Jump to content

Tips for sommerseilasen ønskes: Mandal-Stavanger


Rune Braadland

Recommended Posts

Driver og planlegger sommerseilasen og trenger tips, råd og vink.

Har en plan om å seile fra Mandal og iallefall til Stavanger, men kanskje lenger nord/vestover. Regner med å seile i slutten av juli, og har god tid.

Dette innebærer selvfølgelig runding av både Lindesnes, Lista, Jæren og kanskje Sletta, noe som selvfølgelig er en utfordring med litt liten båt.

Spørsmålene er mange:

Fornuftig etappeinndeling? Og hvor lang tid bør jeg sette av?

Gode havner, gjerne uthavner?

Kommer sikkert på mer etterhvert, men alle innspill mottas med stor takk!

Link to post
Share on other sites

Det er jo væravhengig. Er det fint vær kan seilasen rundt Lindesnes, Lista og Jæren bare være stort. Men det er langt og kjedelig fra Lista og nordover. Med god tid ville jeg funnet en uthavn? nært til Lindesnes, evt mellom Lindesnes og Lista (masse fine steder der, se på kartet!) og kommet avgårde videre grytidlig om morgenen. Egersund er en trivelig by, og en naturlig stopp for å dele den lange etappen i 2. Er det knall vær ville jeg kanskje like gjerne kommet meg så langt som mulig. Tananger kan bli en stopp. Ikke noe værende plass i mine øyne (selv om jeg er oppvokst der). Rott kan være et alternativ? Men det er 2 timer kortere enn helt rundt Tungenes.

 

Jeg ville hatt 3 dager å gå på hver vei mellom Stavanger og Mandal. Noen ganger går det bare ikke. Og da må man ha tid til å vente.

 

Har du rundet Tungenes, er du i Ryfylke. Her kan du tilbringe lang tid i rimelig skjermet farvann. Om du ikke er kjent her er Aftenbladets guide over uthavner, og marinaer temmelig bra. Den Norske Los er et must. Det er stort, og generelt færre båter enn øst og sørlandet. Er vel en del tråder her på Båtplassen som beskriver enkeltsteder.

 

Nordover til Haugesund er sjelden noen stor utfordring da det er rimelig skjermet, og en kan tilpasse ruten litt etter været. Sletta er værhardt, men det er bare en drøy time...og da selvsagt gode muligheter for retrett. Øysamfunnene mellom Bømlo og Haugesund er verd besøk. Hardanger er også innenfor rekkevidde.

 

...og nå lengter jeg etter våren...

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker.

Er jo delte meninger på hvor langt ut man bør gå når man runder de nevnte åpne strekk. Noen som har formeninger om det?

Har en foreløpig eteappeinndeling som sier ca sånn:

Dag 1. Mandal-Farsund(eller en uthavn vest av Lindesnes), Dag 2. Farsund-Rekefjord, Dag 3. Rekefjord-Tananger, Dag 4. Tanager-Skudeneshavn..

 

Fornuftig inndeling?

Får regne litt på avstander og seiltid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...