Jump to content

Demontering av undervannshus på Evinrude 120hk.


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har demontert noen undervannshus før på div. motorer, da har det vært en slags "mutter" på girstaget som måtte skrus til staget ble skilt.

Men på evinruden er det ikke noen slik mutter.

Hvordan får jeg av undervannshuset på denne motoren?

Er kun dette staget den henger på nå. hmm..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

helt sinnsykt, en utrolig plassering av skrue, klin umulig å komme til med mindre man er født med mini-hender eller lignende. Den er altså plassert inn under blokka, under forgasserne, bak innimellom under, og eneste mulighet til å komme inn er via en liten trang passasje på siden, og der må man ha barnehender for å komme inn å sette på pipa. Det er spor for skrujern også, men den satt som bare fa.... snakk om iditotisk løsning.. helt sykt..

De andre motorene jeg har hatt med å gjøre har det bare vært å skru en liten sak nede ved stammen der.

Ga meg for i dag.. møkk... hehe

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

De er endel mindre de andre du har vært borti da?

 

Ellers er jeg enig i at det er en dum løsning

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ifølge Ulven sin hjemmeside er den fra 1993

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hva hvis du tar av forgasserne da?

Kan du jo rense de samtidig også :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 2 uker senere...

Endelig fikk jeg det av, og for andres skyld, hvis noen skulle søke på samme problem beskriver jeg løsningen her: (spare andre for tid og iritasjoner osv)

 

(csvirus: jo, det var vist delbart kåpe gitt)

 

Demontering av undervannshus på en 1993 modell Evinrude 120hk.

 

1) Fjerne nedre delen av kåpa på motoren.

Du må bruke en 8mm pipe, fjern følgende skruer fra høyre side av motoren: 1 stk helt foran ved det håndtaket som løsner topplokket.

I tillegg er det en skrue nede ved stammen, samt en skrue som må fjernes rett ved siden av der kontrollstrålen kommer ut, og til slutt er det en skrue ved håndtaket til høyre bak.

I tillegg så sitter det nok noen klips inne i selve kåpa.

Nå skal det bare være å dele denne, ta av venstre side av motoren for å komme til.

 

2) Løsne 6-kant skruen som sitter ved giroverføringen midt under motoren, her må du ha en 10mm pipe, når den skruen er ute flytter du gir hendelen som om du skulle sette den i gir fremover. (gir bedre plass). Nå må selve gir staget vris 90 grader. (kan være litt kinki, så ha gjerne litt hjelp her).

 

3) Løsne undervannshuset, det sitter 6 skruer som må løsnes, og da riglet jeg litt og det løsnet av seg selv. Trenger neppe å bruke makt.

Jeg tiltet motoren så høyt opp jeg kunne, da var det bare å dra undervannshuset rett ut så lenge girstaget er vridd 90 grader. Hvis den henger litt på 5-6cm på vei ut er det nok dette som ikke er nok vridd.

 

obs: Det sitter en slags "deksel/overføring" ifm eksosen, denne datt ut når jeg dro ut undervannshuset, pass på pakningene og det, pass på å få dette på plass igjen etterpå :-)

 

Og da har du undervannshuset ute og kan rengjøres osv.

 

Lykke til! :flag:

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...