Jump to content

Hvilken bravo 3X propell har jeg nå?


Skuta

Recommended Posts

Du har 22" stigning eller 22 pitch som de også omtales som. På Bravo 3 har du som du vet to propeller som roterer hver sin vei RH og LH. Den ene propellen din har diameter 14 1/4 og den andre har 15 3/4.

Når du endrer størrelse på prop på bravo 3 drev endrer du pitch, diamter er gitt for den enkelte pitch.

 

Dersom du nå har litt mer kraft i maskinen kan du vurdere å gå for 22p cupped delenummer 823664L + 823663L evt gå opp til 24p evt 24p cupped.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Takker for svar Sverre, ble usikker på om jeg hadde 22p cupped eller ikke ut i fra delenr. Nå vet ikke jeg heldt hva dette

med cupped går i da men er vel en form for mellom størrelse eller?

 

Jeg ønsker meg en hel størrele opp så når jeg har 22p nå betiller jeg 24p. Ser da at den ene har samme diameter 14 1/4 men den andre endres til 15 1/4(fra 15 3/4) og denne står med kommentar for 550 hp? Blir disse riktig?http://www.mercruiserparts.com/SelectProp2.asp?propType=Bravo%20Three&pitch=24

 

Er det mye å gå opp en størrelse har fått ca.50hk og 100nm mer power i maskina?

Edited by Skuta (see edit history)
Link to post

Jeg henger meg på her.

 

Tresnekka Tora (Grimstadsnekke fra 1967) går for fort og oppnår ikke fullt turtall. Har derfor planer om å få propell med mindre stigning.

Bildet viser merkingen på propellen. Noen her som kan tyde dette. Trenger å vite stigningen.

 

prop.jpg

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Nå vet ikke jeg heldt hva dette

med cupped går i da men er vel en form for mellom størrelse eller?

 

Er det mye å gå opp en størrelse har fått ca.50hk og 100nm mer power i maskina?

 

 

Cupped propell betyr at bakre delv av propell bladet har en liten vipp, det gjør at propellen får bedre grep og gir bedre fart og akselerasjon. Den er også tyngre å drive og kan således oppfattes som en mellom størelse. Mener at det anbefales cupped propeller til hurtigående båter.

 

Mercruiser sine Cuppede propeller har en L i delenummeret. Dine er hva jeg kan se ikke cupped. Dersom du lett oppnådde maks turtall på motor før du trimmet ville jeg nå prøvd prøvd 24p cupped.

 

Jeg har selv 22p cuppede propeller og vurderer å skifte til 24p cupped da motoren jobber litt lett.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Det synes jeg er mer graverende en denne tildels dumme diskusjonen som går om Volvo Penta rundt om på de forskjellige forumer VP prøver hvertfall og gjøre noe med problemet , mens båtrekvesita i mange tilfeller er skyhøye i forhold til utenlanske priser heia Norge :flag:

DWC

Link to post
Disse to som jeg har kjøpt kommer på totalt 7600,- med mva og frakt, har de neste uke :smiley:

Dette er en knall pris.

 

 

Ja det er omtrent samme pris som det forlanges for brukte propeller så da kan du selge dine "gamle" på finn.no og komme ut i null evt tjene en 1000 lapp :flag:

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

for 5000 får du disse 24P på Finn http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=2&tot=10 Rimelig det ja.

 

Jeg betalte 7000 for et sett 20P cuppet til min (brukt noen få timer). Har 20P std. fra før.

Vurderte 22P men ville heller være sikker på at de ikke skulle bli for stor.

 

Hvis du har 22P å selge rimelig så kan jeg være interessert....jeg skal jo chippe, det er vel det du har gjort ? :wink:

Bør være rimeligere enn disse da http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=8&tot=10

 

En siste ting: hvordan får man denne finishen ? https://www.propmd.com/pc-2935-916-used-mer...i-set-22-p.aspx

 

Aller sist: Noen som vet hvor jeg kan bestille denne? d356_2.JPG

Her kanskje http://www.getaprop.com/content-product_in...ler_wrench.html nei det koster jo 1500 i frakt :headbang:

 

Propellmutter for montering av anode http://www.getaprop.com/content-product_in...er_nut_kit.html

brv3nut.JPG

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Aller sist: Noen som vet hvor jeg kan bestille denne? d356_2.JPG

Her kanskje http://www.getaprop.com/content-product_in...ler_wrench.html nei det koster jo 1500 i frakt :headbang:

 

Neida, bruker du Jetcarrier/Magnum blir vel frakten fra USA til Norge ca. kr. 165. Totalt sett kommer det mutterverktøyet på ca. $58 + ca. $8 i frakt til JetCarrier i NJ + 25% MVA + kr. 165 i frakt & fortolling & porto i Norge (via Jetcarrier), som gir en totalpris på ca. kr. 630.

Link to post

En siste ting: hvordan får man denne finishen ? https://www.propmd.com/pc-2935-916-used-mer...i-set-22-p.aspx

 

Med autosol og en god tålmodighet så er ikke dette noe problem, gjerne vannslipe med fint pussepapir først. Har gjort dette en del på motordeler.

 

Blir nok salg av propeller, men vil først teste ut de nye og det blir en stund til da båten ligger på land, men det er vel en stund til du er klar også :smiley:

Link to post
Aller sist: Noen som vet hvor jeg kan bestille denne? d356_2.JPG

Her kanskje http://www.getaprop.com/content-product_in...ler_wrench.html

 

 

Kjekk den propell nøkkelen der, måtte selvsagt ha en :rolleyes:

Bestilte hos getaprop.com og tar frakt til Norge med JetCarrier, la også noen anoder på bestillingen for å lettere forsvare transport kost. :wink:

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Blir nok salg av propeller, men vil først teste ut de nye og det blir en stund til da båten ligger på land, men det er vel en stund til du er klar også :smiley:

 

Ja frykter det kan bli lenge til. Motoren er sundskrudd og jeg pusser opp ei leilighet, bad og kjøkken. Da kommer båten i 2. rekke dessverre :sweat:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 months later...

Da er de nye propellene testa 24P konta 22P. Klarer nå ca 2 knop mer fra 2800 o/min og oppover. Fremdeles har ikke maskina noe problem med

å nå 3900 o/min, faktisk rett opp på 4000 dersom jeg gir fult fra 3000 o/min. Så jeg kunne nok gått for 26P. Merker ikke at jeg har fått større propeller

foruten farten, motoren leker med disse propellene også :rolleyes:

Link to post

men har du prøvd med fulle tanker og hele slekta ombord ? :lol:

hva slags maskin snakker vi om ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...