Jump to content

Olje for trebåt


Hydrox

Recommended Posts

Som noen av dere sikkert har fått med dere har jeg en 29 fots Rolfsnes stående i naustet. Nå viser det seg at min far har en 25 liters kanne med treolje stående som var tiltenkt denne båten men jeg har ikke hørt om typen før. Den heter ret og slett "Dekksolje" og er i følge min far beregnet til både skrog og dekk. Nå er mitt dekk laget av alu og behøver ikke olje, men skroget må få seg en skikkelig runde med metting og en olje som danner en blank overflate.

Er det noen som kjenner til produktet "Dekksolje"?

Link to post
Share on other sites

Mon tro om jeg har sett "Dekksolje" på en boks i en Coop OBS Bygg butikk en gang. Men jeg husker ikke helt. Står det bare Dekksolje?? Ikke Owatrol, Jotun eller noe slikt?

 

Du kan jo prøve et lite punkt å se om du får en blank overflate med denne olja. :wink:

 

Blir spennende å følge med videre på denne båten foressten! :smiley:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Googlet litt;

 

Gjøco Dekksolje båt- og treimpregnering er en impregneringsolje basert på filtrert tyritjære, amerikanskterpentin,alkyder og sopphindrende middel. Brukes på både gammelt og nytt treverk, både over og under

vannlinjen.

 

Seajet. Dekksolje er en værbestandig olje med filtrert tretjære,amerikansk terpen tin og sopphindrende middel.Brukes innvendig og utvendig ,over og under vannlinjen.Til

Redigert av horg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Står det bare Dekksolje?? Ikke Owatrol, Jotun eller noe slikt?

 

Du kan jo prøve et lite punkt å se om du får en blank overflate med denne olja. :wink:

 

Blir spennende å følge med videre på denne båten foressten! :smiley:

Ser ut for at dette er noe som er blitt innkjøpt i bulk i fra en plass de har hatt denne oljen på fat. Oljen står på en 25 liters plastkanne som er merket med tusj. Lukten er i hvert fall ikke til å ta feil av, det lukter trebåt.. :wink:

 

Er veldig spennt på hvordan denne båten egentlig ser ut når den kommer på sjøen. Nå står den inni et naust hvor det er trangt, får liksom ikke dannet meg et bilde av hvordan den tar seg ut. Jeg har sett den på sjøen men da var jeg 7 eller 8 år gammel og husker fint lite.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som den oljen bare er å bruke på båten, men siden båten har stått på land så lenge blir nok 25 liter i minste laget om du skal gjøre dette ordentlig. Pass derfor på at du får fatt på mer olje og at den nye går greit sammen med den du har.

En trebåtbygger kan sikkert lukte seg frem til hva som er bestanddeler i plastkanneoljen, og så anbefale annen olje basert på samme ingredienser. Har du en slik bygger i nærheten kan du jo ta med en skvett?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Gjøco Dekksolje er en førsteklasses impregneringsolje for behandling av nye eller tidligere oljede flater av de fleste typer tresorter på skrog, dekk og overbygg utvendig og innvendig. Gjøco Dekksolje anbefales av utforsker Ragnar Torseth.

 

Ubehandlede trematerialer forringes hurtig av vær og vind hvis de ikke får tilført treets egne beskyttelsesmidler. Dette visste våre forfedre, og derfor behandlet de treet med terpentin, tjære og lignende.

 

Gjøco Dekksolje er nettopp et slikt høyverdig naturprodukt framstilt av treets egne beskyttelsesmidler. I tillegg er den bl.a. tilsatt soppdreper som effektivt hindrer blåning, forkulling og andre soppangrep som lett kan oppstå. Den inneholder også vannbestandige alkyder som muliggjør at avsluttende toppstrøk i seg selv danner en slitesterk og blank overflate.

 

Til nye og slitte trematerialer tynnes Gjøco Dekksolje med 30 til 50% Amerikansk terpentin før impregneringen påføres vått i vått til treet er oppmettet. Flater som er godt ivaretatt og som bare skal få sin årlige vårpuss blir påført ett eller to strøk.

 

Forbruk ved metning er ca 2 kvm pr liter. Forbruk ved toppstrøk er ca 8 kvm. Pr liter.

 

 

Jeg har brukt denne to sesonger på teak dekket på Gjeld-frid II og er ikke over imponert over holdbarheten, det må på føres strøk midt i sesongen. Mulig den ikke er beregnet for teak men jeg hadde den stående så da ble den brukt. Skroget kan den vel være bedre til. Vil tro ut fra min erfaring at den kan samenlignes med D1

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Etter å ha bladet litt i ringpærmen med alt av papirer til båten har jeg funnet en reklamebrosjyre for Gjøco Dekksolje. Skulle vel være et passende hint om at det nettopp er denne oljen min far har kjøpt en gang for lenge siden. Oljen på kannen ser noe mørk ut og jeg hadde i utgangspunktet lyst på et så lyst skrog som mulig. Men siden min far har sauset båten litt med denne oljen så er det vel ingen vei tilbake, fargen er vel satt inn i treverket for å bli der. Da er det vel like greit å fortsette med samme mikstur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...