Jump to content

Lukt fra septik

Bennen

Recommended Posts

Jeg har i min Marex 330 Scandinavia fått problemer med septiklukt i båten når den ligger stille over litt tid.

For meg virker det som at lukten kommer opp gjennom klosettet...Når båten har ligget i ro noen dager, og jeg skal skylle ned etter dobesøk kommer det en gass opp som er helt for j...lig!

Noen som har noe erfaring med dette?

Skjønner ikke helt hvordan det kan gå til, for det er jo lufting på tanken. Kan denne være tett?

En annen ting jeg har tenkt på er at "pumpehuset" ikke tetter skikkelig, men da skulle den vell ikke holdt på vannet.

Toalettet jeg har er et Jabsco quiet flush.

dobesøk kommer det en gass opp som er helt for j...lig!

Hei Bennen

Du Kan ju begynne med og skylle tanken med varm vatten (Fersk vann) gjør dette flere ganger. Det legger seg rester på bunn av tanken som må få en sjanse til at løse seg opp.

Det finns et stoff som heter Green viking som er lukt fritt men dreper odøren som kommer fra tanken.

Jeg bruker å skylle tanken etter varje tur med fersk vann og få på lite green viking på tanken.

Det er også viktigt og sjekke lufte hålene på tanken så dem ikke er blokerade og at dem har rett dimensjon.

Jeg sjølv har ca 1 1/2" til lufting på septiktanken.

Hasse

:flag::flag_sw:

NB 820

Høres ut til at det er lukten av råttent sjøvann som plager deg! Med lange slanger fra inntak og til toalettet blir dette et problem, når båten har ligget et par uker uten bruk. Og lukten er helst verre enn septiklukt! Jeg var mye plaget av dette i vår forrige båt, der slangen fra inntak til toalett var rundt 2 meter. I den vi har nå er det knapt merkbart, men der er også slangen kun en snau halvmeter. Mulig en klorbehandling av slangen for å drepe bakteriefloraen der kan hjelpe en stund?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Høres ut som luftinga er tett ja,er den vanlige typen med rist/netting inni tuten på utluftinga .Så kan det være lurt å røske den netting saken av, det irrer igjen og blir tett . Hatt samma problem på Tine II , der fjerna jeg den nettingen i tuten og problemet var løst . Detta var samme hos deg , da båten lå noen dager uten å bli brukt .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

enig med tine. høres ut som tett lufting.

da kommer ikke trykket ut, å følgene er at luften kommer

tilbake i toalettet. som oftes er dette irring rundt åpningen, men

det kan likegjerne vere slangen som ligger i klem eller som

har fått en skarp bøy på seg. om du bruker sanitærveske

med jevne mellomrom, pluss vannrens om slangene er lange,

da kommer det ikke lukt. om pakningene i toalettet er ok da...

såvidt jeg skjønner har du ny båt med skikkelig dim på lufteslange etc. Altså har du samme problemet som alle har med toilett framme i båten og bunnventil for toilettet bak i motorommet. Råttent sjøvann. Hva du skal gjøre har jeg ingen løsning på. Bortsett fra å lufte og skylle godt som det første du gjør når du kommer om bord.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Høres ut til at det er lukten av råttent sjøvann som plager deg! Med lange slanger fra inntak og til toalettet blir dette et problem, når båten har ligget et par uker uten bruk. Og lukten er helst verre enn septiklukt! Jeg var mye plaget av dette i vår forrige båt, der slangen fra inntak til toalett var rundt 2 meter. I den vi har nå er det knapt merkbart, men der er også slangen kun en snau halvmeter. Mulig en klorbehandling av slangen for å drepe bakteriefloraen der kan hjelpe en stund?
såvidt jeg skjønner har du ny båt med skikkelig dim på lufteslange etc. Altså har du samme problemet som alle har med toilett framme i båten og bunnventil for toilettet bak i motorommet. Råttent sjøvann. Hva du skal gjøre har jeg ingen løsning på. Bortsett fra å lufte og skylle godt som det første du gjør når du kommer om bord.

Enig med de over nevnte sitater, her er det nok rottent innkommende sjøvann som stinker.

Teorien til Tine III er nok en god kandidat. Jeg ville starte med å spyle vann inn gjennom lufteventilen til septiken. I tillegg til at selve åpning ut kan være tett er det også mulig at stussen fra tanken er tettet med septik. Når båten ruller og stamper kan det lett legge seg septik i denne stussen. Jeg måtte i en ganske ny båt bytte ut den orginale slangedimensjonen på luftinga med en større. Etter dette virket luftinga bedre. Dermed forsvant også den lukta som omtales her.

Dette er et velkjent problem. Det er saltvannet som står i toalettskåla som skaper lukten. Her dannes det anaerobe bakterier når saltvannet står stille - disse danner gasser som lukter. Så før du begynner med slanger og styr - hell en 1/2 liter ferskvann i doskåla.

Septik er en sak som bør håndteres som ferskvare - dvs fort inn - fort ut av båten. Bruk også septikvæske

Når båten blir litt eldre (5-8 pr kanskje) kommer det som mange kaller båtlukt - da er det slangene som ikke lenger er difusjonstette. Da må de byttes.

er det luftinga som er tett kan du teste det med å sette en vannslange inn i luftinga og spyle. Da bør det løsne.

Edited by Bitteliten (see edit history)

Bitteliten har rett, det er forråtnelse i biologisk materiale som finnes i saltvannet som skaper lukten. Problemet er mer utbredt desto lengre sør man kommer, naturlig nok, siden temperatur spiller inn. Men selv nå på det kaldeste har også vi dette i båten og det er lite man kan gjøre med det. UTENOM å skylle ned med ferskvann, det er faktik det eneste som hjelper på akkurat dette problemet. Å fylle på med klorin eler sanitærvæske hjelper jo ikke på inntaksvannet.

Forresten har ikke klorin noe i septiken å gjøre. Bruk heller noe godt biologisk som samarbeider med bakteriene heller enn å ta livet av dem. Har du et "sunt" bakteriemiljø i tanken, blirdet lite luktplager.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg sjølv har ca 1 1/2" til lufting på septiktanken.

Veldig bra. Alle båter blir levert med for trang lufting. Gå opp i størrelse som hasse. Sjøl har jeg økt fra 3/8" (9.5mm innvendig) til 1". En bieffekt er at du da får spylt i retur med ferskvann fra slangen på brygga.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Men hvis slangestussen på tanken og skroggjennomføringen er på 1" hjelper det vel ikke øke slangedimensjonen til 1, 5" ?

Jeg opplever selv dette fenomentet av og til, etter en overfart.....og jeg har tro på det roaldbj nevner lenger oppe i tråden, nemlig at stussen til lufteslangen ut fra tanken kan være nesten tett pga ansamlinger.

Jeg skal prøve å spyle inn i lufteventilen gjennon skroget, og demontere slangen på tanken, for derved å få sjekket/staket opp begge veier.

Takker for alle svar.

Tror jeg skal begynne med å prøve å kjøre vann inn gjennom lufteslangen.

Har mest trua på at denne er tett,,,,

Båten er en 2002 modell, som knapt er brukt, så synes er tidlig at slanger og diverse må skiftes eller?

Det enkleste er nok å begynne med å kjenne om det lukter hver gang du bruker doen - da kan det være luftinga.

Om det bare er første gangen du får vann inn i potta etter at båten ikke har vært brukt noen uker - da er det bare å ha i litt ferskvann når du forlater båten. Det er saltvannet som skaper lukten

Kanskje det står vann i slangen inn i toalettet som "råtner"? Da kan diu i så fall stenge vanninntaket og tømme det helt. Slangen kan du rense ved å skru den av etter at inntaket er stengt i bunnen av båten - så kjører du ferskvann gjennom.

Alternativt kan man sette et T-stykke på vanninntaket fra sjøvannssiden og sette ferskvannsslange på dette slik at man både spyler ut saltvann og at man kan trekke ferskvann inn i toilettet i båten. Dette kan gjøres enkelt ved å ha tilkoblingspunkt fra utsiden av båten. Flere trawlere har mulighet for å koble seg direkte til ferskvann når man ligger ved kai og å benytte dette vannet.

Tror du jeg klarer å tømme slangen helt dersom jeg stenger kranen og kjører pumpen?

tror du må ta av slangen etter at du har lukket skroggjennomføringen - ha bøtte ved siden av. Kjør ferskvann gjennom.

Min actionliste på dette ville vært:

1. stikk hue i skåla og lukt der - lukter det vondt - ha på ferskvann

2. lukter skåla OK , sjekk slangen til vann inn

3. er 2 OK - sjekk luftinga - vannslange inn i luftinga for å spyle

4. Uansett 1-2 hadde jeg kjøpt sanitærvæaske og hatt i alle slanger etc for rens. La væsken stå i slanger og tanke blandet med ferskvann (da forutsetter jeg at du har tømt septiken før du begynner)

Nesa er det vitktigste måleinstrumentet du har. Verktøyene er ferskvann, sanitærvæske og ren luft.

Hadde en Windy, med det problemet. Det var som Tine 111 skrev tett på utsiden. Når vi pumpet, ble det et voldsomt trykk,

som etter noen min begynte å boble i skåla. Luktet helt grusomt.

Når jeg så skrudde av slangeklemmene spratt slangen av, det var et jævlig trykk der blåste innholdet inn i garderobeskapet så spruten sto. Til slutt måtte jeg bare løpe. :lol:

So be careful,

For å unngå problemer, skylder jeg altid veldig mye vann inn. Ved tømming av septik pumpes vannet inn i tanken rett etter tømming for så tømme igjen.

Avslutter med en liten skvett med Aquia rens?

Edited by baatsman (see edit history)

Vi sees!