Jump to content

Hvor bred kan en båt på tilhenger være?


SY turnus

Recommended Posts

Noen som vet reglene her? 255cm? Problemet er aktuelt for meg da jeg bor i Trondheim men ser ut til å måtte tilbringe betydelige deler av fremtidige sommerferier på mine svigerforeldres hytte i Porsgrunn. Å kunne ta med en brukandes båt nedover kunne avhjulpet mye. Mulig med engangssøknad bredere båt? Kjøre på natta?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Da burde det være mulig å finne en passende båt. Passende vil si dieselmotor, solseng, 25 knop +, overnattingsmulighet for 3-4 pers, Mulighet for 6-8 personer til å sitte noenlunde komfortabelt of spise reker/drikke øl mulighet til å lukke, i det minste med presenning. Selvlensende, Under 2 liter suppe på n.mil., CE B. stuerom nok til 2 sett dykkerutstyr, badeplattform, og altså: trailbar. Noen som har en formening om hvilken båttype som kunne passe?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde for noen år tilbake en Nidelv 690 sport.

Denne hadde KAD 32, og veide med fulle tanker og henger ca 3t.

Med den største Brenderup og 400 kg på kula, var denne en drømm å traile med.

Litt slitsomt i lange nedoverbakker.

Hvis du satser på å traile mye, tror jeg dere 4 må belage dere på å sove noe trangt.

Link to post
Share on other sites

Passende vil si dieselmotor, solseng, 25 knop +, overnattingsmulighet for 3-4 pers, Mulighet for 6-8 personer til å sitte noenlunde komfortabelt of spise reker/drikke øl mulighet til å lukke, i det minste med presenning. Selvlensende, Under 2 liter suppe på n.mil., CE B. stuerom nok til 2 sett dykkerutstyr, badeplattform, og altså: trailbar. Noen som har en formening om hvilken båttype som kunne passe?
Det høres egentlig ut som om du er ute etter en "KinderEgg Sun-Utility Cruiser". Tror ærlig talt du sliter med å finne alle disse gode egenskapene i en båt som er trailbar (kommer selvsagt an på trekkvognen da). CE kl. B snevrer jo inn utvalget "litt"...
Link to post
Share on other sites

Husk også på at det er et viss forhold mellom henger og bredde på båt.

 

Jeg frakter ofte en hobicat på 16 fot, denne er 2,44 m bred men hengeren har en bredde på 1,40 m. En bekjent med samme opplegg ble stoppet i kontroll og fikk ikke kjøre videre fordi båten var bredere en kjøretøyet (hengeren) med mer en 50 cm (tror jeg). Han måtte da søke om dispensasjon og utstyre hengeren men store varselsskilt før han fikk kjøre videre. I tillegg fikk han også et forenkelt forelegg.

 

Dette er sikkert ikke noe problem dersom båten din veier en del slik at du må ha en stor henger, de er vel fort 2,5m brede. Muligens det er andre som leser dette tema og har bred lett båt med liten henger.

 

Lurt å skjekke nøye før du setter igang.

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest at 250 cm bred henger kun er tilatt hvis trekkvogna og er 250 cm bred. Ellers gjelder 230 cm. Gjelder dette fortsatt? Så vidt jeg vet er enkelte campingvogner 250 cm brede. Unntak for disse? Av litt innfløkte lovtekster mener jeg og å tolke at gods kan stikke 15 cm ut på begge sider av hengeren uten videre foranstaltninger.

Link to post
Share on other sites

Vil ikke oppfordre til å ta sjanser, men som du sier er reglene såpass kompliserte at selv onkel politi har problemer med å tolke dem. På korte turer der farten og trafikken ikke er stor blir det neppe noe problem.

 

Men kommer du ut for det godt informerte og "jeg tolker reglene til punkt og prikke" politimannen kan det bli problemer.

 

F. eks. er det å bli stoppet i 110 km/t med henger uten brems og aktuell vekt på 304 kg lite lønnsomt.

Ifølge loven (slik jeg tolker den) http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-2003121...60-002.html#2-3 blir dette beslag av førerkort i 12 til 16 mnd. Dette er vel i tillegg til en bot.

Redigert av Lett match (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...