Jump to content

Lakk eller Olje?


Frikar

Recommended Posts

Hei

 

Nå får jeg innredningen min i teak på tirsdag. Grunnet at båten min, en Laguna 1180 halvfabrikat, ble noen uker forsinket vil jeg tyvstarte med behandlingen av teaken( ja det ble teak ikke noe mer miljøvennlig).

 

All teaken som skal behandles skal våre inne i båten.

 

Ettersom jeg selv driver en malerforetning burde jeg vite hva jeg skulle behandle Teaken med, ettersom jeg i årevis har anbefalt andre båteiere dette.......

 

Syntes det er fint med høyglas lakk, gjerne tokomp. men lurer litt i å olje det.

 

Noen erfaringer rundt dette?

 

Fordeler med begge deler?

 

Ulemper med begge deler?

 

Tenker det er lettest å få det 100% med oljing da jeg ikke har lakksprøyte og egnet støvfri hall. Eller tar jeg feil?

 

Vet en del om selve oljene / lakkene men har mindre erfaring med selve påførelsen og sluttresultatet.

 

Noen som vet den eksakte fremgangsmåten med forarbeid, vask, antall strøk div?

 

Har noen erfaring med oljene til Seajet, evnt lakken deres for innvendig bruk?

 

Har i min eksisterende Baltic owatrol d1 8strøk og owatrol d2 oppå 6 strøk. Dette er pent men det viser striper etter bruk ( vi har to små som ikke er like redd for båten som pappa er)

 

Men viktig er det også at dette med båt for oss er en bruksting som skal kunne nytes av hele familien, taes vare på av familien og brukes av familien uten å være hysterisk med tanke på slitasje, uhell. Men jo bedre skuta ser ut jo bedre fhar far det innvendig........

 

Så for å runde av, hva skal jeg sette inn "smykket" mitt med innvendig på teaken, OLJE eller LAKK?

 

Egentlig åpen for alle forslag men håper dere også samtidig med å fortelle hva dere annbefaler også forklarer deres erfaring med påføringen

 

Tusen takk

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Nå får jeg innredningen min i teak på tirsdag. Grunnet at båten min, en Laguna 1180 halvfabrikat, ble noen uker forsinket vil jeg tyvstarte med behandlingen av teaken( ja det ble teak ikke noe mer miljøvennlig).

 

Espen

Jeg har ikke noe faglig bakgrunn for å gi råd, men bare erfaring. Jeg hadde en Hero 101 med en nydelig mahognyinnredning. Her var det bare brukt olje, og i de ca 13 årene jeg hadde båten tok det en liten time hvert år å olje innredningen. Jeg brukte ulike oljer, teakolje og den røde møbelpolishen, resultatet ble stort sett like bra, men selvfølgelig ingen høyglans. Jeg mener innredningen var som ny da jeg solgte den 23 år gammle båten.

Min nåværende båt er lakket. Jeg har pusset opp salongbordet, et formidabelt arbeid med skarpe, varmepistol og med svært forsiktighet for ikke å gå i gjennom fineren. Det er mer som skulle ha vært pusset opp, men det for nok vente.

Så det skulle beskrive mitt valg. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Lakk er meget stilig og vakkert, men alt for mye jobb i forhold til olje. Olje krever nesten ikke forarbeid. Jeg oljer treverket hver vår, og det tar som petter sier, en times tid.

 

Derimot har jeg også noen lakkerte flater i min båt, noe jeg skal fjerne til våren. Jeg skal aldri mer ha lakk i mine båter, det er for mye jobb når det er blitt gammelt og slitt.

 

Lakk er pent når det er pent, men mye jobb når det ikke er pent.

Olje er ikke så pent som lakk, men mye enklere å holde pent.

 

Altså jeg går for olje!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Rett og slett et spørsmål om hvor mye jobb du er villig til å legge ned..

 

Om du starter med heklt nytt treverk, så vil en jobb med tynnet lakk 50/50 - 60/40-70/30-90/10-ren lakk i mange strøk gi en høyglans på interiøret som kan mattslipes og lakkes med toppstrøk i mange år før det blir stygt.

 

Ved oljing så får du en røffere flate, men som nevnt en letter jobb..

Jeg lakker og trives med dette...bare grunnarbeidet er godt så er vedlikeholdet enkelt...ikke slurv der. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hos meg har jeg så langt brukt den gyldenbrune Benar oljen med lakk oppi , men da har jeg skrapa å pusset inn till beine . Dem fleste spør hva jeg har brukt , da det gir en fin jevn farge over det hele og blankt . Men har du støv på hjernen , er det ikke noe å anbefale . Alt syns jo og litt til , men når det er reint og støvfritt syntes jeg det er fint med blank teak . Holder på med dørken og rundt soffan , der det er mere slitasje , der blir det skrapa helt ned og pusset . Så går jeg på med teakbeis og lakk , har testa litt før den store jobben . Det blir kjempe bra , litt juks kansje men pytt pytt . Ser noen bruker mahogny beis på teaken , flott det også men ....

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha brukt olje, f.eks Owatrol teakolje. Smøres på vått i vått med et kvarter mellom strøkene til det ikke trekker mer. Deretter tørker man bort overskuddet med en fille. Du får nå en silkematt glans og pen teakfarge, som holder seg fint over tid og som aldri trenger å slipes ned. når treverket begynner å se litt tørt ut så er det bare å gi det et par-tre nye strøk olje.

 

Jeg ville ikke ha brukt lakk. Teakfiner er ikke det som holder best på lakken, så etter en del år må lakken bort før ny behandling kan påføres. Det er en betydelig jobb, og nesten uunngåelig at man sliper gjennom den tynne fineren enkelte steder. Da er det greiere med olje, særlig teakoljen som nevnt som tekker inn i treverket og ikke danner tykk hinne på overflaten. Det enkle er ofte det beste, er det ikke så?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha brukt olje, f.eks Owatrol teakolje. Smøres på vått i vått med et kvarter mellom strøkene til det ikke trekker mer. Deretter tørker man bort overskuddet med en fille. Du får nå en silkematt glans og pen teakfarge, som holder seg fint over tid og som aldri trenger å slipes ned. Når treverket begynner å se litt tørt ut så er det bare å gi det et par-tre nye strøk olje.

 

Jeg ville ikke ha brukt lakk. Teakfiner er ikke det som holder best på lakken, så etter en del år må lakken bort før ny behandling kan påføres. Det er en betydelig jobb, og nesten uunngåelig at man sliper gjennom den tynne fineren enkelte steder. Da er det greiere med olje, særlig teakoljen som nevnt som trekker inn i treverket og ikke danner tykk hinne på overflaten. Det enkle er ofte det beste, er det ikke så?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I min båt har båtbygger brukt "teakgrunning" for deretter å lakke med 2D lakk. Hvet ikke hva teakgrunningen består av men lukten minner om ett av stoffene jeg brukte på balsatre som jeg lagde rotorblader til modellhelikopter.

Min første tanke var porefyller..

Ved arbiede på ferdiglakkede flater der jeg har fått "fliset" treverket har ikke lakken løsnet. Derimot har treverket fulgt med lakken...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Min Scand Baltic ligger like nord for "pittersbryggen" sør på bakerøya. Like over Røthing.

 

Se det! Da er vi ikke så langt vekke fra hverandre. Jeg holder til på Ballastkaien! Bortsett fra nå i vinter da, nå står den på land pga motorbytte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...