Jump to content

Nytt værforum... (lærerikt for båtfolk)


Ficher

Recommended Posts

Hei og velkommen til forumet . Jeg håper dette kan være til nytte for mange. Her er ingen spørsmål for dumme

Så kom igjen, og spre ryktet så kan dette bli en ressurs for mange.

Vi snakkes her i forumet.

 

Hilsen Audun

 

Dette kan jo være lærerikt for oss båtfolk ...... http://vindkast.no/ ( se etter froum) eller , http://vindkast.no/bb/

Link to post
Share on other sites

Vel, glemte vel å si at det er med Firefox 1.5.0.12 at det virker svært tilfeldig og dårlig. Funker OK med FF 2.0.0.11, Opera 9.25 og IE 7.0

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva skal vær-forumet brukes til? Diskutere været som har vært, eller været som kommer? På hvilken måte skal det være lærerikt? Hvem står bak, og hvilke faglige resurser har forumeierne å tilby brukerne? Generell synsing er vel strengt tatt uinteressant....(det er min mening, men for all del.....Lykke til)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Nei, men kjære vene dere, da! Tog du'an kje? Jeg synes ideen med denne tråden er god.

Hvis hvert sted som har en slik værside legger disse inn her så har du en snar og enkel mulighet til å sjekke været lokalt hvis du skal dit. Eller om du skal ut på fisketur som snarest, men har ikke sett værmeldinga på tv, så finner du det her. Men det skal du vel ikke, sitter vel i sofaen og venter på våren, tenker jeg. :drink:

Link to post
Share on other sites

Er det værstasjoner dere er på jakt etter, er det bare å gå til min hjemmeside trudelutt.com og velge "Været" i menyen til venstre. Da finner dere en oversikt over værstasjoner (89 stk) langs kysten.

 

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og DET måtte selvsagt komme fra en vestlending..... :cheers:

 

Der fikk jeg den :wflag:

 

 

Men hvis der er flere med samme "vær hobby" her på forumet så kan de jo komme sammen på dette nye forumet og utforme det slik at det kommer masse bra kunnskap der som på dette forumet. Og en som ikke et båtinnetresert kan jo lære masse på dette forumet, og da kan vi på sikt lære masse på det forumet også, når det blir litt større.

 

(utrolig "knedete" formulert... :crazy: )

 

Stå på Audun!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hva skal vær-forumet brukes til? Diskutere været som har vært, eller været som kommer? På hvilken måte skal det være lærerikt? Hvem står bak, og hvilke faglige resurser har forumeierne å tilby brukerne? Generell synsing er vel strengt tatt uinteressant....(det er min mening, men for all del.....Lykke til)

 

Ja- ja, alltid noen av denne sorten også...... :wink::wflag: ( nei , tror det er bare og legge ned vær- forumet :lol: )

Link to post
Share on other sites

Ja- ja, alltid noen av denne sorten også......

 

Denne sorten? Hva er det du prøver på???

Det må vel være lov å spørre hva dette vær-forumet har som formål, og hvem som står bak det? Det skal jo være lærerikt påståes det, så da spør jeg bare hvem som er læreren...?

 

En hver nisse kan kjøpe seg en værstasjon til et par tusen kroner og sette på møne av fjøset eller på toppen av tørkestativet, men å kalle det man får ut av det for varsler og værmelding er mildt talt søkt.:crazy:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Om et værforum er tingen skal jeg ikke uttale meg om, men jeg kunne godt tenkt meg å lært mer om været.

Tenker ikke da på værstasjoner og hvor jeg vinner værmeldinger, men på hvordan man selv kan lære seg å tolke forsjellige værtegn. .

 

Da hadde det kanskje vært bedre med en værside der "ekspertene" forklarte hvordan man kan tolke værtegn. Har vært borti seilere som knapt nok hører på værmeldinga men lager seg et korttidsvarsel utfra egne tolkninger av værtegn.

 

Det krever sikkert masse erfaring, men er en kunst jeg gjerne skulle behersket. :smiley:

Link to post
Share on other sites

De fleste private værstasjoner nøyer seg med å observere. Og så kan man gjerne finne en god del historikk. Det er få som våger å begi seg ut på å spå været fremover slik vindkast.no gjør. Men når det er sagt, så stemmer den rimelig greit.

 

Jeg kjenner en som skulle bruke sommermånedene til å seile nordover. Nord for Lofoten. Han hevdet å dra nytte av slike lokale "værgalninger" ift. informasjon om lokale forhold, hvor langt det ville være lønnsomt å legge leia fra land osv. for å få optimal vind. Basert på observasjoner og erfaring de hadde fra tidligere.

 

Et slikt forum er vel tenkt brukt til mer enn å diskutere værstasjoner. Det finnes mange gamle og gode værtegn, så hvis man bare lærer seg å se dem, kan de gi ganske sikre "varsler" om at noe er på gang, og at man tar sine forhåndsregler deretter.

Link to post
Share on other sites

Riktig, her er det snakk om og diskutere.

 

* Vær og vind.

* Hvorfor er vinden kraftigere her og ikke der.

* Klima ....hva skjer a.

* Hvorfor så ofte lyn/torden på østlandet. :wink:

* Når kommer våren/vinteren m.m

* Gode værtegn. ( hva kan leses av skyer/fronter som kommer inn)

* Når bør jeg se etter båten/hytta m.m ( KRAFTIG STORM KOMMER )

* ja, jeg får også vite "mye" av dette på met.no .

* Lokale vind/bølge forhold.

* Bør ikke reis på hytta/ ut i båten denne helgen (dritt vær kommer...følg nøye med på værmelding)

* Mye og lære på et diskusjons forum........sikkert mange "værgalninger" som har MYE info/erfaring.

* m.m

 

Kommer ikke på mer i farten :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...