Jump to content

I påvente av båtsesongen


Bidevind

Recommended Posts

Bladde litt i gamle loggbøker og fant nedenstående fra loggen 2000.

 

Håper dette kan være til glede for andre også

 

*******

 

"Gleden ved å seile”

 

Det beste ved seilingen er når motoren slåes av og seilene fylles med vind !

Eller kanskje det er når du får akkurat det vindløftet du trenger for å klare å ”stå opp” rundt nærmeste holme? Nei, jeg tror det er å komme til havn! Eller er det rett og slett å være underveis? Kan det være når vinden rommer og vi gir ett stikk i skjøtet og virkelig føler at båten skyter fart? En slør i 8 knop på flatt vann er i hvert fall topp !

 

Det er ikke vanskelig å finne superlativer eller fine opplevelser. Og det er gjerne de som huskes best etterpå også.

For vi glemmer fort dønninger i lite vind som får seilene til å slå og blafre. Eller hva med hekkbølgene fra en passerende veranda-båt? Ingen husker vel at seilet har en lei tendens til å plassere seg foran sola? Du har vel heller aldri ønsket at vinden kunne dreie bare 10 grader slik at du klarer å ”stå opp”?

 

Det er ikke til å underslå at seiling består av store contraster. Og kanskje er det nettopp det som gjør de flotte opplevelsene så flotte? For vi hadde vel ikke satt så stor pris på en slør på flatt vann dersom vi aldri hadde opplevd bidevind i 15 m/s. i småkrappe bølger?

Sotenkanalen synes jeg er aller best i duskregn kl 7 om morgenen. Men det har sikkert noe med at jeg også har opplevet den med køkjøring midt i fellesferien.

 

Seilingen krever oppmerksomhet og da glemmer vi gjerne alle oppgaver som burde være gjort på landjorda. Ikke får vi nå gjort noe med det heller så da hjelper det ikke med dårlig samvittighet. Det er vel det som gjør det så avslappende?

 

En god opplevelse fra årets sommerferie var overfarten fra Kärringön til Skagen. Det var meldt lite vind og dessuten skulle den dreie mot vest slik at vi ville få den imot. Vi fryktet mye motorgang.

Men vi startet tidlig og til akkurat passe vind fra nord-vest. Vi gjorde god fart gjennom smult vann. Været var også bra og alt var bare topp. Pga. værmeldingen turde vi ikke håpe på at dette skulle vare helt frem. Vi håpet i det minste at dette ville holde den første tredjedelen av distansen. Når dette nærmet seg, krysset vi fingre for at det skulle holde til vi var halveis, og deretter til 2/3 var unnagjort.

Det holdt helt til vi var i havn. Bedre overfart en dette kan man ikke håpe på! Noe av gleden ved å seile er nettopp det å ”føle på” de minste tegn på vindforandring.

 

Man kan være ganske sikker på at vinden nesten aldri er stabil. Den vil alltid veksle noe under en seilas. Enten endrer den hovedretning eller vi vil få mindre variasjoner underveis. Det merkelige er at jeg nesten alltid glemmer dette faktum. Går jeg på en skarp legg, som ser ut til å holde rundt holmen eller neset, så skjer det ofte at vinden endres slik at dette allikevel ikke lar seg gjøre. Vi må ta et slag! Det rare er at jeg blir like overrasket over dette hver gang!

Når det motsatte skjer, at vi får et løft akkurat nok til å ”stå opp”, så er det desto mer gledelig! Eller kanskje det værste: Du får et vindløft som gjør at du tror du skal klare høyden, men så dreier vinden tilbake og du må falle av igjen….

 

Nå bør det vel også nevnes at disse vindreiningene, som kommer som julekvelden på kjærringa, kanskje ikke burde være så uventet. De har som regel sin naturlige forklaring i det faktum at land og holmer etc. skaper disse skiftende forhold. Noe av dette burde altså kunne forutsees! Det er vel blant annet det som gjør at noen skippere har et høyere lystall enn andre……

 

I samme åndedrag passer det å nevne trimming og justering av seil. Dette har som oftest førsteprioritet når vi ser muligheten av å kunne ta igjen og helst seile forbi en annen. Dersom vi ikke klarer det, men isteden blir forbiseilt, så er det ikke lenger så moro med finjusteringen. Da lar vi trimming være trimming og tar heller en kopp kaffe og nyter naturen.

 

Når vi først er inne på seil så vil jeg også nevne selvslående kryssfokk. Dette prøvde vi i år og har ikke angret et slag. Nå er det ikke lenger noe arbeid ved ”å slå” og kryssing blir da mye lettere (og mer akseptabelt). Noen vil sikkert hevde at det da ikke blir noe igjen av selve seilingen, det er jo bare å snurre på rattet og bytte side!. Men når konsekvensen er at det blir så enkelt og lett å slå og man ikke nøler med å krysse seg gjennom et trangt sund, så mener jeg at man heller nærmer seg det grunnleggende ved seiling.

 

Helgens (eller feriens) avslutning foregår innover Singlefjorden.

Ved Sandøyene gjør vi 6 knop og det er 6 mil igjen.

Altså en time til vi er inne.

Men så avtar vinden og når vi nærmer oss Singløya er farten 4 knop og avstanden 4 mil.

Altså en time til vi er inne.

Vinden fortsetter å avta og når vi har passert Singløya er farten 2 knop og avstanden 2 mil.

Altså en time til vi er inne.

 

Slik kan man jo fortsette i det uendelige…rent bortsett fra det faktum at tanker om motorgang gjerne dukker opp når farten går under 3-4 knop.

Men her har vi også noe av gleden ved å seile. Når vinden dabber av og det blir snakk om motorgang så drøyes dette gjerne i det lengste. Når da Gravningssund er passert og vinden tar seg opp igjen så resulterer dette i en herlig avsluttning som gjerne kunne har vart i det uendelige.

 

Av og til skulle jeg ønske Skjebergkilen var mye lengre….

Link to post
Share on other sites

"Gleden ved å seile”

 

Det beste ved seilingen er når motoren slåes av og seilene fylles med vind !

Eller kanskje det er når du får akkurat det vindløftet du trenger for å klare å ”stå opp” rundt nærmeste holme? Nei, jeg tror det er å komme til havn! Eller er det rett og slett å være underveis? Kan det være når vinden rommer og vi gir ett stikk i skjøtet og virkelig føler at båten skyter fart? En slør i 8 knop på flatt vann er i hvert fall topp !................................................

 

"Gleden ved å seile motorbåt."

 

Det beste er når motoren startes, og båten skyter fart!

Eller kanskje det er når du kjenner skroget slipper bølgene, og du kjenner det kiler i magen i gamle dønninger? Nei, jeg tror det er å komme til havn! Eller er det rett og slett å være underveis? Kan det være når vinden pisker opp sjøen så du kjenner skroget skjære bølgene i stor fart? Å cruise i 25 knop på flatt vann er i hvert fall topp!.......................................

 

Kjære Bidevind og alle andre.

 

Dette er kun et vennskapelig forsøk på å vise at gledene er akkurat de samme, uansett fremdriftsmiddel og farkost.

Link to post
Share on other sites

Vi har nok mye felles seilfolket og oss med motorbåt.

Jeg deler gleden i fire deler.

 

Planleggingen, som hos oss ikke er spesiell punktlig. Jeg har liten glede av å sette altfor mye detaljer i planleggingen. Det spontane der og da kan være vel så nyttig som en fastlåst kurs. Vær og vind avgjør ofte hvor vi går.

 

Turen. Det å være underveis og oppleve kjente og ukjente partier langs kysten alltid på en ny måte.

 

Å komme fram er jo summen av begge faktorene. Det å oppleve stedet, kjent eller ukjent på en ny måte skjer omtrent hver eneste gang. Selv om vi bare går til Sandspollen eller Horten gjestehavn.

 

Gleden å høre motoren brumme lunkt der nede. Finne et passelig turtall slik at den maler silkemykt. Tåke eller sol, spiller selvagt en rolle men gleden av å gå på radar og andre instrumenter fasinerer meg stort. Fint å kunne praktisere det jeg lærte på D5L-kurset i Stavanger. Det å se båten pløyer seg fint fremover mens kaffekoppen tas sammen med noe nysmørt på brødskiva.

 

Jeg er glad for at jeg bestemte meg for å ha båten ute i vinter. Det har blitt mange fine turer i tussmørket over speilblankt vann. Like mange i flott vintersol over Breiangen. Det blir flere vintre på vannet for kona og meg.

Dette anbefales!

 

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gleden å høre motoren brumme lunkt der nede. Finne et passelig turtall slik at den maler silkemykt. Tåke eller sol, spiller selvagt en rolle men gleden av å gå på radar og andre instrumenter fasinerer meg stort. Fint å kunne praktisere det jeg lærte på D5L-kurset i Stavanger. Det å se båten pløyer seg fint fremover mens kaffekoppen tas sammen med noe nysmørt på brødskiva.

 

Jeg er glad for at jeg bestemte meg for å ha båten ute i vinter. Det har blitt mange fine turer i tussmørket over speilblankt vann. Like mange i flott vintersol over Breiangen. Det blir flere vintre på vannet for kona og meg.

 

mvh Astor

 

Hei `Astor`, når sant skal sies er det vel ikke noen tilfeldighet at du ble valgt til "Årets Båtentusiast". Med din entusiasme og interesse for båtlivet /båtkonvoien og en kone som absolutt er med, blir det helt sikkert mange vintere på vannet for Dere begge. :yesnod:

p.s. Håper på fortsatt milde vintere i Oslofjordområdet.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale boka "Gleden ved å seile" av Tage Voss (tror jeg har sitert litt fra den her inne ved noen anledninger).

Har du også lest den Bidevind? Prosa-stilen likner veldig på det du skriver her. Fin stemningsrapport.

 

Ja den har jeg lest for lenge siden. Fint å bli minnet på den. Skal finne den frem og lese den på nytt "i påvente av båtsesongen".

 

 

Vi har nok mye felles seilfolket og oss med motorbåt.

Jeg deler gleden i fire deler.

 

Planleggingen, som hos oss ikke er spesiell punktlig. Jeg har liten glede av å sette altfor mye detaljer i planleggingen. Det spontane der og da kan være vel så nyttig som en fastlåst kurs. Vær og vind avgjør ofte hvor vi går.

......

mvh Astor

 

Samme her. Liker å ta det spontant og oppleve noe nytt. Samtidig er det vanskelig å bestemme kursen for detaljert da vinden bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...