LM 605 Startet 25.Januar.2008 Del på Facebook Startet 25.Januar.2008 Sitter og vurderer å montere ei såkalt rattkule, (hurtigsveiv) på min Askeladden 605 m/ 115 Mercury. Som sikkert mange andre med samme båt kjenner til, så har båten mange rattomdreininger fra den ene siden til den andre.I trange havner eller når jeg skal manøvrere inn i båsen på båtplassen kan det jo bli en del frem og tilbake før man "treffer" åpningen. Med høyrehanda på spaken og venstrehanda på rattet kan det jo bli litt slitsomt og ratte hurtig til høyre og venstre ,særlig hvis det blåser kraftig i tillegg. Som tidligere erfaring ifra truck kjøring, så var jo rattkule helt uunværlig i den forbindelse.Det var derfor jeg lurte om noen hadde noe erfaring eller synspunkter vedrørende en slik montasje? Nå er det vel i utgangspunktet planede båter som har mest utbytte av dette, p.g.a. større avdrift en kjølbåter har, eller hur? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Januar.2008 Del på Facebook Svart 25.Januar.2008 (redigert) Jeg havde rat-kugle på min Aquador 23 HT med drev. Af alle investeringer på den båd var det den, der gav den største nytteværdi. Jeg brugte den konsekvent og hver gang ved til/fralægning. Så bortset fra at den så lidt "farfar-agtig" ud, så jeg jeg lykkelig for den. Min nuværende båd kræver dels færre rat-omdrejninger og har dertil bovpropel, så her er behovet ikke så stort. Andy Redigert 25.Januar.2008 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Jeg vurderer også å skaffe rattkule. Vet noen hvor slike er å få kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Prøv Shell på Heiane , event Biltema neste gang du er i Haugesund . Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 En tur på fk-butikken kan trolig lønne seg. Tok et raskt søk på "rattkule" på www.felleskjøpet.no og fikk opp ikke mindre enn 10 varianter. Pris fra ca. 150 kr. Du kunne til og med få original John Deere-rattkuler Tipper de koster hakket mer om du finner de i en båtutstyrsforretning. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Jeg vet at flere såkalte bilrekvisita forretninger har diverse modeller av rattkuler. Problemet er bare at de er vel antagelig ikke av rustfritt materiale. Maritim i Arendal har et produkt som er i syrefast til kr.209.- ser det ut for i deres katalog.Nå kommer det vel litt an på tykkelsen også på rattet , noen er jo tynne, og andre er veldig tykke ,(særlig nye Askeladden modeller), så det kan jo hende man må bøye og hale og mekke litt for og få klammeret til og passe på rattet. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 (redigert) Jeg havde en Agropa variant. Ingen problemer med rust eller noget. Læs mere her: http://agropa.com/produkte.htm Fåes flere steder på nettet (i Tyskland) til cirka 12 euro...det er da rimeligt! Andy Redigert 26.Januar.2008 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Kan ikke dy meg! Må vise frem rattkula på Nidelven min. Enhver snekke bør ha en rattkule Det var skipperfruens bestefar som i sin tid monterte denne da han hadde båten. Jeg har inntil videre beholdt den på for kuriositetens skyld... Rustfri er den også Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Gunga Din Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 det er vel du som håller i den hele tiden...så den hinner ikke o ruste Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
M/S Bastard Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Det var jo en enkel og billig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Jeg ble igrunnen litt innspirert til å lage en rattkule sjøl, etter jeg så eksemplaret til Sjarles. Nå jeg tenker meg om, så er det vel egentlig en enkel sak. Ett stk. syrefast klammer til å feste rundt rattet, en litt lang bolt igjennom med ei "kule" på, pluss mutter og diverse skiver mellom. Rattkula må jo selvsagt være av noe hardplast, bakkelitt ,eller eventuelt hardt tre, det skal jo se litt pent ut også. Kanskje en ide?. Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Rattkule er veldig praktisk, har ikke prøvd det på båt, men bruker det hele tiden når jeg kjører traktor. Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Økonomideler har to typer. En 15 og en 30 grader. Side UT-8 her Koster henholdsvis 51,- og 58,- Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Kjøpte min rattkule hos Marinesentertet i Sandviken, Bergen. Denne ble satt fast med en settskrue. Var lik rattet i design og er et must. Ved bakking inn i båsen gjør dette livet mye lettere.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Viksund Bravo Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Rattkule er veldig praktisk, har ikke prøvd det på båt, men bruker det hele tiden når jeg kjører traktor. Hadde ikke gått på min traktor, mangler servo Der er det rå muskelkraft som gjelder, særlig med tung snø i skuffa. Neste gang er det 4wd og servo Styringen må vel være relativt lett i utgangspunktet om ei kule skal fungere greit... Har relativt lite ratt på viksunden, men ser noen cabincruisere med noen store knaggratt. Må vel gå litt utover manøvreringen eller? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.