Jump to content

Albin Vega...


Albinisten

Recommended Posts

Hei.

Jeg er helt ny her på forumet, jeg og samboer`n og en kamerat har kjøpt en albin vega. Båten er (tror jeg) i bra stand, men det er jo alltids litt småtteri man vil utbedre og forandre...!

 

1: Det følger med en kalesje type "halvtak", er det noen som vet om det finnes heldekkende kalesjer til albin vega fra fabrikant eller om dette må

sys på mål? Hva vil en heldekkende kalesje koste oss?

 

2: På sikt kunne det vel også være ønskelig med et varmeapparat, har kikka litt på nett og sett noen wallas og eberspr... Så en reportasje i

båtmagasinet for noen år siden om montering av rørsystemer for effektiv spredning av varme, tips ang. båtvarmere mottas med takk!

 

 

3: Har sett en del kombinerte ekkolodd/kartplottere på markedet, kommer vel i starten til å holde oss i oslofjorden, men etterhvert må man

vel prøve seg på lengre turer, kanskje over til Danmark om etterhvert. Hva bør vi lete etter når vi vil kjøpe kartplotter?

 

 

Mvh. Albinisten

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til baatplassen. Og gratulerer med en fin båt!

 

De spørsmålene du stiller dekker vel omtrent 50% av all aktiviteten her på Baatplassen, så du vil nok finne mange svar (alt for mange) hvis du leter litt rundt og f.eks søker i emneoversikten. Problemet er kanskje at du finner tildels motstridenede svar. Da er du like forvirret, men har allikevel et bredere grunnlag å bygge en avgjørelse på. Det du spør om er ikke akkurat billige saker. Siden dere er tre personer som har spleiset på en båt, regner jeg med at dere ikke er bygd av penger. Hvis antagelsen er riktig ville jeg kanskje brukt båten en sesong eller to før jeg investerte noe særlig med penger i den. Kjipt å ha brukt 30-40k hvis dere vil ha en annen båt til neste år. De pengene får du nemlig ikke igjen ved et salg av båten.

 

  1. Det første spørsmålet er det enkleste. Søk på kalesjemaker på gule sider. Det er et par å velge mellom. De store har antagelig en mal til en Vega. Jeg har ikke erfaring med noen av dem, så jeg vil ikke anbefale noen. Jeg regner med at du må betale en 10.000-15.000 for full cockpitkalesje.
  2. Varmeapparat. Det er to "skoler", og du må først velge om du vil ha pottebrenner eller lukket forbrenning. Prismessig er det ikke så stor forskjell. Forskjellen kommer i at en pottebrenner ikke bruker strøm (eller mikroskopisk lite) mens en lukket modell trekker endel. Når jeg kjøpte båt sa selger at det ikke var noen vits i å bruke varmern hvis ikke motoren gikk. Da ble batteriene så fort tappet. Jeg sverger til pottebrennertypen. Litt mer jobb å tenne opp (1 min ekstra) men MYE koseligere!!! En kamerat med Vega er halveis igang med å installere vedovn i sin. Det er enda koseligere, men kanskje i overkant upraktisk? Ikke minst med tanke på vekt.
  3. Kartplotter. hysj, ikke så høyt I følge enkelte kan du ikke reise ut fra havna uten. Selv har jeg seilt til Venezuela uten annet enn en simpel
    GPS uten kart. Dette er ved siden av "min-båt-er-finere-enn-din" årsakt til de største kranglene her på BP. Lykke til!

 

Mine svar er på ingen måte de eneste riktige. Du får ta de for det de er verdt.

 

Med øsnske om en tidlig vår

 

Herman

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har hatt en Vega selv. Det er skikkelig kultbåt! Har spesielt mangfoldige minner om motoren - en gammel O-21.

 

Ad. kalesje: Forutsatt at leverandøren har en ferdig mal, vil jeg tro at du kan få en ny kalesje til under 10.000. Jeg betalte 7.000 hos Alf Hansen for et par år siden til min Fenix.

 

Kartplotter er sikkert nice-to-have, men du kommer jo langt med papirkart også da. Men en liten gps er jo artig å ha. Skal du ut av Oslofjorden og evt til Danmark ville jeg nok ha prioritert en VHF hvis kronasjene er innrammet.

Link to post
Share on other sites

Kalesje etc til Albin kjenner jeg ikke til, men av tekniske gadgets har jeg noen tips etter å ha gjennomført min første sesong som reder. Jeg seilte mye alene, men selv om man er fler, vil jeg tro at du kan ha nytte av mine anbefalinger.

 

Kartplotter: Mer enn nice to have. Du må selvfølgelig ha båtsportkart for området du skal til. Når det gjelder Danmark, har Nautisk forlag noen bra tips. Kjøp en liten kombinert kartplotter/gps. Selv kjøpte jeg en Garmin 276c. Den kan du ta med deg hjem. Lade på 220V og planlegge turen i godstolen. Den er uvurderlig.

 

Mine neste kjøp blir autopilot og VHF. VHF er egentlig et must. Autopilot gjør motorkjøring og aleneseilas mere behagelig.

 

Kartplotter med gps er et utmerket hjelpemiddel. Det bør du unne deg.

 

God sommer

Link to post
Share on other sites

Hei...........

............ kommer vel i starten til å holde oss i oslofjorden, men etterhvert må man

vel prøve seg på lengre turer, kanskje over til Danmark om etterhvert. Hva bør vi lete etter når vi vil kjøpe kartplotter?

 

 

Mvh. Albinisten

Hej Albinisten o velkommen til BP

 

desse sider har du kansje redan funnit

 

http://home.no.net/veganor/

 

http://www.vegaklubben.se/

 

http://www.albinvega.dk/

 

http://www.vegazeilers.nl/ (men kansje er litt svårare o lese :wink: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gratulere med Vegane som også var vår families første seilbåt. Det er alt sagt mye klokt her, men når det gjelder ulike duppeditter så tror jeg at læringskurven blir ekstra høy uten alt for mye av dette. Kompass, logg og kart er vel basisutstyr. Jeg vil ha proritert VHF og en GPS for havseilas.

Ønsker en å kjøpe en navigator så vil jeg vel få noen på nakken når jeg vil velge en som tar C-map (ut fra den lille erfaring jeg har med andre). Jeg vil også ha valget en varmovn som ikke bruker strøm.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

En pottebrenner ala Refleks gjør susen.Se her: Shelby Jeg er iallefall superfornøyd med min, og i en såpass liten båt som Vegaen trenger du ikke noe rør/vifter osv for å få varme i hele båten. Det synes iallefall jeg bare blir tull i en båt på den størrelsen.

 

Generelt tenker jeg at alt som ikke bruker strøm er bra greier i en liten båt. Derfor ville jeg satset på papirkart og en liten GPS sånn for sikkerhets skyld.

En autopilot er kjekt å ha, men bruker jo litt strøm. (Skal innrømme at jeg bruker min mye..)

 

En fastmontert VHF med god antenne ville jeg ikke vært foruten selv i nærheten av kysten. Koster minimalt, men gir en ekstra sikkerhet.

 

Her kan du lese om en som er på langtur i en Vega. (med god hjelp fra en dreven seiler)

 

Lykke til og god tur!

Link to post
Share on other sites

hei, trur min neste båt o blir ein vega, håpe du dele litt erfaringer, og meld deg inn i den norske vega klubben (200nok) der e mye bra inf. Har sett ein del annonser med vega til salgs både her og sverige, mange av båtane som blir solgt har heldekkande kalesje, da kan ein sikkert sove flere i båten. Eg ville ha valgt einvarme løsning så ikkje bruke strøm, det e jo ein seilbåt, for dumt å måtta ha motoren i gang frå varme seg.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk alle sammen for svar, da har vi noen linker å jobbe videre med fram til sjøsetting. Melder meg nok inn i Vega klubben ja.

Selvfølgelig skal vi dele de erfaringer vi gjør med våre oppgraderinger med deg og alle andre som måtte trenge det Sodne!

 

Mvh. Albinisten

Link to post
Share on other sites

Som Albin tilhenger må jeg få legge igjen en hilsen! Har ikke seilbåt selv, men er blitt veldig glad i den gamle 25 foteren min fra Albin marin. Har fått endel info og hjelp fra Fors marin i Sverige når det gjelder deler osv. Kanskje de har noe til Vega også. :flag_sw:

 

www.forsmarin.se

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å få tak i et brukt vindror til disse båtene? Når jeg skal bytte båt om 3-4 års tid skal det være enkel båt på rundt 30 fot. Dvs. jeg vil ha et vindror (for langtur), hvis det blir noe varme utenom komfyren så ville jeg uten tvil foretrukket en pottebrenner. Blir liksom noe begrenset rekkevidde på ting når det går med strøm. Har selv stor båt nå, med plenty batteri og skikkelig autopilot og det fungerer bra, men i båter under 30 fot ville jeg absolutt holdt strømforbruket nede. Kjenner forøvrig flere som har vært på ordentlige eventyr med viggen og vega. Blakke, uten noe som helst utstyr, kun håndholdt kompass (som han ene miset overbord halvveis til nordnorge) og noen overseilingskart. Fisk og poteter til middag hver dag osv. Disse folka har virkelig hatt mye glede av albin-båtene og det er ingen tvil om at en slik båt kan brukes til de mest utrolige turene.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å få tak i et brukt vindror til disse båtene? Når jeg skal bytte båt om 3-4 års tid skal det være enkel båt på rundt 30 fot.

 

den förste Vegan jag såg med vindror hade en Vindpilot förste modellen som styrde själv uten servopendel!

sådana vindror er idag 'hyfsat' billiga, kan nog tillverka själv oxo...låg ett Windpilot på Blocket häromdagen för några tusenlappar!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...