Ex Vengsøyfjord Startet 28.Januar.2008 Del på Facebook Startet 28.Januar.2008 Ser i en annen tråd her at det er folk som har mer greie på dette enn meg... Saken er at jeg har en bærbar pc med havarert strømforsyning, denne tenkte jeg å bruke ombord, men går det an å lage en omformer fra 24v til drivspenningen på pc'en som er 18,5v så jeg slipper å kjøpe både ny strømforsyning og 24v-220v omformer?? Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sleipner93 Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Kanskje det går å koble på en motstand imellom? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Kanskje en kostbar metode, men en 24 volt DC-DC omformer fra Mastervolt kan programmeres til å levere fra 8 til 28,5 volt med en software. Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 28.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 lage en omformer fra 24v til drivspenningen på pc'en som er 18,5v så jeg slipper å kjøpe både ny strømforsyning og 24v-220v omformer?? Kanskje en kostbar metode, men en 24 volt DC-DC omformer fra Mastervolt kan programmeres til å levere fra 8 til 28,5 volt med en software. Da er liksom litt av tanken borte... men er sikkert en fin dings å ha da.. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
nab Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 (redigert) Hei. Hvor mye strøm trenger trenger du? 7818 fra Elfa kan levere max. 1,5A (den er riktignok 18 og ikke 18,5V), men det spørs hvor kresen du er. Det finnes også regulerbare regulatorer for en rimelig penge (f.eks denne : L200). I tillegg må du ha et par avkoblingskondensatorer og en liten kjøleribbe. Kikk litt i nevnte katalog, står mye spennende der. Lykke til (spør gjerne hvis det er noe mer du lurer på). Hilsen Nab. Redigert 28.Januar.2008 av nab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 28.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Står at strømforsyninga leverer 6.5A, men om maskinen trekker så mye er jo en annen sak... Batteriet er merket med 14.8v 4.4Ah Er desverre alt for mange år siden sist jeg holdt på med dette, så må nok spørre og grave litt ja.. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
nab Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Hei igjen. Denne burde være noe for deg. Husk skikkelig kjøling, det kan bli ca. 50W varmetap. Mvh. NAB. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Clas Ohlson har en med 12V inn og 18V ut med 3,5A. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=23379054 Hvis du ikke vil dele 24V kan du først sette inn en omformer 24V inn og 12V ut med 8A. http://www.clasohlson.no/Product/Category....3;251435;251608 Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Hei igjen. Denne burde være noe for deg. Husk skikkelig kjøling, det kan bli ca. 50W varmetap.Mvh. NAB. Den der er vel den jeg har lett etter ja.. Men så til neste spm: Regner med at det er de to motstandene mellom Vout, Adj og Gnd som regulerer utspenningen, hvordan regner man ut forholdet her Vengsøyfjord Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
nab Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 (redigert) Hei igjen. Her finner du alt av info. Spenningen ut = 1.25V * (1+R2/R1) hvor R1 er den øverste og R2 er den nederste motstanden på skjemaet. I ditt tilfelle så kan R1 være 121 Ohm og R2 være 1670 Ohm. I praksis så kan R2 være en motsand på 1500 Ohm som er seriekoblet med et trimmepotensiometer på 330 Ohm. Du kan da finjustere spenningen slik du vil ha den. Mvh. NAB. Redigert 29.Januar.2008 av nab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 (redigert) Hei. Og i tillegg til selve formelen må utspenningen delt på summen av motstanden være større eller lik 10mA. Så for 12 volt ut, kan ikke summen av motstandene være større enn 1200ohm. Løsningen med et (flertørns) trimmepotensiometer er fin. Men ved litt regning frem og tilbake kom jeg frem til at dersom R1=110ohm og R2=1000ohm (og dette er vel standardverdier blant 1% motstander så vidt jeg husker i farten), vil utspenningen bli 12,7volt som vel er fullt akseptabelt. Og en motstand er billigere enn et stabilt trimmepot. Her er forresten skjema og tekst fra databladet også: Lars H. Sorry nab, så ikke at du allerede hadde linket til databladet. Redigert 29.Januar.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Supert, da er det vel bare å skaffe deler å begynne å montere... tar jeg ikke helt feil skal jeg ha en ganske grei kjøleribbe liggende her etsted... Går det bra med R1=120ohm? eks denne Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Lars H. Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Med R1=120ohm og R2 1000ohm blir spenningen litt lav, ca. 11,7volt. Og når det gjelder hvor mange watt motstandene skal tåle, holder det fint med 1/4watt versjoner. Men velg gjerne 1% metallfilm for at spenningen skal bli korrekt og stabil. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Hei. Og i tillegg til selve formelen må utspenningen delt på summen av motstanden være større eller lik 10mA. Så for 12 volt ut, kan ikke summen av motstandene være større enn 1200ohm. Løsningen med et (flertørns) trimmepotensiometer er fin. Men ved litt regning frem og tilbake kom jeg frem til at dersom R1=110ohm og R2=1000ohm (og dette er vel standardverdier blant 1% motstander så vidt jeg husker i farten), vil utspenningen bli 12,7volt som vel er fullt akseptabelt. Og en motstand er billigere enn et stabilt trimmepot. Hvordan blir dette hvis utspenningen skal være 18.5 Volt da? (beklager alle spørsmålene, men regning er ikke min sterkeste side ) Vengsøyfjord Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
nab Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 (redigert) Hei igjen. Hvis du setter R1=120 Ohm og R2=1650 Ohm (f.eks 1500 Ohm+150 Ohm som er standardverdier) så burde det bli bra. Mvh. NAB. Redigert 29.Januar.2008 av nab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Hei igjen. Hvis du setter R1=120 Ohm og R2=1660 Ohm (eller bedre : 1500 Ohm + 330 Ohms trimpot i serie) så burde det bli bra.Mvh. NAB. Ok, var bare ikke sikker på hvilken spenning du hadde tatt utgangspunkt i Da skal jeg se etter i "avdeling for motstander, kondensatorer og div annet fra tiden på skolen" å se hva jeg finner... mulig det bare er LT1083 som mangler da... Vengsøyfjord Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Lars H. Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Sorry Vengsøyfjord. :blush: Her tenkte jeg på 12volt og ikke 18,5volt. Jeg sitter samtidig og konfigurerer en annen PC med ny Windows og harddisk, så ting går litt i surr. Så akkurat nå har jeg ikke tid til å sitte og finne ut to motstandsverdier med standardverdier som gir 18,5volt ut. Og løsningen til nab med et trimmepotensiometer er egentlig helt utmerket. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Alt i orden Lars H. Er ikke bestandig like lett å holde styr på flere ting samtidig Vengsøyfjord (som følger med på baatplassen og CSI samtidig (baatplassen mest selvfølgelig)) Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
prin435 Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Du kan også montere en Zenerdiode mellom R2 og jord i tillegg til R1 og R2. Da hever du referansespenningen. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
prin435 Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 (redigert) En annet tips som mulig gir enda høyere stabilitet er å erstatte R2 med en 17,25V zenerdiode. (erfaringsmessig litt et par tiendeler lavere 17,0V ) R1 er strengt tatt ikke nødvendig, men anbefaller å sette inn en 10K eller noe med hensyn til Zenerens arbeidspunkt. Jeg ville også ha satt en kondensator på utgangen. Faren med denne koblingen er at en feil i regulatoren kan føre til kortsluttning og derved 24V rett inn i PC`en. Om du setter en 20V zener fra utspenning til jord og sikrer kretsen med f.eks. 6,3AT glassikring har du en en form for beskyttelse. Redigert 29.Januar.2008 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.