Jump to content

Turtall og marsjfart på Mercruiser4,2L


Trinn II

Recommended Posts

På min Viking 31 har jeg lagt meg till vanen å cruise på 3000 omdr. med en fart rundt 19 - 20 knop. Er dette naturlig? Jeg klarer å få ut ca. 3500 - 3600 på topp og får da en fart på ca 24 -25 knop avhengig av last og tankinnhold. Hva bør være normalt "marsjturtall" på denne motoren?? Båten er ombygget til lukket båt og veier ca. 5 - 5,5 tonn. Trinn II

Motoren er en 250 hk. med bravo 3 drev.

Redigert av Trinn II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei,

 

Har en 4.2/220 i min Viksund 900 Futura. Denne har fast aksel. Jeg ligger som regel på 2800 omdr. og 15 kn. 3000 omdr. gir ca. 17 knop.

Topp turtall ligger på 3500 omdr. og ca. 20 knop. Motoren høres rolig ut opp til 3000 så jeg bruker dette som marsturtall.

 

Er det drev på Vikingen?

 

 

Hilsen Trude III

Trude III

Link to post
Share on other sites

Fant dette innlegget som HYDROX har postet tidligere..

Hydrox

 

Diesler bør ikke kjøres på "full gass" over lengre tid, heter faktisk fullt pådrag på en diesel. Man gir rett og slett ikke gass på en dieselmotor. En diesel bør egentlig ikke kjøres på mer enn 85 til 90% belastning og derfor drar vi av 2 til 300 omdr i fra fullt. Å kjøre en diesel på fullt reduserer levetiden betraktelig. Men nå er vel denne motoren så liten at de fleste kjører den for full musikk. Dette er faktisk lett synlig, ser mange som har disse maskinene som trekker med seg blå røyk når de kommer kjørende.

Link to post
Share on other sites

Nå leveres jo denne motoren med alt fra 180-320 hk så hva som er "full musikk" kan jo diskuteres :lol:

250 hk versjonen skal ha 3800 rpm på full pupp.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...