Jump to content

Batterier - "the basics" - en gang til...

MajorAndy

Recommended Posts

"Batterier for dummies" - har jeg brug for!

Jeg har brug for lidt eksperthjælp om batterier. Har prøvet at søge i forumet og er nu forvirret på et højere plan....

I dag besluttede jeg at lære min batteribank at kende. Den består af 5 stks 75 ah Tudor Nautica Freeline batterier. Jeg afmonterede alle batterier og tog dem op. Målte derefter spændingen på dem med et (lille billigt) multimeter. Spændingen på alle batterierne lå på mellem 13.2 og 13.3 volt. Jeg rensede polerne og efterså vandniveauet og fyldte på.

Jeg synes, at den målte spænding virker høj. Når jeg læser om det synes jeg at den kun burde være på 12,7 volt. Er der noget galt her?

Jeg satte derefter batterierne på plads og koblede dem til. (Det ser ud som om de alle er parallel-koblede - altså ingen dedikerede start-batterier...??)

Satte tænding på motoren. Voltmeteret viste herefter 12,6 volt og ladelampen blinkede. Men hov! Målte jeg ikke lige 13,2? Så meget belaster motoren vel ikke at spændingen skal falde så meget?

Startede herefter motoren. Voltmeteret steg til 13,7 - 14 volt. Er dette normalt?

Nå - man skal jo begynde et sted. Jeg ender vel også med at blive "batteri-haj" som så mange her :-)

Andy

Start med et bedre Multimeter (målinstrument). Dersom du ikke kan stole på det verktøyet du bruker vil du alltid være i tvil...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Et batteri som har spenning på over 13 volt er overflateladet. Etter ca en time er spenningen

tilbake til 12.6 - 12.7v som er normalt for friske batterier.

Du bør skille batteriene dine med et spenningstyrt rele. Da er du sikret nok strøm til start selv om

forbruksbatteriene er flate.

"Jeg synes, at den målte spænding virker høj. Når jeg læser om det synes jeg at den kun burde være på 12,7 volt. Er der noget galt her?

Nei, det er normalt med friske, oppladede batterier at speningen ligger over 13 volt.

Jeg satte derefter batterierne på plads og koblede dem til. (Det ser ud som om de alle er parallel-koblede - altså ingen dedikerede start-batterier...??)

Det hørtes rart ut med en såpass stor batteribank. Jeg ville vel anbefale å dele slik at du har ett dedikert startbateri og resten forbruk. Men da må du også ha nødvendig tillegssutstyr, i det minste en skillediode og gjerne også skillebryter. EN regulator som kan regulere ladingen til startbatteri og fobruksbank er heller ikke dumt. her bør du søke eksperthjelp.

Satte tænding på motoren. Voltmeteret viste herefter 12,6 volt og ladelampen blinkede. Men hov! Målte jeg ikke lige 13,2? Så meget belaster motoren vel ikke at spændingen skal falde så meget?

Startede herefter motoren. Voltmeteret steg til 13,7 - 14 volt. Er dette normalt?

Batteriet belastes mye ved start av motoren. At det så stiger til 14 Volt betyr at dynamo'en har begynt å lade.

Alt i alt høres alle spenningene du måler normalt ut. At du ikke har skille mellom start og forbruk høres ikke helt gusntig ut, og det bør du sjekke.

Du bør skille batteriene dine med et spenningstyrt rele.

Jeg undres: Når et slikt automatisk laderelé koster bare drøyt 100 kroner mer enn en manuell batterivender, hvorfor sitter det da manuelle brytere i så mange båter? Denne bryteren glemmer jeg stadig å vri på. Har de automatiske reléene noen ulemper eller svakheter? (Hvis ikke, så kommer jeg til å bytte i morgen tidlig).

Bruk av manuelle brytere er vel noe som henger igjen fra "gammelt av". Så langt jeg mener å ha observert utstyres de fleste nye båter som har henholdsvis startbatteri og forbruksbatteri med et system som kan lade begge batteribankene. Systemene varierer noe mellom skillediode og skillerele. Ulempen med dioden er at den omformer endel energi til varme og tapper ladestrømmen med omlag 1 volt (hos meg tapper den ca 1.1 volt ved 1800 RPM på motor). Skillereleet tapper mindre av strømmen. Jeg skal skifte ut min skillediode med et Sterling laderele om noen uker. Jeg har ikke manuell batteribryter i båten. Men jeg kan slå av all tilgang til minus 12 volt og pluss 12 volt med separate releer. Alarm, voltmetre og AIS sender er imidlertid alltid tilkoblet batteriene - men disse enhetene benytter lite strøm.

og tapper ladestrømmen med omlag 1 volt (hos meg tapper den ca 1.1 volt ved 1800 RPM på motor)

Har du målt hvor mange ampere den tapper?

Jeg synes umiddelbart at 1 volt høres mye ut, men dette er også avhengig av motstanden (resistansen) i kretsen. Ladespenningen (volt) må forøvrig ikke blandes sammen med ladestrøm (Ampere), men om man kjenner disse kan man enkelt regne ut hvor stor resistans det er i kretsen. er kan det være mye å hente på gode kabler og koblinger.

Har selv i dag en manuell vender og kunne tenke meg å bytte til automatikk.

Vet du om det er stor prisforskjell på skillerele og skilledioder?

Edited by knutza (see edit history)
Har de automatiske reléene noen ulemper eller svakheter? (Hvis ikke, så kommer jeg til å bytte i morgen tidlig).
Etter min oppfatning er uvitenhet eneste årsak til at manuelle velgere er så vanlig. Enten at man ikke kjenner alternativene eller at de oppfattes som kompliserte installasjons og funksjonsmessig.

De fleste som kun bruker startbatteriet til start (ikke baugprop. eller andre storforbrukere av strøm) vil kunne klare seg med et vanlig 40A Biltema relé til kr 30, styrt fra dynamoen.

Har skrevet litt om fordeler og ulemper med de forskjellige løsninger her.

Hei Knutza, jeg legger ved en kopi av et bilde fra et annet innlegg jeg hadde idag som viser spenningstap ved forskjellige skillesystemer som diode og rele.

Jeg skal denne sesongen prøve ut et rele som selges av Jørg med betegnelsen: Sterling Pro Slit R, PSRT134, for dobbel motorinstalasjon med tre batteribanker. Det trekker maks 0.1 volt ved full ladning av batteriene. Under vises redusert ladespenning fra dynamoene ved forskjellige ladenivå. Hos meg lures idag dynamoene ved at det er koblet inn en egen diode som hever feltspenningen, men jeg taper som nevnt ca 1.1 volt ved 1800 rpm. Har ikke målt ladingen i A siden det alltid er mye bruk av strøm når motorene går (bl.a. kraftighe vifter i motorrom, kjøleskap, navigasjonsutstyr, o.a.). Antar at jeg lader i startfasen av en selas med omlag 30 A per dynamo. Når det gjelder priser kan sikkert Jørb B. si noe om dette. Hos Maritim får du BEP VOLTSENSITIVT RELE for 2 batteribanker til kr 620. Hos Seatroniv får du skillediode til kr 350. Så kommer selvfølgelig spørsmålet om man også skal ha laderegulator knyttet til dynamo. Her blir trolig omfanget av båtbruken avgjørende. Jeg ser at Maritim har en JAVA SEA TOPCHARGE LADEREGULATOR til kr. 1320.

sterling.jpg

Inden jeg får sagsanlæg fra Forbina...:

Jeg skrev, at jeg troede at batterierne var koblet sammen i een blok - alle fem. Det var en fejl... :blush:

To gange 75 ah er til start + bovpropel og 3 gange 75 ah er til resten. Jeg læste Bittelitens indlæg om vand ud/vand ind i batterier og fandt to tilsvarende streger på mine batterier. Fyldte over to liter demin. vand på!!! Tænk at der går så meget til.

Kan det have påvirket batteriernes ydelse at mangle næsten en halv liter vand pr. batteri - eller næsten en deciliter pr. celle? (er det et dumt spørgsmål..?)

Noget jeg skal være opmærksom på ellers? Kan de være ødelagt af at mangle vand?

En god ting ved at have båden i vandet hele vinteren er at man opholder sig på den - og der er intet andet at lave end at blive klogere på hvordan det hele virker, læse manualer i DETALJER - ikke bare skimme dem...osv..

Andy

• 1 month later...

Nu kom jeg lidt videre med dette - og har et spørgsmål til:

Jeg målte spændingen på mine batterier (Tudor/Exide 75 ah / 640 MCA - cirka 5 år gamle) med et godt voltmeter og efter de havde stået en halv dag uden at være blevet ladet og efter at have belastet dem kortvarigt. Spændingen på den alle lå på omkring 12,7 volt - give and take en smule. Jeg prøvede derefter at få købt et instrument til at måle syrevægten i cellerne - men forgæves. Det kunne man ikke lige få.

Jeg var stadig lidt skeptisk og lånte derfor en batteritester som denne: i marinebutikken på havnen.

Den viste den samme spænding (omkring 12,7 volt for alle batterier) - men efter at have indtastet CCA-værdien på måleren og trykket på "test" kom "dommen": alle tre forbrugsbatterier viste rødt lys=defekt batteri. De to startbatterier var derimod OK.

Jeg tog en rask beslutning og købte tre nye tilsvarede batterier (Exide Nautica Freeline 75 ah) og installerede dem. Jeg synes umiddelbart at det har haft en effekt: Thrusteren giver ikke så stort et spændingsfald som tidligere når den kører. Og voltmeteret (til motoren) viser nu under 13 volt når den har ladet et døgns tid - hvor den før stadig viste næste 14 volt næsten uanset hvad og hvornår. Det tolker jeg som om batterierne nu modtager ladning.

Men tilbage til spørgsmålet: Hvordan kan det være at batteritesteren måler batterierne som defekte når der stadig er spænding indenfor det "rigtige" interval?

Nu har jeg så to banker: En forbrugsbank og en "startbank". Alle batterier er af samme type og kapacitet - men de tre i forbrugsbanken er nyere mens de to i startbanken er gamle. Det giver vel ikke anledning til problemer?

Andy

Edited by MajorAndy (see edit history)