Jump to content

Bruken av mesan og fokkseil


arnbr0

Recommended Posts

Jeg har en liten motorkutter som er utstyrt med mesan og fokk. Jeg har sett at masanseil brukes for å holde baugen lettere mot vinden, men jeg mer usikker på hvordan fokka skal brukes. Den må jo ha motsatt effekt av mesan i forhold til å holde baugen mot vinden. Kan fokkseilet være ment for å motvirke slingring ? Jeg har ikke no peiling på seiling, men jeg ser for meg at masan og fokkseil kan bidra med litt i medvind ? Fint hvis noen kan forklare meg litt om hvordan slike seil skal brukes.

Link to post
Share on other sites

Interessant spørsmål. Seilene vil motvirke rulling som du sier. Lurer på om ved å bakke fokka samtidig som du har mesanen kan få skøyta til å "ligge bi" dvs. med konstant retning mot vinden uten å bruke motorkraft.

 

Hvis vindretningen er høvelig (ca aktenfor tvers?) vil du sannsynligvis kunne få litt ekstra fart med seilene også (motorseiling).

Forenklet seiltrimregel (for fart) er at seilene/skjøtene skal være så slakke som mulig uten at det blir innslag/blafring i seilene.

 

Arealet er vel litt lite til å gi noe særlig uten maskin?

Link to post
Share on other sites

En liten mesan, ofte fullstendig fastspent, kalles noen ganger en "papegøye". Det er et seil som i all hovedsak har til oppgave å stabilisere båten, redusere slingringen. Det virker altså rett og slett som en "bremse" i luften.

 

Ved sidevind kan dette seilet, som tross alt er helt akter, presse baugen opp mot vinden. "Gjøre den logjerv" som en seiler kanskje ville si. Da kan en liten fokk brukes for å utligne den kraften og gi bedre balanse på roret.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei,

antar at det er en gammel fiskebåt vi snakker om? de bruker (brukte) jo gjerne små "seil" for å holde båten i posisjon når de setter/trekker redskap . Når man skal ligge omtrent stille i mye vind har man mer kontroll med et seil. Et mesanseil er jo greit når man skal ligge med baugen mot vinden, mens en fokk vil være mer anvendelig i andre tilfeller.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...