LykkelitenIV Startet 25.Januar.2008 Del på Facebook Startet 25.Januar.2008 Se hva jeg tilfeldigvis kom over !!!!! Ardea 870 nå med flybridge ..... http://www.harstadmarina.no/ Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Ingper Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Tja, vacker är den inte. Tycker inte jag i alla fall: http://www.harstadmarina.no/sider.asp?ID=379 Vad har man gjort med targabågen ? Den ser ut att ha blivit krockskadad. Eftersom NB870 redan har överbyggnaden så långt fram, skulle nog linjerna blivit snyggare om man försökte sträcka ut targabågen och taket bakåt. Påminner lite om en Baylinermodell med fly strax under 30 fot (2550 ?). Nej, usch vad negativ jag var nu Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Viknes 1030 Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 den targabøylen er tegnet i fylla og støpt i bakrus! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Jeg synes denne er litt lekker jeg. endelig en fb båt fra vestlandet med fine, lange linjer. nesten litt Jaguar Mk II rett og slett. Med M3 gen 1 spoiler. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Om man jämför teckningen/ritningen och fotona eller för den skull NB/Ardea 870:s vanliga linjer, så ser man att båten verkar vara lite "utsträckt" på teckningen/ritningen. Linjerna och utseendet på fotona är tyvärr inte lika läckra - båten ser rätt hög ut i förhållande till sin längd. Förstår heller inte varför NB Marine inte vill leverera bogspröt på 870:n (jag fick göra mitt själv), tycker det gör rätt mycket på utseendet och "slankar till" båtens linjer. Och framförallt är det praktiskt Skall bli intressant att se den i verkligheten. En kamera kan ju ljuga den också. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Hvor kommer dette Ardea navnet fra? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 (redigert) Fra en fugl som lever på de trakter. NB fikk navnet etter at de hyrte inn et nytt reklamebyrå som fikk dem høye på pæra og tro på at et nytt navn ville gi dem gull og grønne skoger i den store verden. Litt syrlig fortalt - men akk så sant. Historien har en tendens til å gjenta seg når toppen av konjungturen er nær. Her er historien fra NB's hjemmeside Vi ønsker å fremstå litt friskere - litt modigere - litt klarere. Dette skal gjøres samtidig vi ønsker å ta vare på våre særegenheter. Fortsatt vil vi henvende oss til et bredest mulig publikum, men vi tenker å trekke frem våre sterkeste sider, sette de under lupen. I høst har vi hatt en konkurranse blant noen reklamebyråer, og av det har vi fått oss en ny dyktig samarbeidspartner som skal hjelpe oss å trekke de helhetlige linjene. De vil hjelpe oss med å bygge opp et verktøy som vi skal bruke til å forvandle båtene våre fra varemerke til å bli en merkevare i de nordiske farvann. I denne prosessen vil vi båtene få en egen logo, nye brosjyrer, ny nettside, ny og spenstig profilering ved alle demoturer, visninger, messer etc. NB Marine skal ta steget inn og møte fremtiden. Neste steg i prosessen er en helt ny profil på våre båter. Vi vil hente navn i fra naturen rundt oss, fabrikken vår ligget i sjeldent flotte omgivelser like sør for øyen Herdla. Herdla er kjent blant fugleinteresserte langt utover landegrenser våre. Fugleriket på Herdla byr på mange spennende skapninger, store, små, med flotte fjærdrakter. Mange av de er verdensvante globetrotter som liker å reise. På mang en måte er dette mye likt våre båter og kunder. Vi har derfor valgt å finne et felles navn for hele flåten som sier mye om båtene våre. - robust - bygd for å overvintre i nordiske farvann - tåler en trøkk - elegant å se på - enkel å få øye på i naturen med særtrekk Fuglen vi har valgt som fellesnavn bærer det flotte navnet ARDEA, eller hegre som vi gjerne benytter i dagligtale. Fra våren 2007 vil alle båtene våre få felles navnet med ny logo på skutesiden ARDEA. Hver av båttypene er også oppkalt etter ulike fugler som en kan finne på Herdla. Følg med på våre sider, her vi dere kunne få enda mer informasjon om videre navneprosess, her vi det dukke opp bilder, nye logoer og mye mer. Skal man virke litt friskere, litt modigere er min lille erfaring at man også må jobbe med produktene. Ny reklame på gamle produkter blir fort same shit new wrapping - og det har en tendens til å bli gjennomskuet. Elegant å se på er jo den nye 870 fly helt klart Om jeg er alergisk mot reklamebyråer - ganske egentlig. Om jeg har grunn til det - ganske egentlig Redigert 8.Februar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Man bytte raskt namn på f. eks NB870 Touring (modellen jag har) till Ardea 30 Arctic. Men nyligen har man bytt igen, så nu heter den Ardea 870. Det är inte lätt att hänga med. Såg också att man nu äntligen justerat "Längd" från 870 cm till totallängden, 925 cm utan bogspröt och 950 cm med. I en annan tråd skrev ju en representant från NB i höstas att det var en missuppfattning att modellbeteckningen återspeglade längden. Lite självmål, eftersom det var just de siffrorna som stod på hemsidan, och fortfarande stod kvar långt efter att inlägget skrevs. Men det är som sagt ändrat nu, så jag blir inte förvånad om samma båt heter Ardea 925 om ett tag.... Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 NB Hegre Nei jeg synes båten var grei jeg, er litt usikker på hvem som er på jakt etter så stor uteplass bak og flybridge da, 3 styreposisjoner! Men jeg tar meg nok en tur ombord på messen og sjekker den ut. Er alltid spennende å se hvor store slike båter er innvendig. NB bryggene på Herdla har vi tyvlånt før Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Det skulle vært forbud mot flybridge på båter under 34-35 fot. Dette så forferdelig ut med targabøylen som prikken over i`en i så måte. Nei, jeg er sjelden så veldig kritisk, men NB eller Adrea eller var det bare båten som hadde byttet navn? har skuffet meg stort i det siste og dette var ille syns jeg. Nei, skal jeg noen gang over på motorbåt og kombibåt igjen blir det nok Viknes vi stopper hos... Noen som vet hvordan det egentlig går med NB rent forretningsmessig? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mix Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Helt enig, dette så fælt ut. Nesten like fælt som disse Ikea seilbåtene Hanse produserer. Der får jeg ikke særlig maritime assosinasjoner nei. Jeg håper og tror NB ser bedre ut interiørmessig enn disse Ikea seilbåtene. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 (redigert) Helt enig, dette så fælt ut.Nesten like fælt som disse Ikea seilbåtene Hanse produserer. Der får jeg ikke særlig maritime assosinasjoner nei. Jeg håper og tror NB ser bedre ut interiørmessig enn disse Ikea seilbåtene. Håper du blir fornøyd med den nye NBen din, har du bestilt denne modellen kanskje? Vel, husk at hvis du er fornøyd selv så betyr det ingenting hva andre måtte mene... Redigert 9.Februar.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
o.b.lix Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Det skulle vært forbud mot flybridge på båter under 34-35 fot. Delte din mening til for et år eller to siden, nå har jeg en annen oppfatning. Endret etter å ha testet frøken fryd sin FB, har jeg også fått smaken på denslags båter... Skal bli artig å gå på messen og se på båtene med nytt syn... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Det skulle vært forbud mot flybridge på båter under 34-35 fot. Dette så forferdelig ut med targabøylen som prikken over i`en i så måte. Du får ta en titt på Viksund 320. Hvis du skal på Messen i Lillestrøm så bevilg deg også en tur opp på flybridgen. Jeg synes hele båten er en aldri så liten genistrek, vanvittig godt utnyttet og meget pen å se på. Det er slutt på tiden da flybridge var en innrettning som ukritisk bare ble montert for å kunne se over den nære horisonten.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
bjoris Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 (redigert) Du får ta en titt på Viksund 320. Hvis du skal på Messen i Lillestrøm så bevilg deg også en tur opp på flybridgen. Jeg synes hele båten er en aldri så liten genistrek, vanvittig godt utnyttet og meget pen å se på. Det er slutt på tiden da flybridge var en innrettning som ukritisk bare ble montert for å kunne se over den nære horisonten.... Interessant det du skriver at det er slutt på den tiden der flybridge var noen mann satte ukritisk på. Noen hos NB følger tydeligvis ikke med i timen. Nå er ikke 840 Fly noe penere etter mitt syn, men det er tilgivelig syns jeg da den vel er en gml sak som er gått ut av produksjon. Ardea 34 er blitt en bra båt tror jeg, designet er kjedelig, men betyr lite, det er pent og båten høres ut til å være gjennomarbeidet. Uansett, Viksund og Viknes er milevis foran NB på design. Joda, Viksund 320 hadde jeg sans for i "mitt forrige liv", men jeg ble litt skuffet når vi var i Harstad i sommer og jeg så den hos Harstad Marine live for første gang, syns den ble veldig "stutt-tjukk" som min fru kaller slike båter. Uansett, selvsagt enormt med plass og en flott turbåt selv om den blir ekstremt høy den også er jo designet "i ett" der. Like det eller ikke, men NB870 med fly ser ikke ut i måneskinn, etter dagens standard. Det er min bastante mening, targabøylen ser ut som noe de har hatt liggende og slengt på. Jeg syns det er trist at NB ikke bruker mer penger på design, med dagens modeller syns jeg det blir veldig ujevnt med helt ok båter A38 og A34, mens 870... Vel, selv om mange av deres kunder ikke er opptatt av dette så tror jeg de vil slite i det lange løp. Design blir viktigere og viktigere. Men vi kan jo ikke diskuterer design, noen liker det trauste, noen liker ting som er ut som IKEA, noen liker ting som ser ut som rene romskip. Alt er helt greit for meg, men dette er et forum der vi driver med meningsutveksling og jeg har sagt hva jeg mener om denne båten og jeg ser at mange er enig... Redigert 9.Februar.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Kaptein Niderman Svart 15.Februar.2008 Del på Facebook Svart 15.Februar.2008 Dette kunne NB-marine ha spart seg. Båten er høg nok som den er, dessuten er dette ein båt som skal tilfredstille andre behov enn ein flybridge-båt. Dette blir som mannen sa: Eg likar både blautkake og spekesild, men ikkje samtidig. Når det gjeld design så er smaken som baken. Som combibåt synes eg Ardea 870 er praktisk og vellykka på dei fleste områder, men ut fra design åleine ville eg nok ha valgt noko anna. Viksund 320 som er nevnt lenger oppe her som designmessig vellykka er ikkje blandt mine designfavoritter. Den er faktisk designmessig av dei mest mislykka nyhetene på mange år etter mi meining. Var svært spent i fjor når eg skulle kikke på denne båten for første gang, om den var like mislykka som på bilda eg hadde sett. Den var verre. Liker forøvrig dei gamle viksundmodellane godt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Februar.2008 Del på Facebook Svart 15.Februar.2008 Jeg tok også en titt på denne båten og båten var helt grei innvendig, ikke noe nytt der. Men siden det er flydbridgen som er av nyere dato var dette kansje det som ble mest vurdert. Flybridgen er liten, men den er brukenes. Leideren ned var horisontal og selv når denne båten lå i krybbe måtte en holde seg godt fast her, savner håntak oppe til å holde seg i når man begir seg ut på ferden ned på akterdekket. Leideren kunne også blitt vinklet litt, gjerne en løsning hvor man flytter den inn når lukene skal opp. Targabøylen var elendig, formen har vi sett, den bør gå akterover slik vi er vant til. Den bør også kles på innsiden av bøylen. Jeg tror ikke denne båten selger på grunn av flybridgen, da er det nok andre kvaliteter kjøper vektlegger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.