Jump to content

Inspeksjonsluke til dieseltank

index

Recommended Posts

Nå blir det vel første gangen på 30 år at tanken blir rengjort da, så jeg er ikke helt sikker på hvor nødvendig det egentlig er. Selv uten noen form for rengjøring har det kun vært minimale mengder dritt i filtrene ved årlig bytte. Men jeg må uansett ut med tanken for å skifte en ventil i bunnen samt montere tankmåler. Så da er det vel like greit å gjøre den ren med det samme. Men det kan nok bli lenge til neste rengjøring....

I dårlig vær kan driten vaskes ut og blir sugd inn i heverøret. Det har jeg opplevd (og vet om andre også). Det ble nesten full forstoppelse, og nesten motorstopp. Kom meg i land på lite turtall. Skummelt.

Redigert av Zach (see edit history)

Jeg har ikke heverør, men uttak i bunn (dvs litt over bunn, da tappekranen står helt i bunn). Men det er klart, dritt kan jo løsne om man har lite diesel på tanken og kommer ut i litt kraftig sjø. Så jeg skal rengjøre den nå når jeg tar den ut. Skal bli artig å se hvordan det ser ut! Tanken lar seg ikke ta ut uten at motoren er ute, og den har som sagt ikke mannhull fra før. Så sannsynligheten for at den har blitt rengjort noen gang siden den var ny i 1978 er vel minimal...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
........Problemet var heller tanken i aluminium, den begynte å lekke pga. tæring i bunnen etter en stund.

Aluminiumstanker burde vært forbudt å bruke i båt.

Faktisk er det mange båtprodusenter som bruker aluminium i tanker ennå for å spare penger.

Og så bygges de i tillegg inn slik at båten må rives i stykker for å få dem ut, pluss at de ikke har inspeksjonslokk.

Alt for å spare penger!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei

For noen dager siden så jeg en inspeksjonsluke som var laget i en eller annen type helt klart "plexsiglass". Aner ikke hvilken kvalitet som tåler diesel, men denne var ca 15 mm tykk og med en diameter på ca 35 cm. Boltet rundt hele veien med gjennomgangsskruer og tykk pakning på glassfibertank.

Artig å kunne se om det er dritt bare med et øyekast.

Mons

Mons

• 8 år senere...

Tenkte jeg skulle teste Wema sin inspeksjonsluke på plast-dieseltanken i Bavaria'n.

Det skal bores med 115mm bor, noen som vet hvor man får tak i rimelig bor i den størrelsen?

Claser'n er det nærmeste jeg har funnet med 105mm til kr 109,- http://www.clasohlson.com/no/Cotech-hullsag/Pr408897000

Byggmakker har 114mm Bosch, men har ikke lyst til å bruke 700 kroner på ett hull...

Det finnes justerbare hullsager. Jula har feks. denne for 30 - 120mm til kr.99,90.

Det er egentlig noe "rakkleverk", men holder kanskje for et hull i plast?

Så ta det ikke som en anbefaling, - bare en opplysning om at det finnes.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det finnes justerbare hullsager. Jula har feks. denne for 30 - 120mm til kr.99,90.

Det er egentlig noe "rakkleverk", men holder kanskje for et hull i plast?

Så ta det ikke som en anbefaling, - bare en opplysning om at det finnes.

bilde

Har et slikt bor fra Biltema, noe ordentlig drit. Mulig det funker til et hull i plast, prøver det dersom jeg ikke finner hullsag i rett dimensjon...

Kan ikke lage noe særlig mindre enn 115mm om armen skal nedi, måler albuen til ca 110mm  :lol:

Redigert av larshans1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...