har ikke noe mellom 100 og 125mmJeg trenger så nært 115mm som mulig... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Tools har godt utvalg i hullsager.Det har de, men tror ikke de har billigverktøy. Blir fort en 6-700 kroner for dette boret i en "proffbutikk" Da blir det heller nikkesag... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Det finnes justerbare hullsager. Jula har feks. denne for 30 - 120mm til kr.99,90. Det er egentlig noe "rakkleverk", men holder kanskje for et hull i plast? Så ta det ikke som en anbefaling, - bare en opplysning om at det finnes. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
njal Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Kanskje du kan bruke stikksag? Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Lars Hansen Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 (redigert) Det finnes justerbare hullsager. Jula har feks. denne for 30 - 120mm til kr.99,90. Det er egentlig noe "rakkleverk", men holder kanskje for et hull i plast? Så ta det ikke som en anbefaling, - bare en opplysning om at det finnes. Har et slikt bor fra Biltema, noe ordentlig drit. Mulig det funker til et hull i plast, prøver det dersom jeg ikke finner hullsag i rett dimensjon... Kan ikke lage noe særlig mindre enn 115mm om armen skal nedi, måler albuen til ca 110mm Redigert 7.April.2016 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.