Jump to content

Omformer 24v DC til 18.5v DC ?


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Ser i en annen tråd her at det er folk som har mer greie på dette enn meg...

Saken er at jeg har en bærbar pc med havarert strømforsyning, denne tenkte jeg å bruke ombord, men går det an å lage en omformer fra 24v til drivspenningen på pc'en som er 18,5v så jeg slipper å kjøpe både ny strømforsyning og 24v-220v omformer?? :confused:

Link to post
Share on other sites

lage en omformer fra 24v til drivspenningen på pc'en som er 18,5v så jeg slipper å kjøpe både ny strømforsyning og 24v-220v omformer?? :confused:

 

 

Kanskje en kostbar metode, men en 24 volt DC-DC omformer fra Mastervolt kan programmeres til å levere fra 8 til 28,5 volt med en software.

 

Da er liksom litt av tanken borte... :smiley:

men er sikkert en fin dings å ha da.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei. Hvor mye strøm trenger trenger du? 7818 fra Elfa kan levere max. 1,5A (den er riktignok 18 og ikke 18,5V), men det spørs hvor kresen du er. Det finnes også regulerbare regulatorer for en rimelig penge (f.eks denne : L200). I tillegg må du ha et par avkoblingskondensatorer og en liten kjøleribbe. Kikk litt i nevnte katalog, står mye spennende der.

Lykke til (spør gjerne hvis det er noe mer du lurer på).

Hilsen Nab.

Redigert av nab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Denne burde være noe for deg. Husk skikkelig kjøling, det kan bli ca. 50W varmetap.

Mvh. NAB.

 

Den der er vel den jeg har lett etter ja.. :smiley:

Men så til neste spm: Regner med at det er de to motstandene mellom Vout, Adj og Gnd som regulerer utspenningen, hvordan regner man ut forholdet her :confused:

 

Vengsøyfjord

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Her finner du alt av info. Spenningen ut = 1.25V * (1+R2/R1) hvor R1 er den øverste og R2 er den nederste motstanden på skjemaet. I ditt tilfelle så kan R1 være 121 Ohm og R2 være 1670 Ohm. I praksis så kan R2 være en motsand på 1500 Ohm som er seriekoblet med et trimmepotensiometer på 330 Ohm. Du kan da finjustere spenningen slik du vil ha den.

Mvh.

NAB.

Redigert av nab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og i tillegg til selve formelen må utspenningen delt på summen av motstanden være større eller lik 10mA. Så for 12 volt ut, kan ikke summen av motstandene være større enn 1200ohm. Løsningen med et (flertørns) trimmepotensiometer er fin. Men ved litt regning frem og tilbake kom jeg frem til at dersom R1=110ohm og R2=1000ohm (og dette er vel standardverdier blant 1% motstander så vidt jeg husker i farten), vil utspenningen bli 12,7volt som vel er fullt akseptabelt. Og en motstand er billigere enn et stabilt trimmepot.

 

Her er forresten skjema og tekst fra databladet også:

lt1082_skjema.giflt1082_tekst.gif

Lars H. :cheers:

 

Sorry nab, så ikke at du allerede hadde linket til databladet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med R1=120ohm og R2 1000ohm blir spenningen litt lav, ca. 11,7volt. Og når det gjelder hvor mange watt motstandene skal tåle, holder det fint med 1/4watt versjoner. Men velg gjerne 1% metallfilm for at spenningen skal bli korrekt og stabil.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og i tillegg til selve formelen må utspenningen delt på summen av motstanden være større eller lik 10mA. Så for 12 volt ut, kan ikke summen av motstandene være større enn 1200ohm. Løsningen med et (flertørns) trimmepotensiometer er fin. Men ved litt regning frem og tilbake kom jeg frem til at dersom R1=110ohm og R2=1000ohm (og dette er vel standardverdier blant 1% motstander så vidt jeg husker i farten), vil utspenningen bli 12,7volt som vel er fullt akseptabelt. Og en motstand er billigere enn et stabilt trimmepot.

 

 

Hvordan blir dette hvis utspenningen skal være 18.5 Volt da? (beklager alle spørsmålene, men regning er ikke min sterkeste side :blush: )

 

Vengsøyfjord

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Hvis du setter R1=120 Ohm og R2=1660 Ohm (eller bedre : 1500 Ohm + 330 Ohms trimpot i serie) så burde det bli bra.

Mvh. NAB.

 

Ok, var bare ikke sikker på hvilken spenning du hadde tatt utgangspunkt i

Da skal jeg se etter i "avdeling for motstander, kondensatorer og div annet fra tiden på skolen" å se hva jeg finner... mulig det bare er LT1083 som mangler da...

 

:cheers: Vengsøyfjord

Link to post
Share on other sites

Sorry Vengsøyfjord. :blush: :blush:

Her tenkte jeg på 12volt og ikke 18,5volt. Jeg sitter samtidig og konfigurerer en annen PC med ny Windows og harddisk, så ting går litt i surr. Så akkurat nå har jeg ikke tid til å sitte og finne ut to motstandsverdier med standardverdier som gir 18,5volt ut. Og løsningen til nab med et trimmepotensiometer er egentlig helt utmerket.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En annet tips som mulig gir enda høyere stabilitet er å erstatte R2 med en 17,25V zenerdiode. (erfaringsmessig litt et par tiendeler lavere 17,0V )

 

R1 er strengt tatt ikke nødvendig, men anbefaller å sette inn en 10K eller noe med hensyn til Zenerens arbeidspunkt.

 

Jeg ville også ha satt en kondensator på utgangen.

 

Faren med denne koblingen er at en feil i regulatoren kan føre til kortsluttning og derved 24V rett inn i PC`en. Om du setter en 20V zener fra utspenning til jord og sikrer kretsen med f.eks. 6,3AT glassikring har du en en form for beskyttelse.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...