Jump to content

Kartplotter, er 5" skjerm brukanes?


enter4u

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe plotter da jeg skal fra Moss til Telemarkskanalen og retur langs østfold oppover til sommeren. Ser det er mange rimelige plottere med 5" skjerm. Er det fryktelig lite syns dere? Prishoppet er relativt stort opp til 7" skjerm. Og denne blir nok ikke mye brukt siden jeg har båten i Vansjø til vanlig. Med andre ord. Er en plotter med en så liten skjerm brukanes i det hele tatt?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Kartplotter.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Ja, det kan den.

 

Jeg brukte en Garmin 298 C fra Bergen til Jomfruland og tilbake.

2123_t2006_5_29_8_2_51_q90_f9_181x200.jpg

 

http://www.belanor.no/

 

Det gikk helt fint. Ville ikke vært foruten. Men regelen er vel, jo større dess bedre.

 

Kanskje det kan være lurt med et "populært" merke så kan du kanskje få solgt den etterpå.

Redigert av LykkelitenIII (see edit history)

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin 525 med 5 tommers skjerm.

 

Det fungerer meget bra i min snekke. Selv om ikke skjermen er den største, har Garmin 525 god oppløsning og er lyssterk i dagslys.

 

Det er selvfølgelig litt avhengig av fart, i en snekke som går 8-10 knop fungerer det greit med 5 tommer. Jeg ser langt nok frem på plotteren og sitter såpass nærme skjermen at det fungerer godt for meg.

Link to post
Share on other sites

Det er vel gjerne slik at en saktegående båt gir deg mer tid, og da trengs det ofte ikke så veldig stor skjerm.

I en hurtiggående båt har du mindre tid (og mer risting), her er det en fordel med stor skjerm.

Men for all del, større skjerm er alltid en fordel (så lenge man har plass).

Selv har jeg en 5" skjerm og den fungerer godt til mitt (seilbåt) bruk.

Link to post
Share on other sites

Har en Geonav 5 tommer som jeg bruker vekselvis i seilbåten og i en hurtiggående båt. Fungerer bra i begge båtene og er stor nok selv om man som hovedregel skal kjøpe så stor som han har (eller tar seg) råd til! Jeg har ingen planer om å bytte ut min plotter for å få en stor/større.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har en Lowrange med 5 tomme skjerm som jeg benyttet i Dalslandskanal i fjord. Med navionics kartsystem. Dette fungerte helt utmerket. Men vær klar over at noen av merkebøyene i kanalsystemet kan flytte seg litt grunnet is. Ellers fungerte "systemet" i båten min faktisk skremmende nøyaktig, Fra Tockfors, rundt om Gøteborg og opp langs svenskekysten.

Link to post
Share on other sites

Har en Garmin 520 S, som jeg syntes fungerer meget bra.Jeg har montert plotteren på et brakett til høyre for rattet , så den kommer forholdshvis nærme synsvinkelen, pluss at den ikke står i veien for innstrumentene.(Askeladden 605)Naturlighvis i 25-30knop er jo en mindre skjerm begrenset i bruk hva man får med seg når man skal følge med på omgivelsene pluss plotter samtidig.Men til mitt bruk i normalt roligere tempo fungerer den utmerket . Kan legge til at der er mange tilbud på Garmin`s plottere nå om dagen ,så det lønner seg og ta en ringerunde rundt slik at man sparer noen kroner.

Link to post
Share on other sites

Har en Garmin 298 med 5" skjerm montert helt tilsvarende som LM 605 sier i min Askeladden 605. Jeg har gode erfaringer med plotteren, men bruker alltid et papirkart for å holde oversikt, mens plotteren er zoomet ganske mye inn og gir meg da detaljert info om grunner etc som er vanskeligere å se på kartet. Dette er etter min opppfatning også det beste med en såpass liten skjerm , også når jeg har forhåndsprogrammert rute.

 

Båten er såpass liten at en plotter med særlig større skjerm tar for mye plass.

Link to post
Share on other sites

Til det bruket som trådstarter spør om vil en 5" gjøre jobben.

 

 

Som et generellt svar på spørsmålet vil jeg ikke anbefale mindre skjerm enn 6,5-7" skjerm for planende båter. Med en skjerm i denne størrelsen er det mulig og zoome ut for å få oversikten og samtidig kunne tyde kartdetaljene bra. Det vil også være mulig å kjøre to kartvinduer samtidig med forskjellig zooming, med grei lesbarhet. En 7" skjerm er nesten dobbelt så stor som en 5" skjerm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...