Jump to content

Hva er best, spiker eller skruer i kjølen?


Sjarkens venn

Recommended Posts

Som dere kanskje vet, har jeg tenkt til å kjøpe en skorgenes tresjark. Den har syrefaste skruer i kjølen, og jeg vet ikke om dette er vanlig eller om det har noen ulemper. Jeg lurer også på om det er best med kobberklink eller syrefast. Så det jeg virkelig lurer på, er om det er noen merkbere ulemper med å ha skruer i kjølen i det hele tatt? Evt. hva er de positive og de negative sidene ved det. :confused:

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kommer an på treverket. Hvis det er benyttet (kone) treskruer av A4-kvalitet, så er det helt sikkert ok i massevis. Hvis det f.eks. er eik i kjølen, og skruene er i lavere kvalitet vil jeg få en liten bekymringsrynke i pannen. Bekyringsrynken ville får tillegg av et par rynker til om det er benyttet paralelle skruer med gjenger helt opp til hodet.

 

Man skal til sammenligning være klar over at galv. skipsspiker i frisk eik sitter noe innmari. Det var slik at jeg til tider dro spikeren tvers av. Den gangen jeg jobbet med slikt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...